Efektan i dinamičan vrhunac

Treći koncert Gudačkoga kvarteta Porin u sezoni 2017/2018., KDVL, 11. travnja 2018.



  • Gudački kvartet Porin djeluje gotovo dva desetljeća i čine ga mlađi glazbenici, nekadašnji studenti Muzičke akademije, vođeni željom za brušenjem komornoga muziciranja poput već ranije utemeljenih kvarteta. Ove godine izjednačen je s Gudačkim kvartetima Sebastian i Rucner po skromnim sredstvima koja će za njihovu djelatnost izdvojiti Grad Zagreb. Mala su to sredstva usporede li se s jedanaest puta većim iznosom za Zagrebački kvartet, koji bi trebao pokriti dio troškova proslave 100. obljetnice utemeljenja u sljedećoj godini. Članovi Gudačkog kvarteta Porin privode uspješno kraju dvanaestu sezonu u Maloj dvorani Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog. Na koncertu u srijedu, 11. travnja 2018. violinisticu Tamaru Petir drugi put je zamijenio mladi violinist Val Bakrač, nastupivši uz stalne članove kvarteta Ivana Novinca (prva violina), Luciju Brnadić (viola) i Nevu Begović (violončelo). U drugome dijelu pridružio im se pijanist Srđan Čaldarović, red. prof. Muzičke akademije u Zagrebu.

    Skladbu Marka Ruždjaka (1946-2012) Klasični vrt, koju mnogi smatraju antologijskim djelom hrvatske komorne glazbe 20. stoljeća, izveli su glazbenici na početku koncerta. Nastala je na poticaj Zagrebačkog kvarteta 1976. godine (kad je skladatelju bilo trideset godina) kao slobodna forma u kojoj se vješto prepliću različite tehnike sviranja i artikulacija tona. Kratki motivi u sporijem tempu nižu se na slobodnom harmonijskom planu, gubeći snagu u jedva čujnom pianissimu. (Ne)namjerno glazbenici nisu odlučno naznačili publici završetak skladbe i uronivši nakon kraće stanke u drugi svijet – u pravi klasični vrt, nastavili su s izvedbom Gudačkoga kvarteta br. 20 u D-duru, KV 499 Wolfganga Amadeusa Mozarta (poznatog pod nazivom Hoffmeister, zbog posvete skladatelju Franzu Antonu Hoffmeisteru). Klasičan četverostavačan uradak pomalo podsjeća na operu Figarov pir, skladanu iste godine (1786). Maštovit prvi stavak sonatnog oblika, menuet s triom u duhu ljupkoga Ländlera s neobičnim harmonijama, smireni Adagio čije melodijske figure u šesnaestinkama i tridesetdruginkama iziskuju savršenu artikulaciju i humoristični Finale-Allegro u kojem Mozart s lakoćom vodi tri teme, odaju dojam divertimenta u stilu gudačkoga kvarteta. Posljednje djelo izvedeno na koncertu Gudačkog kvarteta Porin bio je Klavirski kvintet u f-molu Césara Francka. Nastao je 1878/79. godine, trideset i pet godina nakon njegovih ranijih komornih skladbi. Osjetivši ljepote harmonijskog svijeta kasnih romantičara, Franck je u svom kvintetu koristio kromatiku, alteracije i smjele modulacije, potvrdivši kreativnost samosvjesnog umjetnika. Na početku prvoga stavka (Molto moderato quasi lento) razgovaraju gudači i klavir, združivši se u temi koja se kroz stavak provlači poput Berliozove idée fixe. Polagani stavak (Lento, con molto sentimento) pun je različitih ugođaja, a napetosti u tematskoj građi u trećem brzom (Allegro non troppo, ma con fuoco) vode zvukovno snažnom, veličanstvenom završetku.



    Tri stilski različite skladbe svirali su članovi Gudačkoga kvarteta Porin i gost pijanist Srđan Čaldarović nadahnuto i muzikalno. Precizna intonacija, kao i čista artikulacija u bržim melodijsko-ritamskim figurama, izostala je povremeno u Mozartovu Gudačkome kvartetu u D-duru, čija je izvedba djelovala manje elegantno i jednostavno. Vrhunac izvedbe postigli su u Franckovu kvintetu u uigranom sviranju s pijanistom Čaldarovićem, pronašavši način kako složene tehničke zahtjeve za sve izvođače premostiti kao zadane parametre romantičarski obojene skladbe. Virtuozna dionica klavira povremeno je podloga gudačima, povremeno nosilac tematske građe, a Srđan Čaldarović s lakoćom je vladao klavijaturom, izmamivši različite kolorističke efekte prema Franckovoj zamisli. Gudački kvartet Porin kao homogeno tijelo u suradnji s klavirom ostvario je ravnotežu u svim dinamičkim nijansama, osobito u posljednjem stavku koji karakterizira donošenje teme udvojene u oktavama, vodeći prema efektnom dinamičkom vrhuncu, pri čemu se plemeniti ton gudača savršeno stopio s klavirom.


    Program:
    M. Ruždjak: Klasični vrt
    W. A. Mozart: Gudački kvartet u D-duru,br. 20, KV 499
    C. Franck: Kvintet za klavir i gudački kvartet u f- molu

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 7. svibnja 2018.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike

najavljujemo...