Emotivna posveta

Memorijal Franjo Krežma u znaku zahvale profesorici Evi Hühn



  • U spomen na priznatog violinističkog virtuoza, rođenog Osječanina Franju Krežmu, u Osijeku je od 23. do 25. studenog 2018. održano 25. izdanje Memorijala Franjo Krežma, međunarodnog susreta mladih gudača. Manifestacija koja već desetljećima promiče mlade nadarene gudače, i ovoga je puta održana u organizaciji Glazbene mladeži u Osijeku, a pod pokroviteljstvom Grada Osijeka, Osječko-baranjske županije i Ministarstva kulture Republike Hrvatske.

    Prokušana trodnevna koncepcija Memorijala i ove je godine urodila plodom, što se pokazalo tijekom triju vrlo uspješnih i zainteresiranom publikom ispunjenih koncertnih večeri u Arheološkom muzeju u Osijeku. Memorijal je otvorio zamjenik župana Osječko-baranjske županije Goran Ivanović, a brojnoj su se publici s vrijednim sjećanjima i crticama iz Krežmina života obratili i Nikola Mak, jedan od najdugovječnijih članova organizacijskog odbora manifestacije i ugledna osječka violinistička pedagoginja Eva Hühn. Prve koncertne večeri nastupili su, prema postignutim uspjesima odabrani učenici osnovnih i srednjih glazbenih škola iz Zagreba (GŠ Pavla Markovca i GŠ Blagoja Berse), Osijeka (GŠ Franje Kuhača) i Šibenika (GŠ Ivana Lukačića), violinisti Eva Radić, Tirsa Habuda, Lea Tvrtković, Hanna Kovačević, Gustav Kujundžić, Lana Plančić i Ana Petriško, violist Filip Nemet-Gužvić i violončelistica Hana Rabadan, iskazavši se poletnim i živopisnim izvedbama poznatih repertoarnih skladbi Bartóka, Kabalevskog, Wieniawskog, Krežme, Brucha, Granadosa, Piazzolle, Dvořáka, Glucka, De Sarasatea, Čajkovskog i Ravela. Uz klavirsku pratnju Domagoja Guščića, Domagoja Marasa, Krešimira Popovića, Vedrana Oršolića i Kristine Pešić, mladi su gudači muzicirali svježe i nepretenciozno, u čemu značajan dio zasluga leži u vrijednom radu njihovih pedagoga Nenada Merlea, Tomislava Hühna, Lare Silvestri Valdevit, Dalibora Crnogorca, Josipe Erhardt i Ive Lisea. Pohvalno je i hvalevrijedno uvrštavanje Krežminog stvaralaštva u program Memorijala, pa smo tako prve večeri čuli čak dvije njegove skladbe. Violinistica Lea Tvrtković, učenica 5. razreda Glazbene škole Blagoja Berse u Zagrebu, uz klavirsku pratnju Domagoja Guščića izvela je Krežminu romancu Na morskoj obali, dok je u drugom dijelu večeri violist Filip Nemet-Gužvić, donedavni učenik Glazbene škole Franje Kuhača u Osijeku a sada student prve godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, izveo jednu od najpoznatijih Krežminih skladbi - Scherzino, u vlastitoj obradi.



    Drugu večer 25. memorijala Franjo Krežma obilježio je koncert studenata glazbenih akademija iz Budimpešte, Novog Sada i New Havena. U zrelim izvedbama vrsnih mladih glazbenika čuli smo pomno odabran program, koji su dijelom činila rjeđe izvođena djela za violinu, violu i violončelo. Osječkoj se publici na početku koncerta virtuoznim izvedbama Ščedrinove Quadrille, Chopinove Etide u cis-molu, op. 25, br. 7 (u obradi Glazunova), Bottermundovih Varijacija na Paganinijevu temu (u Starkerovoj obradi) i Sollimine Lamentatio, predstavila mlada ljubljanska violončelistica Sara Čano, pokazavši visoku tehničku razinu interpretacije, ali i sposobnost muzikalnog i smislenog oblikovanja tonskih cjelina u stilski raznolikim ostvarenjima. Uslijedio je temperamentni nastup mađarske violinistice Anne Gál Tamási, studentice 2. godine Akademije Franz Liszt u Budimpešti, iz razreda Eszter Perényi, koja je nakon lirske Romance Leoša Janačeka suvereno izvela vlastitom umjetničkom senzibilitetu blizak Briljantni duo Ferenca Erkela i Henrija Vieuxtempsa. S Akademije umetnosti Novi Sad u Osijek je pristigla violončelistica Kristina Zima, studentica 1. godine iz razreda Marka Miletića, usredotočeno i predano izvevši Boccherinijevu Sonatu za violončelo i klavir u A-duru, a potom i virtuozne Paganinijeve Varijacije na temu 'Dal tuo stellato soglio' iz Rossinijeve opere 'Mojsije u Egiptu', iskazavši se suptilnim tonskim nijansiranjem. Dojmljivu koncertnu večer, zrelim i detaljno razrađenim nastupom, priveo je kraju izvrstan violist Josip Kvetek, postdiplomant ugledne Yale School of Music, izvevši živopisnu i kontrastima protkanu 1. sonatu za violu i klavir u c-molu, op. 18 engleskog skladatelja prve polovice 20. stoljeća Yorka Bowena. Tijekom iznimno uspješne i entuzijazmom ispunjene koncertne večeri, mladi su glazbenici ostvarili kvalitetnu suradnju s pijanisticama Renatom Hil i Saroltom Harsányi.



    Završna večer 25. memorijala Franjo Krežma, tradicionalno rezervirana za solistički recital odabranog mladog glazbenika, ovoga je puta bila u znaku više njih. U čast i znak zahvalnosti uglednoj pedagoginji, osječkoj profesorici violine Evi Hühn, koja je glazbeno odgojila čitav niz danas uspješnih gudača i pedagoga, posebno za prigodu jubilarnog Memorijala u Osijeku okupili su se bivši učenici Glazbene škole Franje Kuhača, oformivši orkestar koji je u vrlo kratkom vremenskom razdoblju izvrsno pripremio profesor violine i dirigent Csaba Zima. Nakon prigodnih govora i zahvala predsjednice Glazbene mladeži u Osijeku - Lidije Neznanović, Danijele Klobučar, voditeljice Odsjeka za kulturu Grada Osijeka, ravnateljice Glazbene škole Franje Kuhača u Osijeku Sunčane Bašić i same profesorice Hühn, uz orkestar su nastupile tri solistice. Violončelistica Iva Ilakovac predano je izvela stavak Allegro moderato iz Haydnova Koncerta za violončelo i orkestar u D-duru, Hob. VIIb: 2, violistica Tajana Škorić usredotočeno je odsvirala Andante i Rondo ungarese, op. 35 Carla Marije von Webera, a violinistica Marija Bašić samouvjereno je iznijela efektan glazbeni sadržaj virtuozne koncertne rapsodije Tzigane Mauricea Ravela. Sve tri solistice ostvarile su kvalitetnu suradnju s orkestrom, na čelu s koncertnim majstorom Davorom Philipsom i dirigentom Csabom Zimom, koji su u drugom dijelu večeri skladno i s lakoćom muzicirajući izveli Mozartov Divertimento u D-duru, K. 136, kao i nekoliko briljantnih dodataka. Taj nesvakidašnji glazbeni susret bio je uistinu emotivna posveta uspješnoj i omiljenoj osječkoj profesorici Evi Hühn, koja je svoje neiscrpno znanje i ljubav prema glazbi utkala u svakoga od svojih učenika, a 25. memorijal Franjo Krežma pokazao se kao najprikladnije moguće utočište za zajedničko i nadasve iskreno uživanje u glazbi.

     © Bojana Plećaš Kalebota, KLASIKA.hr, 10. prosinca 2018.

kritike