Odličan koncert vrhunskih izraelskih glazbenika

42. Osorske glazbene večeri: Kvartet Aviv



  • Zahvaljujući financijskoj potpori Veleposlanstva Države Izrael u Republici Hrvatskoj, u Osoru je 16. kolovoza nastupio izraelski Kvartet Aviv, u svijetu proslavljeni gudački sastav u kojemu muziciraju violinisti Sergey Ostrovsky i Philippe Villafranca, violistica Noemie Bialobroda i violončelist Daniel Mitnitsky, vrsni mladi instrumentalisti koji žive i rade u Švicarskoj. Kako bi se i sama mogla uvjeriti u opravdanost uloženoga sponzorstva i čuti glazbenike koji su dobitnici brojnih međunarodnih nagrada i priznanja te nastupaju u najuglednijim svjetskim koncertnim dvoranama poput Carnegie Halla, Royal Festival Halla, Konzerthausa ili na mnogim drugim mjestima sa zvučnim imenima koja udomljuju samo najuglednije soliste i ansamble,  izraelska veleposlanica Nj. E. Zina Kalay Kleitman osobno je nazočila nastupu svojih zemljaka i tako bila prva veleposlanica neke od prijateljskih država s kojima Hrvatska ima diplomatske odnose koja je došla u Osor i upoznala i ovaj hrvatski ljetni nacionalni festival. Naime, posjeti Dubrovniku, Splitu, Puli ili napose Varaždinu, čije Barokne večeri tradicionalno surađuju sa stranim državama kao partnerima, za predstavnike inozemnog diplomatskog kora nisu rijetkost, a sada se i Osorske glazbene večeri u analima svojeg 42. godišta mogu podičiti zanimanjem najviše diplomatske predstavnice neke prijateljske države.

    Izraelski glazbenici prihvatili su vrlo ljubazno zamolbu organizatora da u program uključe i Prvi gudački kvartet Ivana Brkanovića (1906-1987), skladatelja kojemu su u povodu 30. obljetnice smrti 42. OGV zajedno s njegovim sinom Željkom posvećene i čija se djela nalaze na nekoliko uključenih programa, pa je tako koncert protekao u slijedu izvedbi prvo Gudačkog kvarteta u f-molu, op. 20, br. 5 Josepha Haydna, zatim Brkanovićeva navedenog Prvog gudačkog kvarteta i iza pauze s izvedbom 14. gudačkog kvarteta u d-molu, Smrt i djevojka Franza Schuberta. Dakle, izrazito klasični program i to s vrhunskim predstavnicima poslovično tradicionalne austrijske glazbene baštine u kojoj je gudački kvartet kao sastav nastao i koja je upravo gudačkom kvartetu kao sastavu definiranom kao razgovor razumnih ljudi dala najuzvišenije primjere glazbenih djela.

    Mladi izraelski glazbenici okupljeni u Kvartetu Aviv doista su vrhunski majstori sviranja na gudačkim glazbalima i svi podaci zabilježeni u životopisu sastava očito imaju itekako čvrstu podlogu. Svirajući tehnički besprijekorno Sergrey, Philippe, Noemie i Daniel ostvaruju zvučne slike usavršene zvučne homogenosti, a njihova je međusobna komunikacija očita potvrda vrhunske upućenosti u sve tajne i zakonitosti komornog muziciranja. Četiri stavka Haydnova Gudačkog kvarteta teško je zamisliti u akustički usklađenijim odnosima, dinamički suptilnije osmišljeno i sadržajno razumljivije u svakoj frazi i svakom i najmanjem tematskom pomaku. Pljesak između stavaka, kao izraz dječje ali i odrasle neukosti i činjenica da je riječ o slušateljima koji su očito nenavikli na konvencije klasičnoga koncerta, zacijelo je smetao koncentraciji interpreta, ali je smetao i koncentraciji slušatelja koji su spontano prepoznali kakvi glazbenički autoriteti im predstavljaju odabrani program.

    Ivan Brkanović nedvojbeno bi bio zadovoljan izvedbom svojeg Prvog gudačkog kvarteta - njegova studentskog rada, a koji je Zagrebački kvartet praizveo još davne 1934. godine. Činjenica da nam to glazbeno tako sugestivno i izražajno komorno ostvarenje hrvatske baštine između dvaju svjetskih ratova nije poznatije i da se ne susreće češće na koncertnim podijima, dakako ne samo u Hrvatskoj nego i šire, posljedica je zacijelo mnogih itekako bolnih spoznaja koje možemo imati kada je riječ o tradiranju hrvatske klasične glazbe. Stoga je pitanje upućeno gostima - hoće li zadržati nastudiran hrvatski kvartet na svojem repertoaru, bilo zacijelo logično a njihovom potvrdnom odgovoru valja vjerovati jer su svojim sviranjem pokazali da je to glazba koju doživljavaju i prepoznaju kao vrijednost i kao djelo nadarenog i nadahnutog skladatelja.

    Schubertov antologijski gudački kvartet s naslovom Smrt i djevojka po trajanju je vrlo duga i po melodijsko-harmonijskom  sadržaju nadasve kompleksna glazbena priča i četiri kompozicijsko-tehnički nadasve komplicirana stavka nemali su izazov za izvođače, ali i za slušatelje, i to posebno za one koji nisu navikli na dostojanstvenu ljepotu i misaonost klasičnog skladateljskog sloga. Ipak, zahvaljujući inteligentnom ponašanju gudača koji su zadržavali gudala u zraku kako bi spriječili provale pljeska među stavcima, te napose zahvaljujući njihovom izuzetnom muziciranju koje je toliko sugestivno da u svoju usavršenost automatski uvjerava i one manje vične tako kompleksnim glazbenim sadržajima. U svakom slučaju, izvedba je protekla u atmosferi koncentriranog praćenja i u izvođenju koje je moguće popratiti samo pohvalnim epitetima. Tako su na kraju koncerta svi mogli biti sretni i zadovoljni – gostujući glazbenici koji su nastupili u za njih pomalo egzotičnom kutku zemaljske kugle, brojni slušatelji koji su doživjeli vrhunsko muziciranje i vidno ganuti nagradili umjetnike gromoglasnim pljeskom, a i izraelska veleposlanica koja je svojom podrškom svakako počastila hrvatski ljetni festival čiji se ovogodišnji umjetnički ravnatelj Branko Mihanović zdušno potrudio oko izraelskog sudjelovanja a organizator, Hrvatska druga Osorske glazbene večeri na čelu sa svojim predsjednikom Matkom Matijom Marušićem, pomno pobrinula da se gosti u Osoru dobro osjećaju. Nadati se dakle daljnjoj suradnji i s drugim diplomatskim predstavništvima što će, nastave li se takvi zajednički projekti, moći koristiti svima, a hrvatskoj glazbi u izvedbi gostujućih interpreta i glazbenoj ponudi i kulturi, dakako, napose.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 21. kolovoza 2017.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike