Vrsni mađarski poklonici autentične interpretacije

47. Varaždinske barokne večeri od 22. rujna do 2. listopada 2017. - mađarski izvođači



  • Otkako je 2007. godine tada novoimenovani umjetnički ravnatelj Varaždinskih baroknih večeri (VBV), jedinog nacionalnog festivala u sjeverozapadnoj Hrvatskoj - skladatelj i profesor na Sveučilištu Josip Juraj Strossmayer u Osijeku Davor Bobić, uveo suradnju s raznim državama kao državama-partnerima, ta je praksa postala tradicijom i nakon Slovačke, Izraela, Češke, Njemačke, Poljske, Austrije, Rusije, Italije, Francuske i Španjolske ove je godine na 47. izdanju VBV-i država-partner bila Mađarska. Uvođenjem  tako osmišljene bilateralne suradnje, u čemu trajno najveću podršku pružaju veleposlanstva i ministarstva kulture pojedinih država, VBV su postale doista u širokim razmjerima međunarodno ugledna i priznata glazbeno-kulturna manifestacija. Osim toga, inzistiranjem na pozivanju solista i ansambala koji se posvećuju interpretiranju baroknog glazbenog repertoara na način poštivanja izvođačke prakse razdoblja u kojemu su djela nastajala, što se naziva autentičnim interpretacijama i uključuje muziciranje na originalnim instrumentima ili replikama glazbala iz baroknog razdoblja, VBV su dodatno napredovale i postale susretištem zaljubljenika u barokni glazbeni idiom - jednako onih koji nastupaju na podiju ili na opernoj pozornici, kao i slušatelja kojih u Varaždinu, a i u ostalim gradovima i mjestima u koja se festival disperzira, nikada ne nedostaje.

    Mađarska je, osobito od strane veleposlanika Nj. E. Józsefa Zoltána Magyara i direktora Mađarskog instituta u Zagrebu dr. sc. Dinka Šokčevića, ali i zahvaljujući mogućnostima predstavljanja 47. VBV-i u Budimpešti, Pečuhu i Beču, te činjenici dolaska ministra ljudskih resursa Mađarske Zoltána Baloga na koncert 27. Rujna - kojemu je bio nazočan zajedno s hrvatskim ministricama dr. sc. Ninom Obuljen Koržinek i prof. dr. sc. Blaženkom Divjak, pokazala izrazitu želju da se kao država-partner predstavi na najbolji mogući način. Dolaskom mladih folkloraša koji su plesali na gradskim ulicama, sudjelovanjem na Izložbi cvijeća i s gastronomskim specijalitetima na večeri u varaždinskom Starom gradu, ali posebno pruženom pomoći pri pozivanju mađarskih glazbenika, ostvarena je hvalevrijedna suradnja s umjetničkim ravnateljem - red. prof. Davorom Bobićem, kao i s Koncertnim uredom u Varaždinu koji vodi ravnatelj mr. Raymond Rojnik. Rezultat je bio čak osam koncerata mađarskih glazbenika u Varaždinu i nekoliko u drugim gradovima četiriju sjevernih županija.

    Već je od svečanog otvorenja Festivala 22. rujna u varaždinskoj Katedrali, na kojemu su nastupili Orkestar Orfeo i Zbor Purcell iz Budimpešte, koji djeluju pod ravnanjem maestra Györgyja Vashegyija a izveli su kantatu Die Himmel erzählen die Ehre Gottes, BWV 76  i Magnificat u D-duru, BWV 243 J. S. Bacha te himnu Zadok, the priest H. F. Händela, bilo očito da je riječ o ansamblima koji uzorno njeguju autentično izvođenje barokne glazbe. Vrsni su solisti, među kojima posebno oduševljava tenor Zoltán Megyesi, zajedno s homogeno zvučećim zborom i tehnički pouzdanim sviračima izveli odabrana djela na visokoj interpretativnoj razini, u što su se mogli uvjeriti i gledatelj izravnog prijenosa na HTV-u.

    Mađarski Ansambl Marquise, u kojemu su okupljeni Judit Felszeghy, sopran, Laszlo Blaskovics, muški sopran, Marta Gal, čembalo, Katalin Kallay, blok flauta i Zsolt Szabo, viola da gamba, poznat je varaždinskoj publici jer je već bio na VBV. Ponovno je gostovanje i nastupi u Dvorcu Trakošćan 23. i varaždinskom Starom gradu 24. rujna proteklo u općem oduševljenju. Glazbenici koji nastupaju u povijesnim kostimima izvodeći vokalno-instrumentalne minijature renesanse i baroka razgalili su  slušatelje umilnim melodijama te unijeli vesele ugođaje izvedbom mađarskih Cvjetnih arija i plesova 18. i 19. Stoljeća, pri čemu posebno privlači rijetki glas muškoga soprana.

    Spoj vrhunske orguljske glazbe J. S. Bacha s mađarskim suvremenim pjesništvom na primjeru stihova iz zbirke Čovjek je ovdje nedostatan za ljubav Jánosaa Pilinszkog (1921-1981), mađarskog umjetnika riječi koje je na hrvatski jezik prepjevao dr. sc. Dinko Šokčević, bio je predstavljen na recitalu slavnog popularizatora Bachove glazbe u svjetskim razmjerima - virtuoznog orguljaša Xavera Varnusa 23. rujna u varaždinskoj Katedrali. Oduševljenje je Varnusovim izvedbama Bachovih preludija i koralnih preludija te napose velebne Toccate i fuge u d-molu, BWV 565 bilo opće, a ukupnom su dojmu pridonijeli i glumci HNK u Varaždinu - Ljiljana Bogojević i Zdenko Brlek, koji su čitali odabrane pjesme.



    Vrhunski solisti - Eszter Zemlényi i Júlia Balázs, soprani, Zoltán Gavodi, alt, Dávid Szigetvári, tenor i Szabolcs Hámori, bas, odlično uvježbani Zbor i Orkestar Panonske filharmonije iz Pečuha pod ravnanjem Tibora Bogányija, dirigenta s velikim iskustvom i poticajnom energijom, predstavili su 24. rujna u Katedrali posebno zanimljiv program. Naime, zbirka Harmonia Caelestis, koju potpisuje velikan mađarske povijesti, carski maršal na čelu habsburške vojske protiv navala Turaka 1660-ih godina Pál Esterházy, proslavljeni suborac hrvatskog velikana Nikole Zrinskog VII., dokaz je umjetničkog djelovanja ratnika, vjerojatno potaknuto i pjesničkim porivima hrvatskog vojskovođe. Iz te su zbirke glazbenici izveli 12 kantata, vokalno-instrumentalne bisere koji kombiniraju poznate liturgijske melodije s napjevima pučkoga pjevanja kao karakterističnu monodiju uz pratnju pokazavši mađarske doprinose profinjenog kontrapunkta cjelini europske barokne glazbene produkcije. Izvedbama pak Suite u D-duru, TWV 55:D18 G. Ph. Telemanna i rijetko izvođenih kantata Der Herr erhöre dich. BuxWV 40 i Pange lingua gloriosi, BuxWV 91 Dietricha Buxtehudea, koje osvajaju harmonijskim smjelostima i doista su iznenađujuće originalna barokna uglazbljenja, te na kraju koncerta radosnim udarima timpana i razdraganim zborskim uzvicima u svojevrsnoj posveti glazbi što evocira  kantata Schlagt Künstler, die Pauken und Saiten, BuxWV 122, mađarski su glazbenici dosegli vrhunske ugođaje koji su oduševili ne samo publiku nego i članove festivalskog žirija i dr. sc. Zdenka Weber, njegova predsjednica sa članovima Natašom Maričić i Predragom Šantekom, profesorima na Glazbenoj školi u Varaždinu,  jednoglasno su odlučili upravo gostima iz Pečuha dodijeliti tradicionalnu Nagradu Ivan Lukačić  koju VBV daje za najbolje izvedbe.

    Članovi Baroknog brass ansambla Sonatores Pannoniae sa zanimljivim djelima talijanskih, njemačkih i francuskih manje poznatih autora i lutnjist István Kónya, sa skladbama Roberta de Viséea, Silvia Leopolda Weissa i Blohma, na koncertima su 25. Rujna -  sjajni puhači u Franjevačkoj crkvi a solist u Kapeli obitelji Erdödy u Starome gradu, demonstrirali discipliniranu privrženost autentičnom baroknom zvuku i njihovo je muziciranje, posebno primjeri mađarske barokne skladateljske  produkcije u obradbama za barokne trombone i trublje preuzete iz zbirki Codex Caioni, otkrila mnoge nove stranice glazbe stvarane tijekom 17. stoljeća. Takvi su programi svakako dokazi rečenog u odnosu na znatna obogaćivanja ukupnih spoznaja o razdoblju barokne glazbe i to na primjerima autora koji pripadaju svakako manje razvijenim, pa time i manje poznatim i istraženim nacionalnim kulturama.

    Talijanski skladatelj Antonio Caldara, jedan od najplodnijih autora baroknog vremena, primjer je skladatelja koji životom i stvaralaštvom simbolično predstavlja gotovo sve silnice po kojima je upravo Apeninski poluotok kolijevka bitnih pojava odlučujućih za definiranje novovjeke Europe u njezinim temeljnim kulturološkim pojavnostima, pa i paradigmatski primjer pojave i rasprostiranja barokne glazbe i njezina talijanskog utjecaja na tadašnju razvijenu Europu. Na prošlogodišnjim 46. VBV, kada je država-partner bila Kraljevina Španjolska, izvedeni su fragmenti Caldarinih opera skladanih na libreta sastavljena prema sadržaju romana o Don Kihotu i Sanchu Panzi Miguela de Cervantesa, a mađarski su glazbenici, Barokni orkestar Savaria iz Szombathelyja s vokalnim solistima  pod ravnanjem Pála Nemetha, došli ove godine s Caldarinim oratorijem San Stefano Primo Re d'Ungheria. Vokalni solisti - bas Lászlo Jekl u ulozi Kralja Sv. Stjepana, sopranistica Krisztina Jónás kao njegova supruga Gisella, te tenor Dávid Szigetvári u ulozi Visokog svećenika Anastasia i bas Lóránt Najbauer u ulozi podanika Erasta, uz pratnju orkestra s baroknim glazbalima dostojanstveno su izveli opsežni oratorij sa svim njegovim orkestralnim stavcima kao i recitativima i da capo arijama. Iznoseći moralne, vjerske pouke libreta koji pripovijeda o prvom mađarskom kralju Svetom Stjepanu (kojega treba razlikovati od Sv. Stjepana mučenika, čiji je blagdan u Katoličkoj crkvi 26. prosinca!). Bila je to izuzetno zanimljiva prezentacija djela praizvedenog u Rimu 1713. godine, a dolazak mađarskog ministra i hrvatskih ministrica uveličao je koncert koji je bio obogaćujući glazbeni događaj, jednako kao i izvor spoznaja o mađarskoj povijesti spojen s iskazima visokog estetskog glazbenog užitka.

     Novosti iz mađarske barokne baštine donio je i koncert u Uršulinskoj crkvi 29. rujna na kojemu je Ansambl Musica Profana, čiji je umjetnički direktor gambist Zsolt Szabó a umjetnička voditeljica sopranistica i čembalistica Judit Andrejszki, predstavio doista vrlo bogati program s djelima autora koji podrijetlom pripadaju narodima izvan barokne matice, ako pod tim razumijevamo talijanske majstore. Čule su se uspjele skladbe manje poznatih njemačkih, poljskih i mađarskih skladatelja, pri čemu posebno iskače upravo mađarska baština pohranjena u zbornicima Codex Caioni i Codex Vietoris. Samo za usporedbu, riječ je o zbirkama koje nalikuju hrvatskoj Cithari octochordi, dakle zapisima koji oživljavaju vrijednu renesansu i upotpunjuju iskustva interpreta i slušatelja kada je riječ o glazbenom stvaralaštvu u razdoblju 17. i prve polovice 18. stoljeća, dakle vremenu kojemu su upravo Varaždinske barokne večeri posvećene. To su nedvojbeno nova i dobrodošla iskustva, pa je partnerstvo Festivala s Mađarskom ispunilo vrijedne pretpostavke glede upotpunjavanja cjelovite slike vremena i njegova glazbenog stvaralaštva i kulture uopće. Što će donijeti iduće 48. VBV u 2018. godini, kada će država-partner biti Japan, moguće je sa zanimanjem očekivati.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 9. listopada 2017.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike