Izmjena suptilnosti i temperamenta

Međunarodni glazbeni festival Dubrovnik u pozno ljeto; 28. kolovoza - 21. rujna 2018.



  • Za nama je Međunarodni festival Dubrovnik u  pozno ljeto, što ga šesti put organizira Dubrovački simfonijski orkestar nakon završetka Dubrovačkih ljetnih igra. Od 28. kolovoza do 21.rujna održano je 13 vrlo dojmljivih koncerata. Uprava Dubrovačkog simfonijskog orkestra i ravnatelj Festivala - austrijski dirigent Christoph Campestrini, pomno su osmislili programe, odabrali vrsne strane i domaće soliste i dirigente te brojnoj publici u atriju Kneževa dvora pružili večeri pravog umjetničkog doživljaja.

    Prije početka prvog koncerta publici su se obratili direktor Dubrovačkog simfonijskog orkestra Damir Milat i ravnatelj Festivala - austrijski dirigent Christoph Campestrini, a onda su pred publiku istupili australijski dirigent Nicholas Milton (nekadašnji šef-dirigent DSO) i ukrajinski violinist Aleksey Semenenko, dobitnik nagrade Orlando 2016., koji je i u divnim poetičnim frazama izveo Sibeliusov Koncert za violinu i orkestar, zasluživši buran pljesak brojne publike. Dirigent Milton bio je odličan medijator između izvođača. Milton je aktivirao pravi potencijal Dubrovačkog simfonijskog orkestra,  pa je Beethovenova Simfonija u c-molu, op. 47 imala uporište koje sabire najjače umjetničke silnice velikog skladatelja.

    Za koncert sa slavenskim autorima kao solistica u Chopinovom Koncertu za klavir i orkestar u f-molu, bila je najavljena bugarska pijanistica Plamena  Mangova, ali zbog bolesti je otkazala, pa ju je zamijenio njemački kolega  Severin von Eckardstein, vodeći njemački pijanist koji je pod vodstvom Campestrinija izveo planiranu skladbu, pokazujući artizam visokog stupnja. Večer je zaključena Poljskom simfonijom P. I. Čajkovskog, pri čemu je orkestar dobro reagirao na dirigentske zahtjeve, a posebno treba pohvaliti puhačku sekciju.

    Zanimljiv je bio susret sa singapurskim dirigentom Darellom Anga, koji je upravljao koncertom u podciklusu Festivala - Stradun Classic. Već prvom točkom večeri, interpretirajući Sorkočevićevu Simfoniju br. 4 u F-duru, predstavio se kao umjetnik porculanske finoće. Solistica večeri u Coplandovom  Koncertu za klarinet i orkestar bila je Dubrovkinja - klarinetistica Marija Pavlović, koja je djelo lako i muzikalno približila publici. Za kraj koncerta dirigent Darell Anga odabrao je Mozartovu Simfoniju br. 41 u C-duru, zvanu Jupiter. Očito je bilo da je dirigent maksimalno aktivirao orkestar i svi detalji djela su zasjali.



    Vodstvo koncerta iz ciklusa Stradun Classic, sa skladbama G. Fauréa, G. Gershwina i G. Bizeta, imao je dirigent iz Južne Koreje Tae Jung Lee. Nakon uvodne skladbe - suite Pelleas et Melisande G. Fauréa, izvedene začudno transparentno, nastupila je pijanistica već sada svjetskog glasa - Martina Filjak i svojom žarkom interpretacijom Rapsodije u plavom G. Gershwina ponovo dokazala zašto joj je kalendar nastupa gust. Koncert je zaključen životopisnom Bizetovom suitom Carmen br.1, a taj zvučni kolorit ponio je i dirigenta i izvođače i publiku u radosni zanos.

    Popularna Vivaldijeva skladba Četiri godišnja doba uvijek je rado slušana glazba, a ovom prilikom ispunila je cijelu večer u izvedbi Komornog orkestra  Dubrovačkog simfonijskog orkestra, ruskog violiniste i vođe izvedbe Dmitryja Sinkovskog i naratora Marka Thomasa. Zvučni kolorit skladbe koji počiva na stihovima i vrsna suradnja sudionika ispunila je očekivanja publike.

    Kao predah od orkestra i solista održan je koncert trija sastavljenog od tri izuzetne hrvatske glazbenice: pijanistice Martine Filjak, klarinetistice Marije Pavlović i violončelistice Monike Leskovar. Umjetnice su kroz Beethovenov Trio u B-duru, op.11, zvani Gassenhauer i Brahmsov Trio u a-molu, op.114 učvrstile vlastite visoke standarde profesionalnosti i prilagodile ih zajedničkome muziciranju visoke razine.

    Dirigent Tomislav Fačini za nastup na festivalu odabrao je Simfonju br.1 L. Sorkočevića, Simfoniju br. 6 u D-duru, Hob.I: Jutro J. Haydna te Koncert za violončelo, gudače i čembalo C. Ph. E. Bacha sa solisticom Monikom Leskovar.   Uz poticajno dirigentsko vodstvo i odličnu pratnju komornog ansambla Dubrovačkog simfonijskog orkestra, zvučna predodžba skladbe bila je u funkciji skladateljeve vizije. Obadvije simfonije pod rukom dirigenta Fačinija zazvučale su svježe i stilski dotjerano.



    Dva koncerta kao off-program održana su u suradnji s Laus Akademijom Dubrovnik. Prvi je nazvan Violina brillante, na kojem su nastupali najbolji mladi polaznici Akademije. Programom drugog koncerta obilježena je 145. godišnjica rođenja Sergeja Rahmanjinova i 100. godina smrti Claudea Debussya, a nastupili su  pijanist Vasilly Schebakov (Rusija), violinist Goran Končar i violončelist David Grigorian (Armenija). Postignuta je onakva umjetnička razina kakvu ostvaruju zreli umjetnici.

    Koncert pod vodstvom njemačkog dirigenta Christopha Koeniga - Schubertova Simfonija br.6 u C-duru, D589, zazvučala je poput velikog Lieda, a onda je uslijedio Brahmsov Koncert za violinu, violončelo i orkestar u a-molu, op.102 s odličnim solistima - violinisticom Đanom Kahriman i violončelistom Smiljanom Mrčelom, koji su bili jedinstveni u ljepotama fraza i u oblikovanju cjelokupnog djela. Ovaj koncert imao je još jedan emotivan naboj - dodijeljena je Nagrada Ivo Dražinić mladoj violinistici Đani Kahriman, kako piše u programskoj knjižici, zbog „posvećenost glazbi i posebnom umjetničkom karizmom osvojila svjetske pozornice“.

    Ljubitelji jazz-glazbe imali su dva nastupa domaćih glazbenika.

    Završnica festivala Dubrovnik u pozno ljeto bila je izuzetno atraktivna, jer program na kojem su nastupili samo Dubrovčani bio je odličan poziv da atrij Kneževa dvora bude prepun. Program je započeo sa skladbom koja traži dvoje uigranih pijanista i orkestar: Koncert za dva klavira i orkestar francuskog skladatelja F. Poulenca. Ispred orkestra bila su postavljena dva klavira jedan nasuprot drugome, s dvama pijanistima - Marijom Grazio i Aljošom Lečićem. Poulenc u ovoj skladbi ne eksperimentira s ekstremnim riješenima nego obogaćuje naslijeđeni oblik koncerta, izgrađujući na svoj način glazbeni jezik 20. stoljeća. Za autentičnu izvedbu ovog djela zaigrane inventivnosti potrebni su  prvorazredni umjetnici. A takvo dvoje majstora našlo se u spomenutim pijanistima, koji su uz odličnu potporu orkestra i dirigenta Campestrinija s perfektno zanatskom stranom svirke, a uz izmjenu suptilnosti i temperamenta, zapalili iskru oduševljenja publike. Mezzosopranistica Dubravka Šeparović Mušović otpjevala je Gotovčeve Pjesme čeznuća (Mornareva ljubav, Žalba na zemlju, S dragim u svijet, a kao dodatak ariju iz Gotovčeve opere Mila Gojsalić), ističući dramatiku teksta, lijepo oblikovane fraze i uz scenske umjerene pokrete izazvala oduševljenje. Večer je zaključena Dvořákovom Simfonijom br. 5 u F-duru, op.76, kojoj je Campestrini dao pravi odsjaj, aktivirajući Dubrovački simfonijski orkestar koji je tijekom Festivala imao složenu zadaću i pokazao da se nalazi u veoma dobroj formi.

    Festival Dubrovnik u pozno ljeto je manifestacija s budućnosti.

    © Ileana Grazio, KLASIKA.hr, 9. listopada 2018.

     


















     

Piše:

Ileana
Grazio

kritike