Sjajan sekstet i inovativni udaraljkaši

68. Dubrovačke ljetne igre: Koncerti ansambla Synergia 6 te Nicolasa Sinkovića i Filipa Merčepa



  • Glazbenici Tijana i Ksenija Milošević - violinistice, Nemanja Radulović - violinist i violist, Milan Milošević - klarinetist, Žarko Perišić - fagotist i Dejan Sinadinović - pijanist, svoje su tehničko-umjetničke sposobnosti usmjerili na zajedničko muziciranje pa su osnovali ansambl Synergia 6 . Za nastup na ovogodišnjim Dubrovačkim ljetnim igrama odabrali su, osim M. Glinke i W. A. Mozarta, skladbe modernog zvukovlja i izveli ih u raznim kombinacijama pojedinih instrumenata. Sva šestorica glazbenika već imaju uspješnu umjetničku i pedagošku karijeru.

    Prema najavljenom programu, očekivali smo prvo skladbu izašlu iz pera M. Glinke, međutim  Milan Milošević je istupio pred publiku i najavio da će kao prvo sviranje izvesti stavak iz Sonate za violinu i klavir mladog hrvatskog skladatelja Dubravka Palanovića, što su praizveli na Osorskim večerima. Violinist Nemanja Radulović i pijanist Dejan Sinadinović vrlo su toplo odsvirali stavak, a to je bila kratka informacija o mladom hrvatskom skladatelju.
    Bogati unutarnji svijet Glinkinog Patetičnog trija, s profinjenim i tužnim melodijskim linijama, donesen je iskrenim izrazom blagozvučnosti violine, fagota i klavira. Kanadski skladatelj židovskog porijekla Sid Robinovitch u svojoj skladbi Klezmer u Granadi ispleo je plesove i pjesme u zanimljivu glazbenu priču o društvenim proslavama Židova Aškenaza. Umjetnici su u sastavu violine, klavira, fagota i klarineta izvrsno dočarali tradiciju istočnoeuropskih Židova.

    Aram  Hačaturjan za vrijeme studenskih dana (1932) napisao je Trio za klarinet, violinu i klavir u g-molu, koji se izveo po nagovoru Sergeja Prokofjeva u Parizu. Postigavši veliki uspjeh, zahvaljujući tom djelu skladateljeva rodna zemlja Armenija postala je glazbeno prepoznatljiva (kao Dvořak za Češku). Ovo efektno djelo obojeno je armenskim glazbenim nasljeđem i zasjalo je u punom sjaju violiniste Radulovića i pijaniste Sinadinovića, a posebno  se istaknuo Milan Milošević, zvukovnom paletom klarineta dočaravajući pravi narodni instrument.
    Za kraj koncerta izveden je Mozartov Kvintet za klarinet i gudački kvartet u A-duru, K581, zadnje djelo koje je Mozart namijenio Stadlerovom instrumentu. U savršenom dosluhu sudionika, poštujući strogo stilske oznake - pri čem je klarinet u širokoj tonskoj lepezi očarao publiku, skladba je zasjala u pravom svjetlu. Ansambl Synergia 6 u atriju Kneževog dvora priredio je sjajnu komornu večer, uz primjedbu: budući da se radi o šest glazbenika, bilo bi lijepo da su izveli i kakav sekstet.

    Nešto posebno

    Navečer 15. kolovoza festivalska publika nazočila je vrlo zanimljivoj priredbi - i po sadržaju i po izboru prostora. Program je napravljen upravo za 68. Dubrovačke ljetne igre, što je nekad i bio običaj - da su se na Igrama izvodile praizvedbe, što je danas zanemareno jer i dalje se gostuje s programom koji je već negdje prezentiran. Druga zanimljivost večeri bio je izbor prostora - unutrašnjost tvrđave Minčete - simbola Dubrovnika, gdje je u doba Republike bila poznata ljevaonica topova i drugog oružja Ivana Rabljanina (nedavno je prostor uređen od strane Prijatelja dubrovačkih starina).

    Program nije donosio samo zvuk instrumenata udaraljki, nego je cijeli projekt spoj elektronike, svjetla i 3D projekcije. Publiku je u ljevaonici dočekao dio nazvan Zbor čekića D. Langa, što su izvodili - okrenuti jedan spram drugoga, Filip Merčep i Nicolas Sinković, lupajući čekićima po raznim otpadnim metalnim i drvenim predmetima, ostvarujući izuzetan dojam srednjovjekovne ljevaonice i kovačnice Ivana Rabljanina.

    Zatim se publika uspela na igralište i ugledala dva glazbenika - Nicolasa Sinkovića i Filipa  Merčepa, okružene različitim udaraljkama, a kao dobrodošlicu Merčep je na marimbi vrlo muzikalno odsvirao Partitu u c-molu J. S. Bacha. Uslijedile su Ambijetalne varijacije A. Katnyja prilagođene marimbi, vibrafonu i elektronici. Najdomljivija je bila izvedba Kontakt Nicolasa Sinkovića, koji ju je napisao nakon što je upoznao prostor Minčete.

    Uvodno, skladbu je najavio vibrafon, nakon čega je nastala igra svjetla i sjena izvođača, što je predstavilo divnu simbiozu glazbe, svjetla, sjena i projekcije. Mladi glazbenici Filip Merčep i Nicolas Sinković, uz sudjelovanje Davorina Ercega (svjetlo) i oblikovatelja projekcija Marka Mijatovića, pokazali su da možemo računati na njih kao na osobe koje će unijeti novine u umjetnički život ne samo Dubrovnika, nego i Hrvatske.

     © Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 16. rujna 2017.

Piše:

Ileana
Grazio

kritike