Monumentalno i grandiozno

Koncert violinista Oresta Shourgota, 21. Festival sv. Marka, HGZ , 2. svibnja 2019.



  • Ugledni ukrajinski violinist s hrvatskim državljanstvom Orest Shourgot (Lavov, 1971.), koncertni majstor Zagrebačke filharmonije i izvanredni profesor na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, dobitnik je Nagrade Neven na prošlogodišnjem 20. Festivalu sv. Marka.  Nagradu koja nosi ime utemeljitelja Festivala i dugogodišnjeg ravnatelja Nevena Valenta, a koja se dodjeljuje za najviši umjetnički doprinos Festivalu, Shourgot je dobio za izvanrednu cjelovitu izvedbu triju sonata i triju partita za violinu solo Johanna Sebastiana Bacha  na dvama koncertima 28. i 30. travnja 2018. Bio je tada prvi violinist u Hrvatskoj koji je ostvario taj izvanredan pothvat. Ove godine pružena mu je dodatna prilika da nastupi na Festivalu sv. Marka i to s novim grandioznim projektom -  integralnom izvedbom Šest sonata za violinu solo, op. 27 belgijskog violinista i skladatelja Eugena Ysaya. Koncert je posvetio uspomeni na Nevena Valentu, osnivača i prvog umjetničkog voditelja Festivala, napisavši lijepi Predgovor u programskoj knjižici, a svoj je nastup popratio detaljnim stručnim komentarom.

    Eugen Ysaye je impozantni ciklus od Šest sonata za violinu solo  skladao 1923. pod dojmom Sonate u g-molu za violinu solo Johanna Sebastiana Bacha u interpretaciji mađarskog virtuoza - violinista Josepha Szigetija, kojem je i posvećena Prva sonata. Zanimljivo je da u povijesti glazbe postoje samo tri ciklusa skladbi za violinu solo. Prvi je Bachov, nakon 200 godina Ysayev, a između njih strukturalno sasvim drugačija Paganinijeva 24 Capriccia. Ysayeva fascinacija Bachom očituje se ne samo na početku ciklusa u Prvoj sonati s tetrakordom B-A-C-H, nego primjerice i u Drugoj sonati u a-molu posvećenoj Francuzu Jacquesu Thibaudu s transformiranim Preludijem iz Bachove Treće partite. I ostale sonate - osebujne po stilu, melodici, polifoniji, broju stavaka i mnogobrojnim tehničkim mogućnostima koje pruža instrument, gdjegdje podsjećaju na Bacha, a također nose posvete velikim violinistima 19. i 20. stoljeća: Treća u d-molu Rumunju Georgeu Enescuu, Četvrta u e-molu Austrijancu Fritzu Kreisleru, Peta u G-duru Belgijancu Mathieu Crickboomu, a Šesta u E-duru Španjolcu Manuelu Quirogi.



    Monumentalan i grandiozan Ysayev ciklus u trajanju od skoro 90 minuta Orest Shourgot predočio je u cjelovitom nizu, s kratkim predasima te dugim pljeskom i ovacijama nakon svake sonate. U posebnom ozračju zamračene dvorane dobro posjećenog HGZ-a, čitav je program izveo napamet, duboko koncentrirano, nalazeći skrivenu ljepotu u svakom taktu te glazbe koja dolazi do izražaja samo uzornom, studioznom i logičnom interpretacijom. A upravo je takva bila izvedba Oresta Shourgota. Toplina i intenzitet tona (zahvaljujući i kvalitetnom instrumentu talijanskog majstora Antonija Vinaccija iz 1761.), besprijekorna intonacija i tehnika, virtuoznost, pjevnost, temperament – ukratko, savršeni sklad. Bio je to još jedan rijedak i hvalevrijedan pothvat darovitog i marljivog violinista koji ne preže pred izazovima, a koje je sposoban  ostvariti na najvišoj razini.

    Program:
    Eugen Ysaye:
    Šest sonata za violinu solo, op. 27.

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 8. svibnja 2019.

               

               

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike