Mlade nade pijanizma

21. Memorijal Darko Lukić, Arheološki muzej u Osijeku, 15. - 17. studenog 2019.



  • Iz godine u godinu, koncertna ponuda grada Osijeka sve je bogatija i raznovrsnija, a kvalitetnu konstantu već tradicionalno čini Memorijal Darko Lukić, međunarodni susret mladih pijanista. Ovogodišnje izdanje te ugledne manifestacije koja svake dvije godine u Osijeku okuplja ponajbolje mlade pijaniste - od osnovnoškolske i srednjoškolske preko studentske dobi do već izraslih mladih pijanista, održano je od 15. do 17. studenog 2019. u akustičnom prostoru Arheološkog muzeja u Osijeku.

    Zadržavši i ovoga puta već dobro uhodanu i pouzdano uspješnu trodnevnu programsku koncepciju u entuzijastičnoj organizaciji Glazbene mladeži u Osijeku, pod pokroviteljstvom Osječko-baranjske županije, Grada Osijeka i Ministarstva kulture RH, 21. izdanje Memorijala prve je večeri omogućilo predstavljanje brojnoj i vrlo zainteresiranoj publici, izvrsnih učenika osnovnih i srednjih glazbenih škola (među kojima su neki u međuvremenu postali studenti). Živopisnu koncertnu večer otvorila je najmlađa sudionica ovogodišnjega Memorijala - Helena Štengl, učenica OGŠ Ivana Zajca u Zagrebu (prof. Nina Opašić), vedrom izvedbom Löschhornove Etide, op. 169, br. 9 i Pieczonkine Tarantelle. Uslijedio je nastup Mine Ždinjak, donedavne učenice GŠ Franje Kuhača u Osijeku (prof. Grlica Alić), a sada studentice 1. godine na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, u razredu prof. Vladimira Babina. Nakon njezinih temperamentnih i entuzijazmom prožetih izvedbi Studije br. 4 Borisa Papandopula i Impromptua br. 4 u cis-molu, op. 66 Frederica Chopina, poznatog i kao Fantaisie-impromptu, kraj prvog dijela koncerta obilježio je atraktivan i uigran nastup četvero mladih pijanista iz GŠ Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, pod mentorstvom prof. Ele Korbar - Jadrana Mihelčića, Ivana Petrovića-Poljaka, Benjamina Pölhea i Maje Šokac. Izvevši četiri živopisna stavka iz Suite Klaunovi i djeca Alfreda Schnittkea, koju je za osam ruku obradio jedan od sudionika izvedbe, učenik 4. razreda srednje glazbene škole Benjamin Pölhe, mladi su glazbenici prikazali svu ljepotu zajedničkog muziciranja.



    Drugi dio večeri bio je u znaku nastupa troje izvrsnih mladih glazbenika koji su, uz vrhunski profesionalizam, pokazali iznimno visoku razinu izvedbe. Ivan Petrović-Poljak, učenik 2. razreda SGŠ Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, klavir uči kod prof. Olge Cinkoburove, a svojim se izvrsnim izvedbama Bachove Toccate u e-molu, BWV 914 i briljantne Mađarske rapsodije br. 2 u cis-molu, S. 244/2 Franza Liszta, predstavio kao inteligentan i muzikalan mladi pijanist koji podjednaku pozornost pridaje tehničkom aspektu interpretacije i virtuozitetu, ali i vrlo smislenom promišljanju i oživljavanju glazbenog sadržaja. Učenik 3. razreda iste glazbene škole, iz razreda prof. Ivanke Kordić - Zvjezdan Vojvodić, mladi je glazbenik iznimnog umjetničkog senzibiliteta, koji je izbio u prvi plan u izvedbama Izoldine ljubavne smrti, S. 447 Richarda Wagnera, u Lisztovoj transkripciji i Lisztovoj Utjesi u E-duru, br. 2, S. 172. Dojmljiv nastup na Memorijalu Darko Lukić, Zvjezdan Vojvodić zaključio je filigranski dorađenom izvedbom još jednog glasovitog Lisztovog ostvarenja, iznimno zahtjevne Velike etide prema Paganiniju, br. 3 u gis-molu, 'La Campanella', S. 141. Lisztov raskošni izričaj obilježio je i posljednji nastup prve koncertne večeri, kada je njegove Dvije legende, S. 175 – Sveti Franjo Asiški propovijeda pticama i Sveti Franjo Paulski hoda po valovima, izvela Mia Pečnik, donedavna učenica prof. Ivanke Kordić iz GŠ Vatroslava Lisinskog u Zagrebu, a sada studentica prof. Andreasa Frölicha na Visokoj školi za glazbu i ples u Kölnu. Odmjereni nastup i visoka razina koncentracije prilikom oblikovanja glazbenog ozračja obilježile su njezine nadasve profesionalne izvedbe upečatljivih i snažno atmosferičnih Lisztovih ostvarenja.



    Druga koncertna večer Memorijala bila je tradicionalno u znaku nastupa studenata, ove godine glazbenih akademija iz Beča, Zagreba, Osijeka i Novog Sada. Večer je otvorio Andrija Jovović, student 3. godine na Sveučilištu za glazbu i primijenjenu umjetnost u Beču, iz razreda prof. Nataše Veljković. Odabravši za nastup Scarlattijevu Sonatu u E-duru, K. 135, Bachovu Toccatu u fis-molu, BWV 910 i Tokatu Senada Gačevića, Andrija Jovović predstavio se osječkoj publici kao pijanist koji zrelo i promišljeno iznosi zahtjevan glazbeni sadržaj, poštujući stilske odrednice i nenametljivo pokazujući vlastite tehničke domete. Muzičku akademiju u Zagrebu predstavljala je Dora Iveković, studentica 5. godine iz razreda doc. Danijela Detonija, izvevši Adagio iz Reinkarnacijske suite suvremenog hrvatskog skladatelja Tomislava Olivera, a potom i monumentalne Varijacije na motiv iz Bachove kantate 'Weinen, klagen, sorgen, zagen', S. 180 Franza Liszta. Njezine su izvedbe odisale uvjerenjem i sigurnošću, ostavivši joj pritom pregršt prostora za inventivnu glazbenu kreaciju. Nastup studentice 3. godine Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku, iz razreda prof. Konstantina Krasnitskog - Kristine Hegeduš, obilježile su stilski uvjerljive, istinski romantičarske izvedbe Chopinovih skladbi - Briljantnih varijacija, op. 12 te Andante spianata i velike briljantne poloneze, op. 22. Na kraju druge koncertne večeri Memorijala Darko Lukić svojim je umjetnički cjelovitim nastupom ovacije publike zaslužio Aleksandar Đermanović, polaznik doktorskog studija na Akademiji umjetnosti u Novom Sadu (prof. Dorian Leljak). Nakon dojmljivih obrada triju pjesama Sergeja Rahmanjinova, koje su načinili Earl Wild i Arkadij Volodos, a koje se rijetko mogu čuti na domaćim koncertnim podijima, Đermanović je izveo Baladu br. 2 u h-molu, S. 171, kompleksno ostvarenje Franza Liszta, u kojem su se posve prirodno stopili njegov virtuozitet, osobiti umjetnički senzibilitet i izvanredne interpretativne mogućnosti, pruživši publici na kraju te iznimne koncertne večeri jedinstven umjetnički doživljaj.



    Posljednji koncert ovogodišnjega Memorijala, na kojem gostuju mladi pijanisti s karijerom u usponu, bio je u znaku Lovre Marušića, dvadesetsedmogodišnjeg glazbenika rođenog u Omišu, koji je u dobi od 14 godina, na poziv ugledne ruske pijanistice Natalije Trull, upisao Središnju glazbenu školu pri Državnom konzervatoriju P. I. Čajkovski u Moskvi. Nakon započetog studija kod prof. Rubena Dalibaltayana, magistrirao je u razredu prof. Ljubomira Gašparovića na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a poslijediplomski studij upisao je kod Grigorija Gruzmana na Visokoj školi za glazbu Franz Liszt u Weimaru. Dobitnik je brojnih nagrada na međunarodnim natjecanjima, surađivao je s nizom uglednih orkestara i dirigenata, a za svoj je osječki recital odabrao djela Ludwiga van Beethovena i Roberta Schumanna. U prvom dijelu večeri Lovre Marušić pružio je brojnoj osječkoj publici u Arheološkom muzeju vlastito viđenje dviju Beethovenovih skladbi koje bez sumnje pripadaju temeljnim ostvarenjima pijanističke literature - 32 varijacije na izvornu temu u c-molu, WoO 80 i omiljene Sonate br. 14 u cis-molu, op. 27, br. 2, poznate i kao Mjesečeva sonata. Zanimljivim iscrtavanjem kontrasta i dubokim, nerijetko novim promišljanjima, Marušić je obilježio prvi dio koncerta, dok je za drugi odabrao Kreislerianu, op. 16 Roberta Schumanna. Maštovito iznoseći raskošan glazbeni sadržaj skladbe, u toj se izvedbi mladi pijanist iskazao kao pijanist snažne individualnosti, inteligencije, virtuoziteta i umjetničke osobnosti, koji u već poznatom glazbenom materijalu neprestano pronalazi nove izazove. Svojom se uvjerljivom i tonski slikovitom interpretacijom, s izraženim osjećajem za cjelinu, Lovre Marušić potvrdio kao mladi umjetnik kojemu ne nedostaje inventivnosti i kojega se doslovno sluša u jednome dahu.

    Program:
    Löschhorn:
     Etida, op. 169, br. 9
    Pieczonka: Tarantella
    Papandopulo: Studija br. 4 
    Chopin: Impromptu br. 4 u cis-molu, op. 66, Fantaisie-impromptu
    Schnittke: Suita Klaunovi i djeca (4 stavka, obrada: B. Polhe)
    Wagner/Liszt: Izoldina ljubavna smrt, S. 447
    Liszt:
    Mađarska rapsodija br. 2 u cis-molu, S. 244/2
    Utjeha u E-duru, br. 2, S. 172
    Velika etida prema Paganiniju, br. 3 u gis-molu'La Campanella', S. 141
    Dvije legende, S. 175 – Sveti Franjo Asiški propovijeda pticama Sveti Franjo Paulski hoda po valovima
    Balada br. 2 u h-molu, S. 171
    Varijacije na motiv iz Bachove kantate 'Weinen, klagen, sorgen, zagen', S. 180
    Scarlatti: Sonata u E-duru, K. 135
    Bach: Toccata u fis-molu, BWV 910
    Gačević: Tokata
    Oliver: Reincarnation Suite - Adagio
    Chopin: 
    Briljantne varijacije, op. 12
    Andante spianato i velika briljantna poloneza, op. 22
    Beethoven:
    32 varijacije na izvornu temu u c-molu, WoO 80
    Sonata br. 14 u cis-molu, op. 27, br. 2, Mjesečeva sonata
    Schumann: Kreisleriana, op. 16

    © Bojana Plećaš Kalebota, KLASIKA.hr, 12. prosinca 2019. 

kritike