Uigrano i sigurno

Koncert Hrvatskoga baroknog ansambla pod umjetničkim vodstvom flautistice Ane Benić, Hrvatski glazbeni zavod, 27. siječnja 2019.



  • Ciklus koncerata Izvorni užitak održao je Hrvatski barokni ansambl u nedjelju, 27. siječnja 2019. u Hrvatskome glazbenom zavodu. Glazba baroka i pretklasike, okosnica repertoara ansambla, daje velike mogućnosti muziciranja u komornim sastavima ali i većim sastavima s više od desetak glazbenika. Odabranim programom željelo se publici približiti ugođaj i glazbu na dvoru pruskoga kralja Friedricha II. Velikog (1712-1786), moćnog europskog vladara čija je vladavina trajala punih četrdeset i šest godina. Uz odgovorne državničke dužnosti, Fritz (kralj je bio poznat pod tim nadimkom) je pronalazio vremena za sviranje flaute, čak i za skladanje, pa je rado nastupao s glazbenicima u svojoj ljetnoj palači bez briga (franc. Sanssouci) u Potsdamu, opuštajući se u trenucima (aktivnog) odmora.

    Flauta je, dakako, bila glazbalo oko kojega se isplelo čitavo glazbeno događanje. Sredinom 18. stoljeća poprečna je flauta polako istiskivala iz prakse uzdužnu baroknu flautu, pokazavši neke nove mogućnosti i tonsku izražajnost. Umjetničko vodstvo koncerta HRBA-e preuzela je vrsna flautistica Ana Benić, a za pomno odabrani komorni program odabrala je i suradnike s kojima dulje vrijeme uspješno surađuje. U uvodu koncerta odsvirala je u pratnji čembalista Pavla Mašića dva stavka iz Sonate za flautu i continuo u a-molu Carla Philippa Emanuela Bacha. Slijedile su dvije skladbe Johanna Gottlieba Grauna: u istom tonalitetu Kvintet (u a-molu), u kojem su se pridružili Laura Vadjon (violina), Hiwote Tadesse (viola) i Lea Sušanj Lujo (violončelo). U dva stavka iz Graunove Trio sonate u F-duru izostala je viola. Iz opusa Johanna Joachima Quantza odabrana je Trio sonta u c-molu, u kojoj se flauti, violončelu i čembalu pridružila oboa (kao drugo solističko glazbalo) i njen interpret Stjepan Nodilo. Drugi dio koncerta počeo je opet skladbom Carla Philippa Emanuela Bacha - Trio sonatom u G-duru za flautu, violinu, violončelo i čembalo, slijedio je polagani Largo br. 1 za flautu i čembalo iz Dueta, op. 4 Christopha Schaffratha, a u Sonati da Camera u D-duru - Echo, op. 5 br. 1 opet se okupilo svih petero solista.



    Za odabrane skladbe iz pretklasičnoga razdoblja moglo bi se reći da i kao Fritzova palača bez briga odišu jednostavnošću i pristupačnošću melodije, lakoćom i opuštenošću koja slušatelju daje osjećaj bezbrižnosti. Iako solističke dionice flaute, violine i oboe povremeno obilježavaju i virtuozni zahvati, zajedničko sviranje svih šestero solista protjecalo je sigurno, uigrano i muzikalno. Flautistica Ana Benić sa sjajnim suradnicima uspjela je ostvariti tehnički neupitnu, intonativno sigurnu, agogički dobro izrađenu i dinamički bogato raslojenu izvedbu dopadljivih skladbi. Tijekom koncerta publika se mogla osjećati u ozračju palače bez briga, prilično udaljene od naše svakodnevice. Svi glazbenici – Ana Benić, Laura Vadjon, Stjepan Nodilo, Iwote Tadesse, Lea Sušanj Lujo i Pavao Mašić, sudjelovali su skladnim sviranjem u pružanju Izvornog užitka! svojoj vjernoj publici.

    Program:
    Friedrich II. Veliki, Graun, C. Ph. E. Bach, Benda, Quantz, Schaffrath

    © Snježana Miklaušić - Ćeran, KLASIKA.hr, 18. veljače 2019.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike