Temperamentno i dinamički raznoliko

Koncert kvarteta Rucner, KDVL, 13. lipnja 2018.



  • Uslijed iznenadne spriječenosti violončelistice Snježane Rucner, pomaknut je koncert Ljeto Gudačkog kvarteta Rucner sa 5. na 13. lipnja 2018., približen tako još više kalendarskome početku ljeta. Za drugi koncert šesnaeste sezone ciklusa Četiri godišnja doba i ovaj je put Gudački kvartet Rucner osigurao prostor Male dvorane Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog, a odazvali su se ponovno brojni vjerni posjetitelji. Pomicanje termina utjecalo je na promjene sastava kvarteta, pa je dionicu prve violine umjesto Ivane Penić Defar svirao Orest Shourgot, koncertni majstor Zagrebačke filharmonije, a kao gošća nastupila je pijanistica Katarina Krpan u izvedbi klavirske dionice u Kvintetu za gudački kvartet i klavir u f-molu Césara Francka (1822-1890).

    Iako je – opet prema ispoštovanome načelu praizvedbe skladbi hrvatskih skladatelja – bilo uvršteno novo djelo mladoga hrvatskoga skladatelja Alana Kljaića (1991.), program koncerta ipak bi se mogao odrediti kao francuski. Naime, uz praizvedenu suitu Danses pour Lully koju je Alan Kljaić skladao nadahnut glazbom baroknoga skladatelja Jeana-Baptistea Lullyja (1632-1687) i posvetio Gudačkome kvartetu Rucner, izvedeni su Gudački kvartet Claudea Debussyja u prvom te već spomenuti Franckov Klavirski kvintet u drugom dijelu koncerta. Alan Kljaić ostvario je trostavačnu plesnu suitu Danses pour Lully (Pavane-Menuet-Pas de deux) u strogo tonalitetnim okvirima, primjereno baroknim uzorima dobro postavivši glazbala u zadanim opsezima prema melodijsko-harmonijskim ulogama. Prigodom obilježavanja 100. obljetnice smrti Claudea Debussyja odabran je njegov Gudački kvartet, djelo iz 1893. godine, ostvareno u klasičnoj četverostavačnoj formi u kojoj se ipak ističe skladateljev smisao za različite instrumentalne boje, slobodnije nizanje motiva i veće dinamičke obrise. Klavirski kvintet Césara Francka trostavačna je skladba s više dijelova različitih tempa unutar svakoga stavka u kojima tematska građa vješto prelazi iz pojedinih gudačkih dionica u klavirsku iznad koje, kao čvrstog uporišta, povremeno svi gudači unisono (i udvojeno u oktavama) u snažnoj dinamici donose glavni motiv. Povremeno tonska zgusnutost nadilazi okvire strogo komornog sloga i daje naslutiti Franckov bogat orkestralni zapis.



    Dva remekdjela francuske komorne glazbe 19. stoljeća, Debussyjev jedini Gudački kvartet i Franckov Klavirski kvintet veliki su izazov za glazbenike koji ih uvrštavaju u programe svojih koncerata. Gudački kvartet Rucner uspio je prevladati izostanak svoje stalne članice pronašavši u violinistu Orestu Shourgotu izvrsnog suradnika i poznavatelja komorne glazbe. U izvedbi kratke, dopadljive, nepretenciozne suite Danses pour Lully Alana Kljaića nije nedostajalo elegancije plesnoga pokreta. Debussyjev Gudački kvartet pokazao je zanimljivo kolorističko bogatstvo triju gudačkih glazbala, uz osobito zanimljive nastupe viole, a Franckov Klavirski kvintet dodao je gudačima još jednu kolorističku komponentu – dionicu klavira, u kojoj se Katarina Krpan prilagodila gudačkome korpusu, dajući osnovni ritamsko-metrički puls u raznolikim dinamičkim nijansama i ističući se tek u sporadičnim solističkim nastupima. Čitav program pripremili su članovi Gudačkoga kvarteta Rucner i njihova gošća pijanistica Katarina Krpan temeljito i stilski primjereno, izvevši ga – unatoč povremenim intonativnim odmacima, temperamentno, dinamički raznoliko i međusobno dobro surađujući. Bila je to najava ovogodišnjega Ljeta na način Gudačkoga kvarteta Rucner.

    Program: 
    Claude Debussy Gudački kvartet op. 10
    Alan Kljajic Gudacki kvartet/praizvedba
    Cesar Franck Klavirski kvintet

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 25. lipnja 2018.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike