Sjajan početak nove varaždinske koncertne sezone

Varaždinski komorni orkestar u Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu, 8. listopada 2017.



  • Dvadeset i četvrtu koncertnu sezonu od pet koncerata otvorio je Varaždinski komorni orkestar za svoje pretplatnike u Hrvatskom narodnom kazalištu u Varaždinu u nedjelju, 8. listopada 2017, ponovivši dio programa sa nastupa prethodne večeri u Zagrebu u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog. Solist i umjetnički voditelj jednoga dijela programa bio je hrvatski hornist svjetskoga glasa Radovan Vlatković, dok je u dvije skladbe umjetničko vodstvo preuzela koncertna majstorica, violinistica Ivana Penić-Defar.

    Mladenačka i jedna od najpopularnijih skladbi engleskoga skladatelja Edwarda Elgara Serenada za gudače u e-molu, op. 20, nastala potkraj 19. Stoljeća, izvedena je na početku koncerta. Iako Elgar nije završio studij u nekoj od glazbenih obrazovnih ustanova, njegova nadarenost i upućenost u skladateljski postupak omogućili su skladanje brojnih melodijski inventivnih, formalno uravnoteženih i primjereno instrumentiranih skladbi, među koje spada i trostavačna Serenada za gudače u e-molu, op. 20. Središnji dio programa pripao je dvjema koncertantnim skladbama, pa je prije stanke izveden Drugi koncert za rog i orkestar u Es-duru, KV 417 Wolfganga Amadeusa Mozarta, a na početku drugoga dijela koncerta Concertino za rog, gudače, čelestu i udaraljke Bruna Bjelinskog. Mozartov koncert jedno je od njegovih četiriju remekdjela te glazbene vrste pisanih (po svoj prilici) za njegova suvremenika, solista na rogu Josepha Leutgeba. Od prvoga stavka ostvarenog – primjereno klasičnome stilu –  u sonatnom obliku, glazbeno događanje protječe preko nježnog, polaganog stavka do kratkog Ronda u kojem se više puta ponavlja tema bliska odjecima lovačkoga roga.

    Dvadeset i peta obljetnica smrti uglednog hrvatskog skladatelja Bruna Bjelinskog (1909-1992) ostala je ove godine gotovo neobilježena u hrvatskom glazbenom životu. Hvale je vrijedan odabir njegova Concertina za rog, gudače, čelestu i udaraljke. U njemu je Bjelinski – poznat kao sljedbenik neoklasicističkoga stila, sklon igri, vrstan melodičar i sjajan poznavatelj instrumentacije – u tri kratka stavka obojao zvuk gudača različitim udaraljkama: u prvome brzom stavku to je vojnički bubanj, a čelesta i triangl u opuštajućem ugođaju drugoga stavka. Solističkoj dionici roga povjerena je u svim stavcima vodeća uloga u stvaranju melodijske linije, slivene u posljednjem stavku u česte promjene mjera, što se osobito istaknulo u izvedbi Radovana Vlatkovića i Varaždinskog komornog orkestra. A da vrstan glazbenik može svirati i na improviziranom instrumentu sastavljenom od obične plastične cijevi, lijevka i usnika za rog, pokazao je Radovan Vlatković odsviravši uz Varaždinski komorni orkestar u kratkome dodatku jednostavnu temu Leopolda Mozarta.

    Na završetku koncerta Varaždinski komorni orkestar izveo je Drugi gudački kvintet u c-molu, KV 406/516b Wolfganga Amadeusa Mozarta, zaokruživši uigranošću, skladnošću i odmjerenom dinamikom prvi ovosezonski nastup. Muziciranje hornista Radovana Vlatkovića savršeno je u svim zadanim glazbenim parametrima i uvijek privlačno publici a osobito ga raduje, kako je sam rekao, suradnja s Varaždinskim komornim orkestrom. Umjetnik se odrekao honorara za svoj nastup, pomogavši Varaždinskome komornom orkestru da prebrodi financijske teškoće koje ga prate od početka sezone. Radovan Vlatković vodio je sigurno i muzikalno izvedbe obiju koncertantnih skladbi, pronašavši u glazbenicima Varaždinskoga komornog orkestra sjajne suradnike koji su slijedili njegovu koncepciju. Izrađenost detalja, sigurna intonacija, ritmička preciznost, izbalansirana dinamika i lijepa tonska osjenčanost gudačkog sastava - puhača u Mozartovu koncertu i udaraljki u concertinu Bjelinskog, potvrdili su i na ovome nastupu ozbiljnost pristupa izvornicima i veliko sviračko iskustvo glazbenika inače profesionalno angažiranih u različitim glazbenim ustanovama u Hrvatskoj.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 10. listopada 2017.

     

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike