Istančan osjećaj za dinamiku

Franz Schubert: Zimsko putovanje; Sonja Runje i Kosjenka Turkulin, Salon Očić, 14. veljače 2019.



  • Iznimnu večer vokalne lirike Franza Schuberta interpretacijom njegova integralnog ciklusa Zimsko putovanje priredile su mezzosopranistica Sonja Runje  i pijanistica Kosjenka Turkulin. Bila je to premijerna izvedba tog djela  mladih umjetnica i prva njegova izvedba u prepunom Salonu Očić u četvrtom ovosezonskom izdanju kućnih koncerata Iz salona Očić Društva za promicanje orguljske glazbene umjetnosti Franjo Dugan, uz izravni prijenos na 3. programu Hrvatskog radija koji je vodio urednik Branko Magdić.

    Austrijski skladatelj Franz Schubert (1797-1828), začetnik romantičnog stila, bio je izrazit lirik, suptilni pjesnik prirode i ljudskih osjećaja s darom za psihološku karakterizaciju i ukusno realističko dočaravanje ugođaja. Uz mnoga djela koja je stvorio u kratko vrijeme života prekinutog u 31. godini zbog bolesti, produktivni Schubert kao izraziti melodičar, uz ostalo, velik dio svog bogatog opusa posvetio je i solo-popijevkama. Napisao ih je više od 600, uključujući i tri velebna ciklusa  - Lijepa mlinarica, Zimsko putovanje i Labuđi pjev. Središnji dio trolista Zimsko putovanje zbirka je od 24 uglavnom prokomponirane pjesme na stihove Wilhelma Müllera, Schubertova suvremenika. U ciklusu prevladava tmurno ozračje  kao odraz  autorove slutnje skore smrti i razočaranja svijetom bez nade, a ugođaj dojmljivo se navješćuje već u prvoj pjesmi sjećanja na voljenu djevojku Laku noć.

    Izvedba Zimskog putovanja u provedbi Sonje Runje i Kosjenke Turkulin u trajanju od sedamdesetak minuta bila je podijeljena u dva dijela, onako kako ga je i Schubert napisao s pauzom nakon prvih dvanaest pjesama. Od pjesničkih vizija ledene zimske pustoši kojom luta nesretni putnik, posebno su – uz već spomenutu popijevku Laku noć, melodijskom sugestivnošću bile dojmljive  Vjetrokaz, Proljetni san, Posljednja nada, Putokaz i druge te osobito sugestivan završni Verglaš. Nezahvalno je doduše izdvajati bilo koju pjesmu jer se radi o specifičnoj monodrami o nesretnom putniku u kojoj su različiti prizori i raspoloženja ustvari duboko povezani i tvore impresivnu cjelinu.

    Iako Schubertov ciklus Zimsko putovanje tekstom implicira muškog pjevača, a tu prednjači savršenom izvedbom nenadmašni bariton Dietrich Fischer Diskau, česte su izvedbe i izazovi i u ženskih interpretatorica, pa se tako i mezzosopranistica Sonja Runje prvi put uhvatila ukoštac s tim zahtjevnim remekdjelom Schubertove vokalne lirike. Kao diplomirana studentica prof. Martine Gojčete Silić na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, Sonja Runje osim lijepog i kultiviranog glasa vlada solidnom tehnikom, odličnom dikcijom njemačkog izvornika i istančanim osjećajem za ljepotu melodije i dinamiku te sugestivnost izraza. S obzirom na to da je ova njezina izvedba bila i njezina premijerna, poželimo joj potrebno daljnje usavršavanje u pogledu sazrijevanja interpretacije.

    Pijanistica Kosjenka Turkulin, koja se za vrijeme studija u Italiji specijalizirala za komorni izričaj, precizno je i muzikalno surađivala s mezzosopranisticom Sonjom Runje u nadasve delikatnom i pažljivom suglasju, pridonijevši izvrsnom dojmu koji je polučila ta prva izvedba Schubertovog Zimskog putovanja u Salonu Očić.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 18. veljače 2019.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike