Briljantna tehnika i maštovita registracija

Ciklus Orgulje sv. Marka, koncert Ulricha Waltera, 20. rujna 2017.



  • U nizu od sedam koncerata ovogodišnjeg ciklusa Orgulje sv. Marka, održanog od svibnja do listopada u Zagrebu, 20. rujna nastupio je ugledni orguljaš Ulrich Walther, profesor na Sveučilištu za glazbu u Grazu. Studirao je na Sveučilištu u Stuttgartu, gdje je stekao nekoliko diploma na području crkvene glazbe, koncertiranja te glazbene pedagogije. Dobio je više značajnih nagrada na međunarodnim natjecanjima u Njemačkoj, Austriji i Velikoj Britaniji, te održao niz koncerata diljem svijeta.

    Glavni orguljaš Crkve sv. Marka - prof. Pavao Mašić, predstavio je uglednog gosta na početku večeri kao predanog stručnjaka za interpretacije djela dvojice velikana orguljske umjetnosti – Johanna Sebastiana Bacha u aranžmanima Maxa Regera, koje je snimio na dva CD-a. Iako je umjetnik već nekoliko puta gostovao u Hrvatskoj, ovo je bio njegov prvi nastup u Crkvi sv. Marka na najsuvremenijim orguljama majstora Wolfganga Eisenbartha, izrađenima 2011. na temelju dispozicije koju je izradio naš ugledni orguljaš i skladatelj Ante Knešaurek. One su zato bile poseban izazov umjetniku zbog velikih tehničkih mogućnosti i specifičnog zvuka francuske orguljske graditeljske škole. U skladu s time, kao i njegovim preokupacijama kojima se posvećuje posljednjih godina - uz sklonosti vlastitim obradama i aranžmanima, sastavio je jedinstven, nesvakidašnji program u trajanju od sedamdesetak minuta, koji je izveo bez stanke i pljeska, a taj se prolomio tek na kraju iznimnog koncerta.

    Ulrich Walther je svoj recital počeo upravo s nekoliko Bachovih djela. Bio je to prvo koral Gospodine, Bože Oče BWV 671, zatim prvi stavak Trećeg brandenburškog koncerta u G-duru BWV 1048 u  transkripciji samog umjetnika Walthera i Preludij u a-molu BWV 889/1 iz Druge knjige Dobro ugođenog klavira koji je Walther transkribirao u stilu Maxa Regera. Slijedila je Fantazija  u f-molu KV 594 Wolfganga Amadeusa Mozarta i 11. transcendentalna etida  Večernje harmonije Franza Liszta koju je Walther također obradio u stilu Maxa Regera.

    Recital je završio grandioznim i rijetko izvođenim djelom Maxa Regera -Varijacijama i fugom na Mozartovu temu, op. 132 - opsežnim i vrlo zahtjevnim djelom izvorno napisanim za veliki simfonijski orkestar, ovaj put predstavljenim u još jednoj majstorskoj transkripciji gosta Walthera. Radi se o prepoznatljivoj  temi popularne Mozartove Sonate za klavir u A-duru kojom počinje i završava to remekdjelo u trajanju od četrdesetak minuta, kao impresivan vrhunac večeri.

    U ulančanom protoku birane glazbe Ulrich Walther oduševio je publiku briljantnom tehnikom i maštovitom registracijom s bogatom paletom boja, kao i znalačkim obradama, stvorivši jedinstvenu i dojmljivu cjelinu u pretežitom ozračju mira i spokoja uz povremene dinamički pažljivo odmjerene uzlete i gradacije. Zanimljivo je da je čitav program izveo sam, bez asistenta, te je nagrađen dugotrajnim oduševljenim pljeskom zahvalne publike.

    18. listopada na rasporedu je još jedan, ujedno i posljednji koncert ciklusa u Crkvi sv. Marka, na kojem će se uz orguljaša Pavla Mašića predstaviti dvoje slavnih vokalnih umjetnika - sopranistica Monika Cerovčec i bariton Krešimir Stražanac. Na programu će biti pjesme Johannesa Brahmsa i Richarda Straussa u transkripciji Pavla Mašića.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 25. rujna 2017.

     

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike