Potvrda nastojanja za izvrsnošću i originalnošću

42. Samoborska glazbena jesen, 29. rujna do 8. listopada 2017., svečano otvorenje 29. rujna 2017., Župna crkva sv. Anastazije: Martina Filjak, klavir



  • Bogat program koji Samoborska glazbena jesen već više od četiri desetljeća pruža svojoj publici i gostima teži izvrsnosti sudionika i potpunoj  umjetničkoj slobodi izražavanja. Riječi su to umjetničkog ravnatelja Festivala Srećka Bradića, koji je i ove godine najavio zanimljive sadržaje koji između ostalog donose već ustaljene sastavnice poput uvodnog Marimba Week, održanog uoči otvorenja, te dva međunarodna natjecanja mladih umjetnika - Ferdo Livadić i New Note. Potvrda nastojanja za izvrsnošću i originalnošću dogodila se već na prvom koraku, na samom otvorenju Festivala 29. rujna u Crkvi sv. Anastazije, sjajnim nastupom hrvatske i svjetske pijanističke zvijezde Martine Filjak u izravnom TV-prijenosu.

    Njezin recital obilježio je specifičan program sastavljen od remekdjela klasike, baroka i romantizma iz opusa Haydna, Bacha i Liszta, ali s karakterističnom poveznicom unutar većeg dijela njezina odabira, a to su obradbe, reminiscencije i parafraze. Suptilnost umjetnice, izražena u prekrasnim detaljima i snazi osjećaja, razgalila je slušatelje već na samom početku večeri u vrlo lijepoj, emotivnoj skladbi Andante s varijacijama u f-molu, Hob XVII: 6 Josepha Haydna, nastaloj nakon prerane smrti njegove posljednje ljubavi Marianne Genzinger. U tom dojmljivom djelu skladatelj je koristio  vlastite teme iz svoje opere L´anima del filosofo, posvećene dirljivom mitu o Orfeju i Euridiki i boli za izgubljenom dragom ženom.

    Slijedile su obrade dviju skladbi Johanna Sebastiana Bacha. Znamenitu Toccatu i fugu u d-molu, BWV 565 za orgulje čuli smo u fantastičnoj obradi za klavir Feruccia Busonija, dok je Preludij i fugu u a-molu, BWV 543 za čembalo odnosno orgulje, za klavir obradio Franz Liszt. Obje izvedbe uvjerljivo su dočarale zvuk orgulja u fascinantnoj i snažnoj izvedbi Martine Filjak. U nastavku programa, nakon stanke u kojoj je trebalo ponovno ugoditi instrument, umjetnica je izvodila virtuozna djela Franza Liszta. Prvo dvije njegove izvorne  sakralne skladbe – dvije legende S.175 posvećene svecima, s naslovima Sveti Franjo Asiški propovijeda pticama i Sveti Franjo Paulski hoda po valovima. Tu je umjetnica vjerno i virtuozno dočarala zvukove iz prirode –  lepršavi pjev ptica i razgovijetni parlando svečevih propovijedi u prvoj legendi, te snagu olujnog vjetra i valova, kao i  snagu vjere u drugoj legendi.

    Franz Liszt, poznat između ostalog i po svojim mnogobrojnim  parafrazama i transkripcijama, predstavljen je na kraju koncerta  upravo s takve dvije skladbe. Prvo smo čuli reminiscenciju na operu Lucija di Lamermoor, S.397 Gaetana Donizettija, a potom Veliku parafrazu Koračnice za sultana Abdula Medžida Kana, S.403, koju potpisuje Donizzetijev brat Giuseppe Donizetti,  manje poznat kao skladatelj a više kao dvorski glazbenik spomenutog sultana. Njegovu je paradnu koračnicu virtuozno obradio za klavir Franz Liszt, koji je za vrijeme jedne od svojih koncertnih turneja po Osmanskom carstvu posjetio i Carigrad te upoznao skladatelja i sultana. Iako efektna zbog iznimnog virtuoziteta, nije reprezentativna glazba, tako da je lijepo odjeknuo na kraju umirujući dodatak dojmljive kraće skladbe Za Alinu suvremenog estonskog skladatelja Arva Pärta.

    S obzirom na veliko umijeće i programsku istraživalačku znatiželju Martine Filjak, prava je šteta što ambiciozni festival kao što je Samoborska glazbena jesen ne raspolaže kvalitetnijim  instrumentom i većom koncertnom dvoranom, što bi zacijelo pružilo bolje uvjete za prezentaciju takve vrste programa. Unatoč tome, umjetnica je zadivila publiku i ispraćena je obiljem pljeska i ovacijama.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 9. listopada 2017.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike