Virtuozne interpretacije i bogato dinamičko nijansiranje

Koncert Kvarteta Papandopulo i Bruna Philippa u ciklusu Glazbeni salon Arheološkog muzeja u Zagrebu



  • Četvorica mladih saksofonista iz razreda prof. Dragana Sremeca na Muzičkoj akademiji u Zagrebu udružila su se još za studentskih dana 2000. godine u New Sax Quartet po uzoru na svog profesora i trojicu njegovih kolega. Usavršavajući se nakon studija kod niza uglednih profesora izvan Hrvatske, Nikola Fabijanić (sopran-saksofon), Gordan Tudor (alt-saksofon), Goran Jurković (tenor-saksofon) i Tomislav Žužak (bariton-saksofon) otkrivali su komornu glazbu kao oblik zajedničkog, skladnog i savršenog muziciranja od prvih nastupa. Godine 2013. nazvali su svoj kvartet po jednom od najvećih hrvatskih skladatelja 20. stoljeća Borisu Papandopulu, promovirajući njegovu ali i glazbu drugih hrvatskih skladatelja pisanu za ovaj kvartet istorodnih glazbala različitih tonskih opsega i boja. Veliki dio literature namijenili su kvartetu saksofona francuski skladatelji, pa su na programu koncerta održanog 15. ožujka 2019. u ciklusu Glazbeni salon Arheološkog muzeja u Zagrebu bile skladbe hrvatskih i francuskih skladatelja. Osim njih, izvedena su i tri stavka iz suite Ciudades nizozemskoga skladatelja i saksofonista Willema van Merwijka (1960.) koji od svoje 46. godine života objavljuje skladbe pod pseudonimom Guillermo Lago.

    Uvodna skladba koncerta (nešto duljeg od jednoga sata bez stanke) bila je Petit quatuor, koji je za kvartet saksofona 1935. skladao francuski skladatelj i pijanist Jean René Désiré Francaix (1912-1997). Sljedbenik neoklasičnih stilskih tendencija, Francaix je u svom trostavačnom kvartetu rasporedio nositelje melodija i harmonija, istaknuvši u rubnim brzim stavcima snažan ritamski puls. Vrhunski komorni sastav uvijek je poticajan za stvaranje novih skladbi, pa je na koncertu praizvedena šesterostavačna suita Papandopulijada Tomislava Uhlika. Još jedan poticaj dalo je Uhliku slušanje poznatoga ciklusa Šest krokija za kvartet saksofona Borisa Papandopula. Odabravši tempa stavaka primjereno baroknoj suiti (naizmjence polagana-brzi), Uhlik je – temeljeći izričaj na profiliranim melodijskim linijama, zanimljivim ritamskim kombinacijama i proširenoj tonalitetnosti, stvorio skladbu jasnog protoka glazbenih misli, dopadljivu i prihvatljivu široj glazbenoj publici. (Za temu fugata u završnome stavku suite odabrao je jednu temu Johanna Sebastiana Bacha.)



    Veliko zanimanje publike pobudila je skladba The Dark Side (Tamna strana) francuskoga saksofonista i skladatelja Jean-Denisa Michata. Nakon studija saksofona od 1990. do 1999. u Parizu Michat je već u dobi od dvadeset i četiri godine postao profesorom koji i sam nastupa i sklada. Skladbu The Dark Side za kvartet saksofona i klarinet zamislio je autor kao „drugo lice skladatelja“, a izveli su ju Kvartet Papandopulo i sam skladatelj na koncertu na Bledu 2018. godine. Kako se skladba temelji dijelom na temi Kletzmera i na improvizaciji solista, ali i ostalih članova kvarteta, Kvartetu Papandopulo pridružio se klarinetist Burno Philipp, poznat u hrvatskim glazbenim krugovima kao vrstan solist na klarinetu, vješt improvizator i poznavatelj tradicije židovske glazbe.

    Virtuozne improvizacije počivaju u dijelu skladbe na ostinatnoj podlozi saksofona. Saksofonist i pedagog Gordan Tudor (1982.) okušao se već i kao skladatelj, pa je za svoj ansambl napisao skladbu Almost Three Sketches (Gotovo tri skice) koja je praizvedena na koncertu 15. ožujka. To su tri kratka stavka (skice), pri čemu srednji polagani uokviruju dva brza, virtuozna i tehnički zahtjevna stavka. Ciklus od šest stavaka iz 2011. godine Ciudades (Gradovi) Guillerma Laga (Willema van Merwijka) skladateljeve su uspomene na gradove u kojima je svirao s tamošnjim glazbenicima. Tri od njih - Cordoba, Sarajevo i Adis Abeba najčešće se izvode na koncertima, ukazujući na iznimno dobro skladateljevo poznavanje tradicijske glazbe različitih sredina. Članovi Kvarteta Papandopulo nagradili su publiku dodatkom – petom studijom za klavir iz ciklusa Osam studija Borisa Papandopula koju je za kvartet saksofona preradio pijanist Ivan Batoš.

    I posljednji koncert Kvarteta Papandopulo potvrdio je sve dobro poznate odlike sastava koji veoma ozbiljno i savjesno prilazi iščitavanju autorskih glazbenih rukopisa. Pretpostavka njihove izvrsne interpretacije je savršena tehnika sviranja (i neprimjetnoga disanja), pri čemu i najzahtjevniji melodijski pomaci ili metričko-ritamska rješenja ne koče nesputano, tečno i muzikalno sviranje uz bogato dinamičko nijansiranje. Izvrsna uigranost članova kvarteta nije izostala ni pri zajedničkom sviranju s klarinetistom Brunom Philippom koji je – unatoč mogućnosti improvizacije i samostalnoga kreiranja dijela skladbe The Dark Side, uspješno prilagodio sviranje jedinstvenoj glazbenoj zamisli i zamišljenom ugođaju skladbe.

    Program:
    Jean Francaix: Petite Quatuor   
    Tomislav Uhlik: Papandopulijada
    Jean Denis Michat: The Dark Side   
    Gordan Tudor: Almost Three Sketches (praizvedba)
    Giuliermo Lago: Ciudades

    Papandopulo kvartet:
    Nikola Fabijanić, sopran saksofon
    Gordan Tudor, alt saksofon
    Goran Jurković, tenor saksofon
    Tomislav Žužak, bariton saksofon

    Gost koncerta:
    Bruno Philipp, klarinet

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 18. travnja 2019.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike