Superiorna tehnika sviranja

Koncert otvaranja 66. koncertne sezone Zagrebačkih solista, Peter Jablonski, klavir, Hrvatski glazbeni zavod



  • Svoju šezdeset i šestu koncertnu sezonu otvorili su Zagrebački solisti koncertom održanim 26. listopada 2019. u dvorani Hrvatskoga glazbenog zavoda. Sudeći prema odazivu publike, čini se da će i ove sezone ansambl muzicirati pred brojnim štovateljima komorne glazbe pisane za veće izvođačke sastave. Iako prva skladba programa nije izvorno pisana za solista i gudački sastav, Zagrebački solisti odabrali su Koncert za klavir i orkestar br. 4 u G-duru, op. 58 Ludwiga van Beethovena (1770-1827) u obradi za klavir i gudački kvintet njemačkoga skladatelja i dirigenta Vinzenza Lachnera (1811-1893). Kao solist nastupio je proslavljeni švedski pijanist Peter Jablonski. Drugi dio počeo je skladbom Riffs and Melodies, Chords and Some Romors, but not Fugue not Prelude Berislava Šipuša (1958.). Koncert je završen Gudačkim oktetom u Es-duru, op. 20 Felixa Mendelssohna-Bartholdyja (1809-1847) zatvorivši prividni krug između Beehovenova klavirskog koncerta i Felixa Mendelssohna-Bartholdyja, koji je ponovno otkrio i svirao solističku dionicu godine 1836. u Leipzigu u tom gotovo zaboravljenome Beethovenovu djelu skladanom tijekom 1805. i 1806. godine.

    Rado slušani četvrti Beethovenov klavirski koncert, neobičan po redoslijedu nastupa solista i orkestra, počinje klavirskom dionicom naviještajući privlačne teme kroz sva tri stavka. Obrada za klavir i gudački kvintet odgovara izvođačkoj praksi Biedermeier-stila s prijelaza iz 18. u 19. stoljeće, kada su nabavljani klaviri za muziciranje u građanskim salonima u kojima nije bilo mjesta za potpuni orkestar. Obrada Vinzenza Lachnera za klavir i gudački kvintet nastala je i objavljena 1881. godine u suradnji s klavirskim pedagogom Sigmundom Lebertom koji je radi potrebe studija predvidio izvedbu Beethovenovih klavirskih koncerata u obradi uz drugi klavir ili gudački kvintet. Hrvatski skladatelj Berislav Šipuš je skladbu Riffs and Melodies, Chords and Some Romors, but not Fugue not Prelude, prema vlastitim riječima, zamislio kao svojevrsno prisjećanje na Leonarda Bernsteina (1918-1990) i „melodijsko-ritamske figure koje su standardna pojava u jazzu i rocku“, ostavši u okvirima jasnih konsonantnih harmonija. Oktet Felixa Mendelssohna-Bartholdyja ubraja se među najistaknutija ostvarenja te glazbene forme po melodijsko-ritamskim, harmonijskim i formalnim značajkama. Skladavši ga kad mu je bilo samo šesnaest godina, Mendelssohn je uspio postići samostalnost svih osam dionica u skladbi romantičarskih ugođaja temeljenih dijelom i na pjesničkim predlošcima.



    Odlučivši da u Beethovenovu Četvrtom klavirskom koncertu kao solist nastupi švedski pijanist Peter Jablonski, postigli su Zagrebački solisti željeni cilj – izvrsno nastudiranu i isto tako odsviranu solističku dionicu u savršenom dosluhu s gudačkim ansamblom. Jablonski je već gotovo tri desetljeća među vrhunskim pijanistima poznat kao umjetnik bogatog repertoara koji uspješno prezentira zahvaljujući izgrađenoj tehnici sviranja, iznimnoj muzikalnosti i poznavanju stilskih značajki skladbe. Beethovenov koncert svirao je tonski precizno i lijepo, s jasnom pedalizacijom, dinamički iznijansirano i ležerno, ali energično, osobito u završnom brzom Rondu. U ovoj izvedbi bez dirigenta nesmetani protok glazbenog sadržaja usmjeravali su i koncertni majstor Sreten Krstić i pijanist Peter Jablonski, uvevši publiku uvjerljivo u svijet Beethovenove glazbe. Skladbu Berislava Šipuša izražajno bližu jazz- i rock-uzorima prošloga stoljeća i manje tehnički zahtjevnu odsvirali su Zagrebački solisti dopadljivo, a najveći dio svojih interpretativnih mogućnosti ostavili su za pravu glazbenu poslasticu – Mendelssohnov Gudački oktet. Kroz njegova četiri stavka potvrdili su ponaosob superiornu tehniku sviranja, poštivanje melodijskih linija i zadanih tempa, profilirane dinamičke vrijednosti, samostalnost osam dionica i sjajnu suradnju u građenju cjelovite interpretacije. Dobar početak 66. sezone Zagrebačkih solista po svoj prilici obećava i njen dobar nastavak!

    Program:
    L. van Beethoven: Koncert za klavir u G-duru, br. 4, Op.58
    B. Šipuš: Riffs and melodies
    F. Mendelssohn: Oktet u Es-duru, Op. 20

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 12. prosinca 2019.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike