Jubilarni međunarodni festival suvremene glazbe

30. Muzički biennale Zagreb 6 – 13. travnja 2019.



  • Jubilarni međunarodni festival suvremene glazbe, jedini u Republici Hrvatskoj tako velikog opsega i tradicije, ove je godine održan pod motom  Glazba-Prostor-Grad-Zvuk. U različitim ambijentima grada Zagreba predstavljeno je  oko 50 programa s više od 400 domaćih i stranih izvođača izborom iz domaće i svjetske suvremene glazbe, uz skladateljske radionice,  uključujući i jazz. Novost je bila svakodnevna vožnja na desetak soničnih bicikala u trajanju od četrdesetak minuta s iskustvom „produžene i isprepletene koncertne dvorane sa stotinama slučajnih posjetitelja“.

    Zanimljiva je bila i šetnja multiinstrumentalista Ratka Vojteka koji je nastupao na neočekivanim mjestima u gradu za slučajne prolaznike. Promocija je to koja teži privlačenju publike suvremenom zvuku, kao što je to pokušano i s Dječjim programima koji će od 4. travnja u iduća dva mjeseca sa 15 radionica, različitih koncerata i predstava nastojati animirati oko 4000 djece diljem Zagreba na četiri lokacije u centrima za kulturu, pod naslovom Glazba u mom kvartu s programima za „velike malene“, jer „suvremena glazba je odlična karta za ulazak u divan svijet glazbe. Ona naime vrlo brzo omogućava djetetu da kreira, otkriva, osluškuje i svira i to čak bez instrumenta, koristeći vlastito tijelo. Djeca su kreativna bića, a misija odraslog je da to potiče“.



    Članovi programskog odbora Davor Hrvoj i Ivo Josipović (nakon što je Krešimir Seletković dao ostavku) zajedno s producenticom Ninom Čalopek u ime organizatora - Hrvatskog društva skladatelja, osmislili su opširan program  koji je uz nekolicinu stranih predstavio sijaset novih djela koja su skladali manje ili više poznati hrvatski autori Matko Brekalo, Hrvoslava Brkušić, Hrvoje Nikšić, Ivana Kiš, Mak Murtić, Zoran Šćekić, Mirela Ivičević, Ana Horvat i Miodrag Gladović, Ivan Končić, Davor Branimir Vincze, Margareta Ferek Petrić,  Sanja Drakulić, Srđan Dedić, Mirela Ivičević, Davorin Kempf, Silvio Foretić, Frano Đurović i Antun Tomislav Šaban.

    U počast osnivaču MBZ-a - uglednom hrvatskom skladatelju Milku Kelemenu  (1924-2018) izvedena je njegova kultna skladba Salut au Monde (Pozdrav svijetu), skladana po narudžbi HRT-a u povodu proslave devetstote godišnjice grada Zagreba (1994.). Djelo je posvećeno svima koji su dali živote za slobodu Hrvatske. Tekst iz pera Walta Whitmana iz ciklusa Vlati trave na raznim jezicima odaje počast planetu Zemlji, a Kelemen je to prilagodio našim stradanjima: „Ulice, plovila, gradovi poput Vukovara, Osijeka, Dubrovnika, Sarajeva, bijahu jednako puni mrtvih i živih. I puniji, o mnogo puniji mrtvih nego živih.“ Izvrsnu izvedbu ostvarili su solisti Monika Cerovčec, Martina Gojčeta Silić, Ivan Turšić, Toni Nežić, narator Sven Medvešek, te Zbor i orkestar HRT-a pod ravnanjem Arija Rasilainena.          



    Strani skladatelji u gostima bili su Alvin Curran (SAD), Eivind Buene (Norveška), Ivan Fedele (Italija), Vinko Globokar (Slovenija), Daniele Gasparini (Italija) i Heiner Goebbels (Njemačka). Nemoguće je bilo sve pratiti i vrednovati, ali potrebno je istaknuti svečano otvorenje Festivala odličnom izvedbom djelomice insceniranog (na filmskom platnu) glazbenog djela The Garden (Vrt) Nizozemca Richarda  Ayresa, inspiriranog tekstovima svjetskih velikana  slikarstva i književnosti poput Hieronymusa  Boscha, Dantea, Shakespearea, Leopardija i Poea. To je beskompromisna i mračna komična priča o nezadovoljnom čovjeku koji traži smisao života odlazeći od kuće do dubina zemlje, a zatim u nebesa i natrag. Tijekom putovanja susreće nadrealne i komične likove te upada u situacije koje ga prosvjetljuju, izazivaju, zbunjuju i zabavljaju. Izvedbu je ostvario ansambl London Sinfonietta, dirigent Geoffrey Peterson i fascinantan bas Joshua Bloom. 

    Sličnom tematikom je 30. MBZ i završen. Uz dugi pljesak zadovoljne mnogobrojne publike prikazan je balet Heroj je umoran (Hero is tired) darovitog talijanskog koreografa Giuseppea Spote na elektroakustičku glazbu Dubrovčanina Frana Đurovića. U skladnoj sinergiji glazbe i koreografije nastupio je odličan baletni ansambl HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke u maštovitoj scenografiji i kostimima Petre Pavičić. Koreograf Spota poentira: „U svijetu prepunom usamljenih identiteta, hoćemo li se pretvoriti u mnoštvo ispraznih osobnosti ili ćemo postati kopije kopija nekoga drugog“. A skladatelj Đurović pokušava glazbom dočarati razmišljanje „o životu koji prolazi, uglavnom u gubljenju vremena na površne, izvanjske, nepotrebne stvari…. I dočeka nas starost, nemoć, umor, a i dalje nas prati praznina…“

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 18. travnja 2019.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike