Dobrodošlo obogaćenje koncertnog repertoara

Hrvatski komorni orkestar, oboist Branko Mihanović, dirigent Davor Kelić, Hrvatski glazbeni zavod, 9. travnja 2019.

  • Pretplatnički koncerti Hrvatskog komornog orkestra privlače publiku u Hrvatski glazbeni zavod već punih 30 godina, zbog mogućnosti slušanja skladbi iz pera velikih majstora koji su svoja djela posvećivali manjem orkestralnom sastavu, kao i solističkih koncerata uglavnom baroknog i klasičnog razdoblja. Nažalost financijski ne odviše mažen od strane institucija koje bi trebale podržavati orkestar sastavljen pretežno od mlađih glazbenika koji stječu važna orkestralna iskustva, Hrvatski komorni orkestar nije uvijek u mogućnosti osigurati sudjelovanje neophodnih puhačkih instrumenata, što na određeni način ipak ograničava odabir djela. Na koncertu održanom 9. travnja predstavljen je samo gudački dio orkestra i mladi dirigent Davor Kelić s programom za gudački sastav.

    Od prošle sezone stalni dirigent Gradskog kazališta Komedija Zagreb - Davor Kelić, dirigent mlađe generacije koji je 2016. godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu Mladena Tarbuka stekao zvanje magistra glazbe, odlučio se predstaviti četiri skladbe različitih stilskih razdoblja koje povezuje izrazita ljepota melodijske izražajnosti i skladnost zvuka gudačkog korpusa. Na početku koncerta izveden Divertimento u D-duru, KV 136 W. A. Mozarta, mladenačko djelo koje datira iz 1772. godine kada je tek 16-godišnji Amadeus bio koncertni majstor na dvoru Hieronymusa Coloreda u rodnom Salzburgu, pokazao je odlučnost mladog dirigenta da pokaže svoje razumijevanje stilskih odrednica lepršave ranoklasične skladbe. Trostavačni neveliki  Divertimento, koji pripada grupi ranih Mozartovih orkestralnih djela nazvanih Salzburške simfonije, ima karakteristični raspored tempa brzo-polagano-brzo pa time i mogućnost za virtuozno isticanje rubnih stavaka - Allegra i Presta, te melodijsku raspjevanost središnjeg Andantea. Hrvatski komorni orkestar pomno je pratio dirigentsko vodstvo i glazba je odzvučala u ugodnom ugođaju klasične harmoničnosti.

    Oboist Branko Mihanović, profesor oboe na Muzičkoj akademiji u Zagrebu i dobro poznati umjetnik, kao solist u Koncertu za obou, gudače i b. s. u g-molu, br. 3 G. F. Händela pijevnim vođenjem linija i vrlo pomnom agogikom potvrdio je svoje poznate značajke muzikalnog interpreta koji dugim dahom i pažljivim dinamičkim pomacima oblikuje solističku dionicu. Na burno odobravanje očito oduševljene publike Mihanović se zahvalio stavkom za obou i gudače iz Bachove duhovne kantate Ich steh mit einem Fuß im Grabe, BWV 156, naglašeno nježnom i meditativnom melodijom, te je opet dobio glasni pljesak.



    Drugi dio koncerta sadržavao je dvije skladbe koje su rijetko na repertoaru, pa je njihovo izvođenje bilo dodatno obogaćenje slušnih iskustava srećom u dvorani nazočne i mlade publike. Varijacije na temu Čajkovskog Antona Arenskog, skladatelja koji je preminuo star tek 45 godina a ostao poznat uglavnom jedino po tom naslovu, niz je od sedam varijacija u kojima se poklonik svojeg zemljaka Čajkovskog poigrao temom iz njegove popijevke Legenda: Krist u svojem vrtu, pete popijevke iz ciklusa Šesnaest dječjih pjesama, op. 34. To je doista vrijedno i zanimljivo djelo koje na prvome mjestu privlači pozornost umješnošću variranja osnovne teme i duhovitošću korištenja različitih gudačkih tehnika, a melodijska umilnost podrazumijeva se već u odnosu na odabrani predložak iz riznice velikog ruskog romantičara.

    Sljedeća skladba na programu - Dvije nordijske melodije, op. 63 Edwarda Griega, nastavila je ugođaj romantične emocionalnosti, što očito odgovara temperamentu dirigenta, a gudačima daje mogućnost za široko raspjevane melodijske linije i inzistiranje na ljepoti zvuka. Publika je odgovarala dugim pljeskom, pa je uslijedio i dodatak - Bartokov vehementni Rumunjski ples, kao žustri oproštaj nakon večeri u kojoj se doista moglo uživati u predanom muziciranju. Stoga je zaključak da postojanje Hrvatskog komornog orkestra predstavlja vrijednost u  ukupnosti zagrebačke koncertne ponude, a njegovi nastupi u Velikoj dvorani Hrvatskog glazbenog zavoda obogaćenje repertoara orkestralne glazbe, nedvosmislenu podršku mladim glazbenicima željnima susreta s publikom i spremnima za svladavanje programa kakve im veliki orkestri ipak ne mogu omogućiti.

    Program:
    W. A. Mozart: Divertimento u D-duru, KV 136
    G. F. Händel: Koncert za obou, gudače i b. s. u g-molu, br. 3
    J. S. Bach: Ich steh mit einem Fuß im Grabe, BWV 156
    Anton Arenski: Varijacije na temu Čajkovskog
    Edward Grieg: Dvije nordijske melodije, op. 63
    Béla Bartók : Rumunjski ples

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 9. travnja 2019.                        

Piše:

Zdenka
Weber

kritike