Stilski vjerodostojno

48. Varaždinske barokne večeri, 21. rujna – 3. listopada 2018., Svečano otvorenje i koncerti 22. i 23. rujna 2018.



  • Nastavljajući tradiciju organiziranja festivala u suradnji s odabranom državom-partnerom, ovogodišnje 48. Varaždinske barokne večeri (VBV), održane od 21. rujna do 3. listopada, ostvarene su uz pomoć Veleposlanstva Japana kojega u Republici Hrvatskoj zastupa veleposlanik Keiji Takiguchi - budući da je još prošle godine nakon festivalskih događanja koja su bila u znaku suradnje s Mađarskom, obznanjena odluka da je upravo Japan država koja je izrazila namjeru partnerstva s hrvatskim svečanostima barokne glazbe. Uključivanje Japana kao prve azijske države pobudilo je veliko zanimanje, a već je prema pripremama, prvenstveno nakon posjeta predstavnika Grada Varaždina i VBV-a Tokiju, kao i prema izjavama prigodom predstavljanja Festivala na konferenciji za novinare u lipnju u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu te u Varaždinu neposredno pred početak festivala, bilo jasno da se pripremaju osobito zanimljivi koncerti, kao i brojna druga popratna događanja. Japanski je veleposlanik tako s osobitim zadovoljstvom isticao kako je Japanu privilegija i čast što su država-partner Varaždinskih baroknih večeri i to u godini u kojoj se obilježava 25. obljetnica uspostave diplomatskih odnosa između dviju država. Bilo je puno izazova u pripremi Festivala i dogovora oko dolaska japanskih glazbenika na Barokne večeri. Zadovoljan sam što smo uspjeli u suradnji s Koncertnim uredom i organizatorima Festivala, Ministarstvom kulture i Gradom Varaždinom sve riješiti da 48. Varaždinske barokne večeri budu ono što smo priželjkivali i uistinu me to čini sretnim. Vjerujem da će i Barokne večeri produbiti suradnju između dviju zemalja“, riječi su veleposlanika Takiguchija kojima je najavljivao doista raznolike programe - od glazbenih do gastronomskih, od nastupa japanskih solista i ansambala do večeri haiku poezije i drugih zanimljivosti karakterističnih za kulturu Zemlje izlazećeg Sunca.  Govor japanskog veleposlanika na svečanom otvorenju 48. VBV u varaždinskoj Katedrali 21. rujna također je jasno izrazio njegovu izuzetnu naklonost prema varaždinskom festivalu i iskrenu želju da hrvatskoj javnosti predstavi japanske glazbenike specijalizirane za povijesno osviješteno interpretiranje djela barokne stilske usmjerenosti koja su svijetu ostavili velikani europske glazbe.

    Kako je HTV prenosio svečano otvorenje, prvi su koncert ovogodišnjih 48. VBV mogli pratiti gledatelji diljem Hrvatske, a ne samo stotine u Katedrali okupljenih uglednika i građana Varaždina, među kojima su bili predstavnici lokalnih i državnih institucija, brojni diplomati kao i varaždinski biskup - mons. Josip Mrzljak. Prema ustaljenom protokolu, publici su se pozdravnim govorima obratili varaždinski gradonačelnik dr. sc. Ivan Čehok, župan Varaždinske županije Radimir Čačić, ministrica kulture RH dr. sc. Nina Obuljen Koržinek i  savjetnica predsjednice RH za društvene djelatnosti i mlade Renata Margaretić Urlić i svi su isticali vrijednosti kulturne i međudržavne suradnje, pri čemu je iz govora predstavnice hrvatske predsjednice za organizatore zacijelo osobito ugodno zazvučala konstatacija o poznatosti varaždinskog festivala na  međunarodnoj razini, o čemu predsjednica saznaje na svojim inozemnim putovanjima.



    Hrvatsku himnu dostojanstveno je otpjevao varaždinski Zbor Chorus Angelicus pod ravnanjem Anđelka Igreca, a na programu je bila opsežna instrumentalna Tafelmusik, vol. 2, Suita u D-duru, TWV:55:D1 G. Ph. Telemanna i antologijska vokalno-instrumentalna Gloria u D-duru, RV 589 A. Vivaldija. U znaku hrvatsko-japanske suradnje okupljeni su i interpreti, Hrvatski barokni ansambl s koncertnom majstoricom Laurom Vadjon, solisti japanskog Orchestra Libera Classica i njihovi sunarodnjaci okupljeni u Vokalnom ansamblu La Fontaverde te Zbor Chorus Angelicus, a sve pod ravnanjem japanskog dirigenta Hidemija Suzukija, glazbenika koji je svjetsku reputaciju stekao i kao violončelist. Izvedbe su oduševile angažmanom svih sudionika, iako ipak nije bilo moguće zanemariti sviranje još nedovoljno vještog trubača Takayuka Kiryua, kojemu se ponekim nepreciznostima pridružio i oboist Stjepan Nodilo.

    Nakon koncerta slijedio je doista velebni program u vanjskim prostorima, uz bubnjare Kiyo Kito Taiko, smještene na gradskom Korzu i violinista Antuna Stašića & maestro ansambla ispred Staroga grada, koji su u živoj korelaciji spajali Vivaldijeve motive sa zvucima električnih gitara u rokerskim aranžmanima. A kao svake godine Varaždinci su mogli uživati i u dugotrajnom vatrometu koji je obasjavao toplu jesensku noć.

    Drugi dan festivala, 22. rujna, uključio je tradicionalni koncert u Dvorcu Trakošćan. Na jutarnjem koncertu na kojemu se poslužuje „barokna kava“ ukrašena čokoladnim violinskim ključem, svojim je virtuoznim muziciranjem zadivio jedan od pionira izvođačke prakse barokne glazbe u Japanu - gambist Hidemi Suzuki, koji je s članovima Orchestra Libera Classica izvodio djela A. Corellija i A. Vivaldija. Slušati Vivaldijev Koncert za violončelo u a-molu, RV 418 u tako usavršenoj interpretaciji u kojoj umjetnik, svirajući napamet, glazbu izvodi krajnje iskreno i srčano izvodeći svaku dinamičku nijansu i svaki ukras virtuoznom bravurom, a članovi pratećeg komornog orkestra sviraju tehnički sigurno i predano, mogli smo se uvjeriti u visoke sposobnosti glazbenika da europsku baroknu glazbu interpretiraju na uvjerljiv način, shvaćajući ju očito kao vrhunsku općeljudsku baštinu.



    Večernji koncert drugog dana Festivala - nastup Vokalnog ansambla La Fontaverde, seksteta odličnih pjevača sa članovima Orchestra Libera Classica u varaždinskoj Uršulinskoj crkvi, pamtit će se kao jedinstveni doživljaj izvođenja emocionalno pregnantnih, tehnički zahtjevnih i skladateljski ingenioznih madrigala C. Monteverdija. Pa ako je savladati majstorska djela talijanske renesanse i ranog baroka sa svim nijansama njihovih zakučastih harmonijskih odvažnosti i iskaza uzvišene osjećajnosti nedvojbeno izazovni zadatak, japanski su ga odlični pjevači i instrumentalisti jednako u dikciji kao i u izražajnosti te tehničkoj bravuri savladali na krajnje uvjerljiv način. Pljesku oduševljenja nije bilo kraja, a dodatak - aranžman mješavine japanske i španjolske dječje narodne pjesme, bio je srdačni oproštajni pozdrav. Upravo je taj koncert potakao Festivalski žiri, koji je ove godine bio međunarodni, jer je uz profesore na Glazbenoj školi u Varaždinu dirigenticu Dadu Ružu, pijanista Predraga Šanteka, ravnatelja mr. sc. Davora Matačića i predsjednicu dr. sc. Zdenku Weber sudjelovao i švedski dirigent i violinist Mats Liljefors, na odluku o dodjeli Nagrade Ivan Lukačić Vokalnom ansamblu La Fontaverde i članovima Orchestra Libera Classica za najbolju izvedbu ansambla na ovogodišnjim 48. VBV.

    Ako je dakle kod skeptika mogla postojati nevjerica u izvođačke domete japanskih glazbenika kada je riječ o autentično europskoj glazbenoj tradiciji i povijesno utemeljenim interpretacijama barokne glazbe, već su prva tri koncerta pokazala vrhunske sposobnosti gostiju-predstavnika prastare azijske kulture koje im, zacijelo zahvaljujući nadasve predanom i discipliniranom studiju na poznatim učilištima - bilo u Japanu bilo u Europi, pružaju sigurnost i osposobljavaju ih za vrlo pouzdano i stilski vjerodostojno muziciranje.


    Program:

    Arcangelo Corelli: Concerto grosso op.6 no.1 u D-duru
    Antonio Vivaldi: Koncert za violončelo u a-molu, RV 418
    Koncert za gudače u A-duru, RV 158

    Koncert za dvije violine, violoncello, gudače i čembalo u d-molu, RV 565,
    Koncert za gudače u g-molu, RV 157
    Claudio Monteverdi: Altri canti di Marte, Chiome d'oro, Zefiro torna

     © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 5. studeni 2018.

Piše:

Zdenka
Weber

kritike