Nezaboravan doživljaj davnog vremena

Orgulje i prijatelji, Katarina Livljanić, mezzosopran i Ljerka Očić, orgulje, Crkva na Jordanovcu, 25. studenog 2017.

  • Katarina Livljanić na DLJI

    Posljednji od pet tematskih koncerata ambicioznog ciklusa humanitarnih koncerata Ljerke Očić Orgulje & prijatelji osmišljen je kao omaž jedinstvenoj skladateljici iz 12. stoljeća Hildegard von Bingen (1098-1179), također slikarici i mističarki, čija glazbena razmišljanja u sebi nose ezoterične principe i filozofske ideje o harmoniji sfera. Ta rijetko izvođena srednjovjekovna glazba predstavljena je kroz kreativni interpretativni pristup ugledne muzikologinje i mezzosopranistice Katarine Livljanić u suglasju s kontrastirajućim orguljskim slogom Oliviera Messiaena (1908-1993), također mistika 20. stoljeća, koji je smatrao da je „glazba sama po sebi komunikacijsko sredstvo s drugim dimenzijama“. Ta poveznica između srednjovjekovlja i suvremenosti nastavila se tematski i ugođajem i u ostalim skladbama programa, u zanimljivom dijalogu između gregorijanike i gustog modernizma orguljskog sloga u sjajnoj interpretaciji orguljašice Ljerke Očić - inicijatorice i okosnice ciklusa.

    U Crkvi Bezgrješnog Srca Marijina na Jordanovcu stvorena je idealna atmosfera za tu vrstu programa: upaljene voštanice na klupama, ekran na kojem su projicirani naslovi, autori i prijevodi tekstova, kao i adekvatne stilske slike uz prigušeno svjetlo i savršenu interpretaciju biranih skladbi. Dr. Katarina Livljanić, međunarodna stručnjakinja za izvedbe gregorijanskog korala i liturgijske glazbe ranog srednjovjekovlja, predstavila je program na najvišoj umjetničkoj i stilskoj razini - kako solistički u polaganom hodu između klupa s publikom, tako i na koru uz orgulje, u ulančanom nizu biranih skladbi bez stanke i pljeska, kako se ne bi poremetila cjelina. Osim nekoliko naslova Hildegarde von Bingen (Caritas abundat, O magne Pater, O ignis Spiritus Paracliti) i Oliviera Messiaena (Le Banquet Céleste, Meditacija o misteriju sv. Trojstva), izvanredno je odjeknula i vlastita vrlo maštovita improvizacija Ljerke Očić na motive  omiljene skladateljice Von Bingen.

    Ljerka Očić, arhivska fotografija, foto: mbz.hr

    I dobro je da je naoko monotoni slog jednoglasnog koralnog pijeva (koliko god bio dojmljiv i umirujući) razbijao suvremeni orguljski zvuk ne samo u već spomenutim, nego također u skladbama Davorina Kempfa (Utjeha iz ciklusa Svjetlo na tekst Ive Andrića), Jehana Alaina (Litanies) ili Jeana Langlaisa (Acclamations). Čuli smo i jedan starorimski koral (Terra Tremuit) i dva gregorijanska korala (Reges Tharsis et insulae i Christus Vincit) .

    Srednjovjekovni pojam musica speculativa inspirirao je umjetnice da potraže duhovnu dimenziju predočene glazbe - onu „pomalo ezoteričnu domenu glazbe kojom je moguće podići razinu poimanja, otkrivajući njezine transcedentne frekvencije“, kako piše u stručnom komentaru prof. Ljerka Očić. I doista, program tog nesvakidašnjeg koncerta bio je u cjelini iznimno promišljen i dramaturški osmišljen te je pružio nezaboravan doživljaj davnog vremena, kojeg su umjetnice u poveznici sa suvremenošću kreativno dočarale na najljepši način.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 4. prosinca 2017.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike