Savršen tonski i muzički sklad

43. Samoborska glazbena jesen: 22.-30. rujna 2018.

  • Iznimnom komornom sastavu vrsnih, pretežito hrvatskih glazbenika  međunarodne karijere, koji je nastupio 28. rujna u Župnoj crkvi sv. Anastazije u sastavu Borivoj Martinić-Jerčić i Aleksandar Ivić, violine, Aleksandar Milošev i Wladimir Kossjanenko, viole, Monika Leskovar, violončelo, Ivan Nestić, kontrabas i Martina Filjak, klavir, pridružio se 30. rujna u Franjevačkoj crkvi i gitarist Petrit Çeku, kako bi brojnoj publici svi zajedno pružili još jednu nezaboravnu večer komorne glazbe. I dok su na prvom koncertu  izvedena dva  komorna remekdjela - Gudački sekstet u d-molu, op.70 Uspomena na Firencu  Petra Iljiča Čajkovskog i 2. Klavirski kvintet Antonina Dvořáka, program se drugog koncerta temeljio na popularnim skladbama Petra Iljiča Čajkovskog u različitim obradama, uz jednu izvornu skladbu Dmitrija Šostakoviča.  Bio je to 2. klavirski trio u e-molu, op. 67. koji je Šostakovič skladao potkraj 2. svjetskog rata 1944., s posvetom svojem prerano preminulom prijatelju Ivanu Sollertinskom s potresnom glazbenom reminiscencijom na ratne strahote. Duboko proživljenu i savršenu izvedbu predvodila je pijanistica Martina Filjak u biranom društvu violončelistice Monike Leskovar i violinista Aleksandra Ivića.

    Ta emotivna tragična glazba bila je vrhunac koncerta, iako je stilom znatno odudarala od preostalog dijela programa u koji se pomalo nelogično ugnijezdila. Ipak, najpopularnije skladbe Petra Iljiča Čajkovskog u različitim obradama  svojom su ljepotom i savršenim izvedbama oduševile mnogobrojnu publiku. Prvo je izvedena Barkarola (Lipanj)  iz ciklusa Godišnja doba u izvorniku pisana za klavir, koju je obradio Roland Dyens za gitaru, a izveo Petrit Çeku. U njegovoj profinjenoj izvedbi ta prelijepa minijatura još je više dobila na izražajnosti i tonskoj ljepoti. Slijedio je slavni Cantabile iz 1. Gudačkog  kvarteta u d-molu, op. 11. Zanimljivu obradu za violu i gitaru priredio je Petrit Çeku te je predstavio u najljepšem svjetlu savršenog tonskog i muzičkog sklada u društvu s Aleksandrom Miloševom.



    Slijedio je spomenuti Šostakovič, a svi spomenuti glazbenici - osim Petrita Çekua, sudjelovali su na kraju u izvedbi Uvertire fantazije Romeo i Julija, koju je za komorni sastav obradio Vladimir Mendelssohn. Na trenutke se stjecao dojam kao da svira čitav orkestar, a ne samo sedam odabranih glazbenika. Publika je oduševljenim pljeskom izmamila i dodatak, u kojem je nastupilo svih osam glazbenika. Na kraju završnog koncerta 43. SGJ izveli su još jednu uspješnicu Dmitrija Šostakoviča - popularni Drugi valcer u d-molu. Oduševljena publika ispratila ih je  na nogama, uz ovacije i skandiranje.

    Time je završila još jedna uspješna Samoborska glazbena jesen, koja je od 22. do 30. rujna predstavila 66 glazbenih solista, 44 članova Simfonijskog orkestra HRT-a i 60 skladbi. Svečanost otvorenja pod motom Guitarrismo uveličali su svojim muziciranjem Zoran Dukić, Petrit Çeku, Morana Pešutić, Tomislav Vukšić, Tvrtko Sarić, Krešimir Bedek, Pedro Ribeiro Rodrigues i Maroje Brčić. Predstavljena su i dva vrsna mlada hrvatska pijanista - Ivan Krpan i Ivan Vihor, te niz vrsnih komornih glazbenika. Prvi put na festivalu nastupio je Ansambl Esperanza iz Liechensteina, uz tradicionalne goste - Simfonijski orkestar HRT-a i Cantus ansambl. Na 7. Međunarodnom skladateljskom natjecanju New Note prvu nagradu osvojio je španjolski skladatelj Eduardo Soutullo Garcia, dok je pobjednica 15. Međunarodnog natjecanja mladih glazbenika Ferdo Livadić violinistica Katarina Kutnar osvojila čak dvije nagrade -  za najbolji umjetnički dojam i za najbolju izvedbu skladbe hrvatskog autora – Berislava Šipuša. Na idućem 44. festivalu SGJ mlada će umjetnica predstaviti novu skladbu uz Cantus ansambl, koju će za nju napisati skladatelj Davor Bobić. Ove godine nije održan popularni Ivana Bilić Marimba Week jer je odlučeno da se nakon više godina pod okriljem SGJ taj sjajni festival osamostali, a to će učiniti upravo u svom idućem jubilarnom desetom izdanju.

    Program: 
    Petar Iljič Čajkovski: Gudački sekstet u d-molu, op. 70, Uspomena na Firencu
    Antonín Dvořák: 2. klavirski kvintet u A-duru, op. 81

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 9. listopada 2018.

                   

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike