Afirmiranje nepravedno marginalizirane skladateljice

5. koncert u ciklusu Vivat academia, Priča o Ivani; Koncertna dvorana Blagoje Bersa, 7. ožujka 2018.



  • U ciklusu Vivat academia Muzička akademija Sveučilišta u Zagrebu organizirala je u suradnji s Akademijom dramske umjetnosti vrijedan projekt sjećanja na nedovoljno eksponiranu i na neshvatljiv  način zanemarenu hrvatsku skladateljicu i profesoricu klavira Ivanu Lang (1912-1982). U odnosu na Doru Pejačević (1885-1923), koja je medijski puno više zastupljena, o Ivani Lang se nažalost malo zna, iako je svakako bila pažnje vrijedna hrvatska skladateljica u vrijeme kad je to zanimanje bilo uistinu rijetko. Diplomirala je klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu Antonije Geiger Eichorn, a kompoziciju je učila privatno kod Mila Cipre u Zagrebu i Josepha Marxa u Salzburgu.

    Uz pedagoški rad, najvećim dijelom u Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog,  čitav je život skladala i slikala, ostvarivši impozantan opus s više od stotinjak djela, često inspiriranih istarskim folklorom, ali nikad tada aktualnom  avangardom. Pretežito su to klavirske i vokalne minijature, ali i nekoliko većih formi (primjerice Koncert za klavir i orkestar, opera Kastavski kapetan, dva baleta, Groteska, Melodrama, šest pjesama za glas i orkestar, Simfonijski ples…). Simptomatično je da su mnoga njezina djela ostala u rukopisima, nisu tiskana, kao ni snimke djela koja bi bilo vrijedno objelodaniti na CD-u. Sačuvani su i njezini mnogobrojni dnevnici i osobne stvari, iz kojih se može rekonstruirati ne samo njezin nego i svekoliki kulturni život onodobnog Zagreba.

    Na temelju tih dokumenata nastala je priča o Ivani Lang na ukusno uređenoj pozornici opremljenoj njezinim slikama, postavljenima na stalcima za slikanje posuđenima od Akademije likovnih umjetnosti i osobnim predmetima. Tu zanimljivu i dirljivu priču u režiji Hrvoja Korbara (1. godina diplomskog studija kazališne režije i radiofonije na ADU) osmislile su voditeljice projekta -skladateljičina kći - sopranistica i predavačica Kristina Beck Kukavčić, umjetnička savjetnica Eva Kirchmayer Bilić, muzikologinja Vesna Rožić i suradnici. Uz fotografije i kvalitetnu audio i video prezentaciju (Mihael Kukavčić) s govorenim tonskim zapisima (glumica Sara Bundalo) i biranom snimljenom glazbom - Rondom capriccioso iz Koncerta za klavir i orkestar (Tamara Jurkić-Sviben, Simfonijski orkestar RTZ-a i dirigent Mladen Tarbuk), Plesom sablasti za violinu i klavir (Anđelko Krpan i Nada Majnarić) te Nokturnom iz vokalnog ciklusa Nepoznatim stazama (Lidija Horvat-Dunjko i Darko Domitrović), održan je reprezentativan koncert odabranih djela Ivane Lang u živim i vrlo dobrim izvedbama pretežito mladih, ali i nešto starijih glazbenika. Bio je to izbor iz njezinih solo-pjesama te komorne i solističke glazbe.



    Nekoliko skladbi izveli su studenti Muzičke akademije. Sopranistice Tea Zec i Lana Maletić  otpjevale su uz klavirsku pratnju Rolanda Grlice skladbu Bilo vavek veselo na narodni tekst, op.41, a Tea Zec je kasnije izvela uz klavirsku suradnju Kristiana Keila i popijevku Lan na stihove Dragutina Domjanića, op.20. Kristijan Keil pratio je i sopranisticu Josipu Bilić u dvije popijevke: Murve na stihove Dragutina Domjanića, op.1 i  Sumnju na stihove Filipa Valjala iz ciklusa Nepoznatim stazama, op.54. Istarsku barkarolu za klavir op.31 odsvirao je Maro Taslaman, a dvije skladbe (Tajanstvenim koracima i Toccatu) iz ciklusa Četiri kompozicije za klavir, op.50 izveo je Marko Biškup. Zanimljivo je bilo vidjeti i čuti i jednog mladog harfista - rijetku pojavu u inače dominantnoj prevlasti ženskih harfistica. Svirao je Starinsku vuru, op.104 Ivane Lang.

    U dijelu programa sudjelovali su i iskusniji glazbenici, profesori Muzičke akademije. Pijanist Ljubomir Gašparović, najstariji među njima, bio je đak Ivane Lang, te se dirljivim riječima punim hvale prisjetio svoje profesorice. A zajedno sa sinom Danijelom Gašparovićem izveo je njezin efektni Perpetuum mobile, op.106 za klavir četveroručno. Mezzosopranistica Martina Gojčeta Silić otpjevala je u suradnji s pijanisticom Evom Kirchmayer Bilić tri popijevke iz ciklusa Bezimenoj na stihove Vanje Radauša, op.75 (Da li se svjetovi gase, Da li je ovo oblak u mojoj sobi i Prošla je godina). Na kraju je klavirski trio u sastavu Katarina Krpan, klavir, Sidonija Lebar, violina i Martin Jordan, violončelo,  izveo dojmljivi Nokturno, op. 84 Ivane Lang.

    Priča o Ivani doista je na najljepši način - prema željama svih suradnika na  projektu - „odškrinula vrata“ i otkrila jedan nepravedno zaboravljeni i marginalizirani svijet vrijedne ali samozatajne hrvatske skladateljice, samohrane i brižne majke i pedagoginje, kojoj  je glazba bila „medij za bijeg iz ružne svakodnevice u ljepši, bolji i sigurniji svijet, svojevrstan egzil ili metaforički dom u kojem se sniva o boljem i humanijem“. S pravom očekujemo da se ta vrata širom otvore ususret budućem dostojnijem i sistematičnijem izvođenju i istraživanju lika i djela Ivane Lang.

    Program:
    Bilo vavek veselo (tekst narodni) op.41
    Istarska barkarola op.31

    Starinska vura op. 104
    Perpetum mobile op.106
    Toccatina op.77
    Nokturno op. 84



    © Višnja Požgaj KLASIKA.hr, 19. ožujka 2018.


Piše:

Višnja
Požgaj

kritike

najavljujemo...