Španjolska i južnoamerička gitaristička baština

Ciklus koncerata Guitarra Viva; Alejandro Córdova, gitarist, Hrvatski glazbeni zavod, 23. siječnja 2018.



  • Priređivači koncerata upozoravaju na početku koncertne sezone publiku ili pretplatnike na mogućnost otkazivanja koncerata, promjene termina ili zamjene izvođača ako za to postoje opravdani razlozi. Ciklus koncerata Guitarra Viva ponudio je promjenu svojoj vjernoj, malobrojnoj publici u utorak, 23. siječnja 2018. na drugom koncertu u Hrvatskom glazbenom zavodu. Naime, hrvatski gitarist Srđan Bulat otkazao je najavljeni nastup pa je organizator - Agencija BuntArt, uspjela pronaći umjetnika koji se odazvao pozivu i održao koncert u terminu usklađenom ranije s brojnim događanjima u dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda.

    Prvi put se zagrebačkoj publici predstavio mladi gitarist Alejandro Córdova. Rođen je 1986. u gradu Córdobi u Meksiku, gdje je započeo glazbeno školovanje kod profesora Jesusa Pene i drugih uglednih pedagoga, a nastavio ga je u Italiji u Pordenoneu na Akademiji za gitaru Francisco Tarrega i u Udinama na Konzervatoriju Jacopo Tomadini, gdje je stekao stupanj magistra. Sudjelovao je na više međunarodnih natjecanja gitarista i osvajao uglavnom prve nagrade, među kojima se osobitu ističu dvije prve nagrade iz 2017. godine na natjecanju Francisco Tarrega u Benicassimu u Španjolskoj i na međunarodnom natjecanju u Culiacanu u Meksiku. Na uglednom natjecanju Andrés Segovia u Linaresu u Španjolskoj osvojio je drugu nagradu 2016. godine. Danas djeluje kao profesor gitare na visokim glazbenim školama, a snimio je i dva nosača zvuka.

    Program koji je odabrao za nastup u Zagrebu dao je mladom umjetniku Alejandru Córdovi mogućnost da pokaže svoju dobru tehniku sviranja, neupitnu intonaciju, pregledno vođenje melodijske linije iznad akordičke pratnje i precizno rješenje složenih ritamskih figura u skladbama nadahnutim folklornom glazbom. U njegovim rukama gitara je djelovala prirodno, prsti lijeve i desne ruke bez većih napora su ispunili najsloženije zadatke u jednostavnim i neusiljenim kretnjama. Njegovo profinjeno iščitavanje odabranih skladbi pokazalo je muzikalnost kojoj se pridružila i bogato raslojena dinamika. Svoj nastup započeo je Alejandro Córdova Elegijom Johanna Kaspara Mertza (1806-1856), austrijskog skladatelja i gitarista iz prve polovice 19. Stoljeća, čija je glazba nakratko dočarala romantični ugođaj bečkih građanskih salona.




    Sve ostale skladbe programa odabrao je iz španjolske ili južnoameričke gitarističke baštine iz prve polovice 20. stoljeća. Blisko španjolskoj tradicijskoj glazbi, ali držeći se klasičnih principa oblikovanja, skladao je Manuel Maria Ponce (1882-1948) Sonatinu meridional 1932. za uglednoga gitarista Andrésa Segoviu. Španjolski skladatelj koji sam nije bio gitarist - Federico Moreno Torroba (1892-1981) počeo je godine 1924. Sonatinom u A-duru svoj niz skladbi namijenjenih gitari. Prvi dio koncerta zaokružio je Alejandro Córdova skladbom poznatoga španjolskog klavirskog virtuoza Joaquina Malatsa (1872-1912) Španjolska serenada, koju je Francisco Tárrega obradio za gitaru.

    U drugom dijelu koncerta Alejandro Córdova dojmljivo je odsvirao dvije minijature paragvajskog skladatelja Agustina Pia Barriosa (1885-1944): barkarolu Julia Florida (posvećenu učenici Juliji Martinez) i Una Limosna por el Amor de Dios (Milodar za ljubav Božju). Opsežnom, zahtjevnom četverostavačnom Sonatom koju je španjolski skladatelj Antonio José Martinez Palacios (1902-1936) godine 1933. skladao za Andrésa Segoviu završen je uspješan debut Alejandra Córdove koji je odsvirao još dva kratka dodatka za oduševljenu publiku, spremnu ponovno ga poslušati u Zagrebu.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 5. veljače 2018.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike