Intonativno i ritamski prezicno

Hrvatski barokni ansambl, 19. sezona koncerata: Ciklus koncerata Izvorni užitak; 1. koncert, 28. listopada 2018., Hrvatski glazbeni zavod



  • Nakon iznimno bogate ljetne sezone 7. Korčulanskog baroknog festivala i pet nastupa na 48. Varaždinskim baroknim večerima, uplovio je Hrvatski barokni ansambl u devetnaestu sezonu koncerata ciklusa naslovljenog Izvorni užitak!. Na programu su potpisana samo tri sponzora – Grad Zagreb, Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Leksikografski zavod Miroslav Krleža, uz čiju će se potporu održati sedam planiranih koncerata u Hrvatskom glazbenom zavodu. Na prvom od njih, održanom 28. listopada 2018., ponovno su članovi ansambla i gosti rastvorili nekoliko partitura Georga Philippa Telemanna (1681-1767) u kojima je koristio baroknu violu da gamba. Stoga je umjetničko vodstvo bilo povjereno hrvatskoj glazbenici Niki Zlatarić koja se nakon studija violončela na Muzičkoj akademiji u Zagrebu usavršavala u Sjedinjenim Američkim Državama. Zanimanje za ranu glazbu odvelo ju je na studij viole da gamba u Amsterdam, gdje nastavlja uspješnu karijeru solistice i komorne glazbenice u više ansambala za izvedbu rane glazbe. Tražeći srodne duše među hrvatskim glazbenicima, Nika Zlatarić udružila se s violinistom Bojanom Čičićem (koji djeluje u Londonu) i čembalistom Pavlom Mašićem (izv. prof. na Muzičkoj akademiji u Zagrebu) u ansambl Symblema, pa joj se Pavao Mašić pridružio kao suradnik na koncertu Hrvatskog baroknog ansambla.

    Kako opus Georga Philippa Telemanna nije još uvijek dovoljno poznat hrvatskoj koncertnoj publici, svaki koncert njegovih skladbi otkriva posebnosti njegova stila u kojemu je spretno povezao talijanski i francuski barokni stil s obilježjima njemačkoga baroka, ali i usporedno nastajućeg pretklasičnog stila. To se prepoznaje u slobodnijem, ne strogo polifonom vođenju melodijskih linija, ritmičkim figurama, preglednijoj harmonijskoj strukturi i vješto korištenim ukrasima u dionici čembala. U prvome dijelu koncerta slušali smo četverostavačnu Sonatu za violu da gamba i basso continuo u e-molu u kojoj su solistički tretirana dva instrumenta koja u baroknom tkivu tvore dionicu bassa continua, zatim Koncert za violettu, dvije violine i basso continuo u A-duru i Uvertiru za violu da gamba i orkestar u D-duru, jedinu skladbu te vrste u kojoj je viola da gamba solističko glazbalo u kojoj je nastupio prošireni sastav gudača. U drugom dijelu izvedeni su Koncert za flautu, violinu, violu da gamba i basso continuo u e-molu sa solisticom na flauti Anom Benić i Uvertira La Bizzarre u G-duru u kojoj je Nika Zlatarić svirala violončelo.



    Sedmerožičana viola da gamba (od kojih su u većini skladbi korištene četiri najviše ugođene žice) činila se u rukama Nike Zlatarić kao bliski znanac s kojim se može upustiti u tumačenje složenih melodijsko-ritamskih kombinacija i dinamičkih nijansi na glazbalu lijepe boje tona. Uvijek pouzdan i siguran pratilac i suradnik u dionici basa continua, Pavao Mašić prilagodio je svoje sviranje zahtjevima solističkog i komornog sloga, a skladan trolist solista upotpunila je flautistica Ana Benić izvodeći dionicu u koncertu intonativno i ritamski precizno. Instrument predivna tona i iznimno rijedak u našoj koncertantnoj praksi potaknuo je članove Hrvatskoga baroknog ansambla da s istinskim angažmanom pristupe studiju i interpretaciji svojih dionica. Poznavanje izvedbi rane glazbe u drugim glazbenim sredinama dio je dragocjenog iskustva Nike Zlatarić koje je u suradnji sa svim glazbenicima zaiskrilo u ispjevanim polaganim stavcima, kao i u onima u veoma brzim odabranim tempima, pruživši publici Izvorni užitak!

    Program:
    Telemannia 5
    Nika Zlatarić viola da gamba i umjetničko vodstvo
    G. Ph. Telemann

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 19. studeni 2018.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike