Posveta repetitivnoj glazbi

Gostovanje No Borders Orchestra u Laubi, koncert B matinée, 20. rujna 2019.



  • Osim redovitog Cantus ansambla, zanimljivi prostor Laube u novoj sezoni ugošćuje i mali festival suvremenog plesa i bugarski zbor. Lauba je 20. rujna bila i mjesto okršaja na ovogodišnjoj Balkanskoj turneji Orkestra bez granica, bez zidova i iza zidova - kako već današnje mantre nalažu skupa s pozitivnim mišljenjem, dobrim raspoloženjem i vječnim osmijehom. No Borders Orchestra, koji marljivo putuje u skladu sa svojim nazivom, okuplja uglavnom novu generaciju svirača i kompozitora. Njihov je pohod Balkanskom regijom označen novim počecima i nazvan B matinée, prema naslovu jedne skladbe s programa. Družina koja promiče suvremenu glazbu nove generacije preko državnih granica i preko oceana, na neki je način potekla ili je vezana s ex-Yu prostorom, s balkanskom regijom, te u velikoj mjeri profesionalno stasala i boravi u raznim krajevima svijeta.



    Svakako je okupljanje oko zajedničke promocije suvremene glazbe s trusnog i uvijek zanimljivog balkanskog područja pobudilo pažnju financijera i zagovornika takve vrste sitne trgovine glazbom. A njezina je kvaliteta vrlo upitna. Vješto rabi sve dostupne tehnike; tradicije gudača i udaraljkaša i neizbježnu elektroniku. Ona je pak tu često tek da pojača zvukovni efekt bez prepoznatljivog smisla. Efektno koliko i nebrojeni soundtrackovi za Matrix i tome slično. Ali krivi upad elektronske glazbe, u nevrijeme povučen gumb, bio je dovoljan razlog Dariji Andovskoj iz Skoplja za show: jedno prekidanje izvedbe i traženje da krene ponovno i još jednu intervenciju na krivi upad elektronike. Sve bi bilo u redu da to doista čini neku bitnu razliku.

    Na balkanskoj sezonskoj turneji  ljeto je bilo rezervirano za predstavljanje u Tivtu, Prizrenu i Sarajevu. Nakon ferragosta, odmora u kolovozu, Orkestar bez granica pod vodstvom dirigenta Premila Petrovića bio je u Mariboru i potom u Zagrebu. Slijedi još nastup u Beogradu i na kraju u Berlinu u sklopu Mjeseca suvremene glazbe. Orkestar bez granica uzoran je primjer kako u današnje vrijeme bez kriterija sve prolazi, svaka mješavina bez jasnog reda, kao i svekolika nemila upotreba poznatih i pre-poznatih obrazaca. Dakako, uz repetitivnost bez mjere i granice. Koje desetljeće ranije bi se reklo da su kompozitori zaboravili gdje su zametnuli gumicu za brisanje, a danas zaboravljaju tipku delete.



    Među jednoličnim, reciklažnim skladbama petero autora mlade generacije, malo svježe ideje pojavilo se u skladbi Dark Room Davora Branimira Vinczea - samo na početku, da bi se poslije popikavalo na materijale nagomilane u toj mračnoj sobi. Ostaje pitanje zašto je dirigent Petrović na nju bez daha prilijepio nedosljednu i mlakastu izvedbu bez unutarnjeg intenziteta Barberova Adagia. Ostaje i pitanje zašto je početak koncerta kasnio više od pola sata, pa je na inicijativu solo-violinista počeo skladbom koja tek djelomično angažira njegove neosporne kvalitete. Večer Orkestra bez granica u Laubi u cjelini je obilježio nedostatak vlastitosti ideja, osjećaja za mjeru i odmaka od navodno sveprihvaćenih repetitivnih formula koje je okrunila elektronska skladba Afterparty Sarajlije Danijela Žontara. U toj novoj produkciji Fratres davno etabliranog Arva Pärta bili su iskričav glazbeni izazov. A ako je o polusatnim kasnilačkim predstavama dirigenta Premila Petrovića ili performerskim intervencijama skladateljice Darije Andovski riječ, zanimljivo bi bilo vidjeti hoće li ih probati tako uspješno ponoviti 24. ovog mjeseca u Berlinu.

    Program:
    Davor Branimir Vincze: Dark Room
    Darija Andovska
    : FairVent
    Drinor Zymberi: Trance
    Danijel Žontar: Afterparty
    Draško Adžić: B matinée
    Samuel Barber: Adagio for Strings

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 1. listopada 2019.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike