Šarmantna, melodiozna i koncizna glazba

Kućni koncert Iz Salona Očić, Jelena Očić, violončelo, Ljerka Očić, orgulje, 19. listopada 2017.

  • Jelena Očić, arhivska fotografija

    Na početku nove 23. sezone kućnih koncerata Iz salona Očić Društva za promicanje orguljske glazbene umjetnosti Franjo Dugan, 19. listopada predstavile su se sestre Očić, darovite hrvatske umjetnice međunarodne karijere i ugledne profesorice na Muzičkim akademijama - violončelistica Jelena u Amsterdamu, a orguljašica Ljerka u Zagrebu. Uz vlastite samostalne solističke karijere i komorno muziciranje s prijateljima, one redovito i međusobno surađuju, poglavito na iznimno zanimljivim projektima. Tako su se ovom prigodom  ponovno udružile u zajedničkom muziciranju te oduševile publiku u Salonu Očić i slušatelje izravnog radio-prijenosa, priredivši još jednu iznimno zanimljivu i osebujnu koncertnu večer - ovaj put s rijetko izvođenim francuskim programom baroknih sonata za violončelo i orgulje.

    Interpretacija tog stilskog izričaja pravi je izazov za umjetnike, jer pruža  velike mogućnosti vlastitog stvaralačkog udjela, naime sukreiranja i nadogradnje notnog predloška. Francuska barokna glazba uključuje manirizam, affetto koji dozvoljava čak i afektaciju, te rubato (odnosno krađu vremena) u slobodnom ritmu kretanja u skladu s parlandom francuskoga jezika, a bogata ornamentika pridonosi živosti i ekspresiji. Ukratko: ta je glazba šarmantna, melodiozna i koncizna i upravo su je tako doživjele i kreirale naše umjetnice u biranom programu francuskih baroknih majstora satkanom pretežito od plesnih stavaka. Bilo je tu i manje poznatih ali pažnje svakako vrijednih autora, kao što je Louis de Caix d´Hervelois (1670-1750), čiju smo 2. Suitu za violončelo i orgulje s pet živopisnih kontrastnih stavaka (Preludij, Tambourin, Musette, Air de chasse, Plainte, Gigue) čuli na početku večeri.

    Ljerka Očić, arhivska fotografija, foto: mbz.hr

    Lijepo se u tom francuskom baroknom programu ugnijezdila i dobro poznata suita Piecesen Concert (Prelude, Siciliene, La Tromba, Plainte, Air de diable) slavnog čembalista, orguljaša i teoretičara Françoisa Couperina (1688-1733), kao i Magnificat in d (Plein Jeu, Duo, Trio, Basse de trompete, Flutes, Dialogue) za orgulje-solo Jeana Françoisa Dandrieua (1682- 1738). I dok je Ljerka Očić orguljsku pratnju  dinamički i taktilno  pažljivo uskladila  s delikatnim, paučinastim i prozračnim muziciranjem violončelistice Jelene Očić, njezin solistički nastup na kućnim orguljama pružio je svu raskoš i pompoznost  zvuka na smion, nadahnut i elegantan način, igrajući se raznolikim registarskim bojama u imitaciji baroknog orkestra.

    Koncert je zaključen s još dvije malo poznate skladbe – Drugom i Trećom  Sonatom za violončelo i orgulje Jeana Baptista Barriera (1705-1747), violončelista i skladatelja  kojeg su umjetnice kao i D´Herveloisa također otkrile i promovirale svojom osebujnom i maštovitom interpretacijom, posebice zahvaljujući uspjehu njihovog hvaljenog i već rasprodanog nosača zvuka nizozemske kolekcije Challenge Classics The BaRock Experience (s naglaskom na riječ rock) što znakovito asocira na originalni, suvremeni, improvizacijski i uzbudljiv stil interpretacije barokne glazbe na  način sestara Očić.

    Spomenimo još da su nakon nastupa na intimnom kućnom koncertu u salonu Očić  Jelena i Ljerka Očić iduće večeri, 20. listopada, nastupile s istim ali nešto dopunjenim programom u odnosu na solističke skladbe za orgulje u većem i akustički raskošnijem prostoru - u Župnoj crkvi Bezgrješnog Srca Marijina na Jordanovcu u Ljerkinom ciklusu Orgulje i prijatelji. Radi se o ciklusu od pet  humanitarnih koncerata za prihvatilište Marijin dom u sklopu župe BSM na Jordanovcu, a koji će završiti 25. studenog  2017. koncertom Musica speculativa u tumačenju mezzosopranistice Katarine Livljanić i orguljašice Ljerke Očić.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 30. listopada 2017.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike