Zanosno i oduševljavajuće

Koncert Nord & Sud Hrvatskog baroknog ansambla i violinista Enrica Onofrija, Hrvatski glazbeni zavod



  • Veliku dvoranu Hrvatskoga glazbenog zavoda i ove su godine odabrali članovi Hrvatskoga baroknog ansambla za svoj ciklus koncerata naslovljen Izvorni užitak. Kao jedini ansambl u Hrvatskoj profiliran za izvedbu barokne glazbe, od početka 20. jubilarne sezone proglašen je – u dogovoru s Ravnateljstvom Hrvatskoga glazbenog zavoda – njegovim rezidencijalnim ansamblom. Prema uvodnim riječima umjetničke ravnateljice - violinistice Laure Vadjon, ovim statusom riješen je problem korištenja stalnog prostora za održavanja pokusa, a Ravnateljstvo Hrvatskoga glazbenog zavoda prepoznalo je vrijednost specijaliziranog programa Hrvatskoga baroknog ansambla u cjelini glazbenih događanja u Hrvatskoj. Ovako povoljan vjetar na početku sezone u odnosu na povoljnije uvjete djelovanja ansambla unio je sigurno puno nade i optimizma u pripreme projekata za vjernu publiku.

    Koncert otvorenja sezone 2019/2020. održan je u nedjelju, 27. listopada 2019. Umjetnički voditelj programa naslovljenog Nord & Sud. Putovanje Italijom od Napulja do Milana bio je dugogodišnji suradnik Hrvatskoga baroknog ansambla, talijanski violinist Enrico Onofri. Iskusan interpret barokne glazbe, jedan od osnivača i više od dva desetljeća koncertni majstor proslavljenoga talijanskog ansambla Il Giardino Armonico kao i nekih drugih komornih sastava, dirigent i pedagog Enrico Onofri odabran je kao provjereni pravi adut za uvjerljiv, siguran i umjetnički dovršen prvi koncert jubilarne sezone Hrvatskoga baroknog ansambla. Iako u naslovu koncerta stoji Nord & Sud, zamišljeno glazbeno putovanje nije počelo na sjeveru – u Milanu, nego na jugu Italije – u Napulju, ponudivši presjek iz opusa talijanskih skladatelja koji su djelovali u ta dva grada. Napuljski skladateljski krug predstavljen je s četiri skladbe. Uvodno je izvedena Sinfonia iz opere Lo frate 'nnamorato (Zaljubljeni fratar) (iz 1732.) Giovannija Battiste Pergolesija (1710-1736), slijedio je Koncert br. 2 u c-molu za gudače i basso continuo (iz 1724.) Alessandra Scarlattija (1660-1725), zatim Koncert za četiri violine, gudače i basso continuo Leonarda Lea (1694-1744) i na kraju Concerto grosso br. 5 u A-duru za gudače i basso continuo Francesca Durantea (1684-1755). Drugi dio koncerta donio je tri skladbe dvojice braće Sammartini iz Milana - Giovannija Battiste (1700-1775) i starijega Giuseppea (1695-1750): dvije Sinfonie za gudače i basso continuo (u G-duru, IG 58 i u A-duru, IG 62) Giovannija Battiste obgrlile su Concerto grosso za gudače i basso continuo u g-molu, op. 5 br. 3 Giuseppea.

    Navedeni skladatelji  Napuljske škole, čijim se utemeljiteljem smatra Alessandro Scarlatti, bili su povezani ili kao učitelj i učenik ili kao nasljednici na važnim glazbeničkim mjestima u gradu. U uvertiri – sinfoniji operi Lo frate 'nnamorato prihvatio je Pergolesi oblik Scarlattijeve talijanske uvertire u kojoj se naslućuju obrisi pretklasične simfonije. U skladbama u kojima je naveden basso continuo kao tipičan, prepoznatljiv znak baroknoga stila, ta dionica ipak nema onu ulogu kao u prethodna dva razdoblja baroka (prva i druga polovina 19. stoljeća). U prvoj polovini 18. stoljeća već se preklapaju stilske sastavnice baroka i pretklasike, što je zamjetno u postupnom napuštanju stroge imitativnosti i otvaranju prevlasti samo jedne melodijske linije koju ostali glasovi prate u strogo definiranim akordima. Drugi stavak u Koncertu za četiri violine Leonarda Lea je stroga fuga u umjerenom tempu. U odnosu na broj stavaka prevladavale su skladbe s po njih tri i s rasporedom tempa brzi-polagani-brzi, dok su po četiri stavka imali spomenuti koncert Leonarda Lea i Sinfonia u G-duru Giovannija Battiste Sammartinija. Pokuša li se odrediti ugođaj izvedenih skladbi, može se reći da su sve redom odisale radošću, dopadljivošću i stanovitim optimizmom.



    Kako je na početku koncerta naglasila Laura Vadjon, iznimno je zadovoljstvo i veliki poticaj za cijeli Hrvatski barokni ansambl muzicirati s tako vrsnim glazbenikom kao što je Enrico Onofri. Podjednako dobro našao se u ulozi dirigenta i prvog solista u Koncertu za četiri violine, gudače i basso continuo Leonarda Lea, u kome su mu se kao solisti pridružili Laura Vadjon, Tanja Tortić i Ivan Jakšeković. Zanos i oduševljenje s kojim je Enrico Onofri vodio Hrvatski barokni ansambl vodili su iz stavka u stavak pojedinih skladbi, stvarajući nisku od primjereno protumačenih glazbenih zamisli. Tonski lijepo i pijevno zazvučali su polagani stavci, a bez obzira na iznimno naglašena tempa brzih stavaka, ostala je sačuvana izražajnost, virtuoznost i dobra intonacija uz slojevito razrađenu dinamiku. Koncert otvorenja sezone Hrvatskoga baroknog ansambla pod umjetničkim vodstvom violinista Enrica Onofrija možda je i najbolji uvod u slavljeničku godinu.

    Program:
    Giovanni Battiste Pergolesi: Sinfonia iz opere Lo frate 'nnamorato (Zaljubljeni fratar)
    Alessandro Scarlatti: Koncert br. 2 u c-molu za gudače i basso continuo
    Leonard Leo: Koncert za četiri violine, gudače i basso continuo 
    Francesco Durante: Concerto grosso br. 5 u A-duru za gudače i basso continuo

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 12. prosinca 2019.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike