Izostala uigranost zajedničkih nastupa

Međunarodno pijanističko natjecanje Svetislav Stančić, 3.-8. veljače 2018.



  • Kao organizator, nositelj i provoditelj programa ovogodišnjega natjecanja Svetislav Stančić potpisana je EPTA Croatia (Europska udruga klavirskih pedagoga Hrvatske) i predsjednica Ida Gamulin, red. prof. klavira na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Suradnja i potpora jednog od ranijih suorganizatora Koncertne direkcije Zagreb izostala je nakon što ju je prošle godine u svoj sastav preuzela Koncertna dvorana Vatroslava Lisinskog. U prostorima dvorane su održane sve tri etape natjecanja i to prve dvije od 3. do 6. veljače u maloj dvorani, a treća 7. i 8. veljače u velikoj dvorani uz pratnju Simfonijskog orkestra Hrvatske radio-televizije pod ravnanjem maestra Mladena Tarbuka. Pokrovitelji natjecanja bili su Ministarstvo kulture Republike Hrvatske s ministricom kulture dr. sc. Nina Obuljen Koržinek te Grad Zagreb i gradonačelnik Milan Bandić. Natjecanje su na različite načine pomogli Hrvatsko društvo skladatelja, Hrvatska radio-televizija i Muzička akademija u Zagrebu.

    Natjecatelji su se mogli prijaviti do sredine prosinca 2017. godine pa je ostalo malo vremena za izradu knjižice i sve popratne građe poput plakata i letaka koji su mogli privući publiku. Natjecanja pijanista mogu biti osobito korisna za klavirske pedagoge i učenike klavira koji su istovremeno s drugom etapom pratili seminar Udruge Clavis koji se trebao održati u siječnju. U obavještavanje javnosti o natjecanju nisu bili više uključeni ni mediji pa su natjecatelja svirali za uski krug malobrojne publike i ocjenjivački sud u kome su bili ugledni pijanisti i pedagozi (abecednim redom): Martina Filjak, Ida Gamulin, Naum Grubert, Eugen Indjić (predsjednik), Vladimir Krpan, Natalia Trull i Dina Yoffe.



    Svako natjecanje predstavlja veliki izazov za natjecatelje koji moraju tehničko-interpretativno moraju pripremiti cjelokupni odabrani program te se psihološki pripremiti za usporedbu sa sviranjem drugih natjecatelja i konačno prihvaćanje konačnih odluka ocjenjivačkoga suda bez mogućnosti žalbe. Svi članovi ocjenjivačkoga suda su pedagozi s bogatim iskustvom poduke i pijanisti s osvojenim nagradama na prestižnim svjetskim natjecanjima. U prvome izlučnom krugu nastupilo je sedamnaestero natjecatelja (od dvadeset i petero prijavljenih iz petnaest zemalja svijeta), nakon vijećanja prema odluci ocjenjvačkoga suda u drugi izlučni krug je ušlo njih desetero (prema pravilniku do dnavaest) a u posljednju etapu koja uključuje nastup s orkestrom ušlo je njih šestero (prema pravilniku šest).

    Po tri natjecatelja pratio je orkestar svake od dvaju završnih večeri. U srijedu, 7. veljače nastupili su Junichi Ito (Japan) u Koncertu za klavir i orkestar u a-molu, op. 16 Edvarda Griega, najmlađi natjecatelj sedamnaestgodišnji Dmitry Yudin (Ruska Federacija) u Koncertu za klavir i orkestar br. 2 u f-molu, op. 21 Frédérica Chopina i Yurika Kimura (Japan) u Koncert za klavir i orkestar br. 1 u b-molu, op. 23 Petra Iljiča Čajkovskog. U četvrtak, 8. veljače nastupili su Ivan Vihor Krsnik Čohar (Hrvatska) u Koncertu za klavir i orkestar br. 1 u Es-duru Franza Liszta, Aleksandar Raos (Srbija) u Koncertu za klavir i orkestar br. 1 u e-molu, op. 11 Frédérica Chopina i najstariji natjecatelj tridesetčetverogodišnji Vasil Kotys (Ukrajina) kao solist u Koncertu za klavir i orkestar br. 2 u c-molu, op. 18 Sergeja Rahmanjinova.

    U svih spomenutih šest virtuzonih koncerata mogli su solisti pokazati svoje tehničko umijeće i interpretaciju te suradnju s orkestrom koja je na prvom koncertu bila manje uspješna u odnosu na uigranost u zajedničkim nastupima i dinamičke vrhunce u kojima je povremeno razigrani orkestar pokrio soliste u koncertima Griega i Čajkovskog. To se nije ponovilo druge večeri u koncertima Rahmanjinova i Liszta u kome se najstariji i najiskusniji Vasil Kotys i mladi Ivan Vihor Krsnik Čohar nisu podredili dinamici orkestra. Sjajnu priliku pružaju solistima Chopinovi koncerti s diskretnijom pratnjom orkestra u isticanju virtuoziteta i cantilene što bolje je iskoristio dvadesetgodišnji Aleksandar Raos osvojivši drugu nagradu ocjenjivačkoga suda (20.000,00 KN), dok je Dmitry Yudin završio na posljednjem, šestom mjestu iza Yurike Kimura (peto mjesto) i Junichi Ita (četvrta nagrada u iznosu od 4.000,00 KN). Prva nagrada nije ni ove godine dodijeljena dok su dobitnici treće nagrade (svaki po 10.000,00 KN) Vasyl Kotis i Ivan Vihor Krsnik Čohar. Njemu je pripala i posebna nagrada – nastup s Dubrovačkim simfonijskim orkestrom koju osvaja najbolje plasirani natjecatelj iz Hrvatske na Natjecanju Svetislav Stančić.



    Iako tijekom prvih dvaju izlučnih krugova natjecanja simpatije i odabir publike nisu možda bili istovjetni s odlukom ocjenjivačkoga suda, poklopili su se na kraju natjecanja. Prema glasovima publike najboljim finalistom proglašen je dobitnik druge nagrade Alaksandar Raos, a najboljim finalistom proglasiloi su ga glazbenici Simfonijskog orkestra HRT i dirigent Mladen Tarbuk. Nagrada je nastup sa spomenjutim orkestrom u sezoni 2018./2019. Mladi Dmitry Yudin osvojio je nagradu u iznosu od 500 eura koju dodjeljuje Hrvatsko društvo skladatelja za najbolju izvedbu zadane skladbe u drugome izlučnom krugu. Ove godine bio je to jedan od „Tri Capriccaia prema Paganiniju“ Borisa Papandopula.

    Najavljeno je održavanje 7. Međunarodnog pijanističkog natjecanja Svetislav Stančić 2022. godine, jednoga od četiriju natjecanja s kojima se Grad Zagreb uvrstio među značajna odredišta odmjeravanja umijeća mladih glazbenika. Bez obzira na razne poteškoće koje su pratile pripreme natjecanja nadamo se da ne će izostati materijalna potpora i da će sposobni organizatori zahvaljujući boljoj promidžbi ponovo vratiti natjecatelje i publiku. Bit će to još jedan prigoda za prisjećanje na zaslužnoga klavirskog pedagoga čiju 50-u obljetnicu smrti ćemo obilježiti 2020. godine.

    Program:
    Chopin, Čajkovski, Grieg, Liszt i Prokofjev

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 5. ožujka 2018.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike