Entuzijazam i svježe ideje

55. Glazbena tribina Opatija, 8.-11. studeni 2018.



  • Program ovogodišnje jubilarne Glazbene tribine u Opatiji, čiji je nositelj Hrvatsko društvo skladatelja, po drugi put kao umjetnički voditelj osmislio je i potpisao mladi skladatelj Tibor Szirovicza. S mladenačkim entuzijazmom i  svježim idejama nastavio je prošlogodišnji smjer suradnje Republike Hrvatske i Hrvatskog društva skladatelja s državama članicama Europske unije. Ove godine bile su to Njemačka, Austrija i Slovenija. Tako je svečano otvorenje u Zlatnoj dvorani obnovljenog Hotela Imperial uveličao nastup Ansambla Recherche, sastavljenog od devetero solista, osnovanog 1985. U povodu obilježavanja 25. godišnjice postojanja Ansambl je u nedostatku skladbi ljubavne tematike naručio upravo takva djela od svojih prijatelja skladatelja. Dobili su tako više od 30 ljubavnih pjesama za različite komorne sastave i objavili ih na istoimenom nosaču zvuka, jednom od 50, koliko su ih dosad izdali. Četrnaest od tih djela vrhunski je izvedeno i na ovom koncertu, a vrijedno je naglasiti da su, osim stranih kompozicija, praizvedene čak tri vrlo dobre hrvatske: Berislava Šipuša (Falling in love iz ciklusa Dick Tracy…), Ante Knešaureka (O jednom trenutku usamljenosti) i Sanje Drakulić (Retrouve).

    Još jedan strani ansambl oduševio je publiku u Zlatnoj dvorani. Bio je to  ugledni Komorni gudački orkestar Slovenske filharmonije, utemeljen 1993. Nastupio je pod ravnanjem skladatelja i pedagoga Stevena Loya, posvećenog novoj glazbi, koji prebiva u Sloveniji ali gostuje često i u inozemstvu. Posebno su uspješne bile izvrsne skladbe dvojice hrvatskih autora, u kojima su sudjelovale sjajne hrvatske umjetnice. Violinistica Katarina Kutnar izvela je Koncert za violinu i gudače Frane Paraća, a Ivana Kuljerić Bilić je kao solistica na marimbi sudjelovala u izvedbi  skladbe Leibach Concerto za marimbu, udaraljke, gudače i elektroniku Davora Branimira Vinczea.



    Opći je dojam da su umjetnici i ansambli svojim izvedbama uvelike pridonijeli percepciji skladbi koje su varirale kvalitetom od manje uspješnih do vrlo dobrih. U nekim programima sudjelovali su i članovi Ansambla Moderne i Festivalski ansambl, sastavljen od domaćih i stranih umjetnika, te austrijski ansambl Airborne Extended. Sjajni mladi violončelist Vid Veljak, rođen u Rijeci  1996. a diplomirao prošle godine u razredu Valtera Dešpalja, održao je zapažen recital djela za violončelo solo, u koji je uvrstio čak pet hrvatskih skladatelja -  Marka Ruždjaka, Mladena Tarbuka,  Tomislava Olivera, Zlatka Tanodija i Marka Slavičeka. Posvetio se zarana izvođenju suvremenog violončelističkog repertoara, dobio za to mnoga priznanja, te mu je s razlogom povjeren taj solistički nastup.

    U tzv. off-programu održana su i dva zanimljiva džez-programa, koja su priredili naši ugledni mladi umjetnici Lana Janjanin (glas i klavir) i Zoran Majstorović u suradnji s domaćim i stranim glazbenicima. Lana Janjanin je u svom triju ugostila slovenskog kontrabasista Marka Ferlana i austrijskog bubnjara  Lukasa  Fellnera,  izvodeći pretežito vlastite skladbe, dok je Zoran Majstorović uza svoj kvintet prvi put predstavio uglednog njemačkog multi-instrumentalista i skladatelja Klausa Gesinga, koji je kao i on sam podjednako verziran u džezu, klasici i etnoglazbi. Ovom prigodom izvedena je   Majstorovićeva transkripcija i adaptacija za džez-kvintet djela Musica ricercata per piano forte mađarskog skladatelja Györgya Ligetija, koja sadrži posvetu velikanima Frescobaldiju i Bartóku.



    Važan projekt, započet lani, nastavljen je i ove godine. Radi se o radionici suvremene glazbe za studente-instrumentaliste. Uz voditeljicu tog zahtjevnog projekta - pijanisticu Miju Elezović, kojoj je uža specijalnost upravo suvremena glazba, jedan dio radionice vodili su još dvoje hrvatskih autora i pedagoga   - Ivana Kuljerić Bilić, udaraljke i Goran Tudor, saksofon, a drugi dio članovi Ansambla Modern – Alexandar Hadjiev, fagot i Dietmar Wiesner, flauta. Na radionicama sudjelovalo je dvadesetak studenata iz Zagreba, Splita, Osijeka i Pule, koji su priredili dva završna koncerta kako bi pokazali što su naučili glede pristupa i izvedbi suvremene glazbe.

    U preopširnom programu, u kojem je izvedbama njihovih djela odano priznanje i hrvatskim skladateljima-obljetničarima  poput  Frane Paraća (1948) i Berislava Šipuša (1958), da spomenemo samo one najstarije, našlo se dosta vremena i za razgovore s umjetnicima i skladateljima (Ansambl Recherche i Festivalski ansambl, Davor Branimir Vincze, Sara Glojnarić), također za dvije tribine o gorućim temama vezanima uz naš glazbeni život: Izazovi struke suvremenog glazbeničkog autorstva: otvoreni razgovor s najmlađom generacijom domaće glazbe i Status domaće glazbene i koncertne scene u aktualnim okolnostima javnih institucija: kapitulacija i/ili mjera kolektivne odgovornosti (HGZ, Muzički salon SC). Održano je i predavanje o autorskim pravima, te je predstavljen program jubilarnog 30. Muzičkog biennala Zagreb.



    Fotografije:
    David Kurti, Foto Luigi

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 19. studeni 2018.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike