Vještina iskusnog majstora

Koncert pijanista Ronalda Brautigama Fortepiano, Muzej za umjetnost i obrt, 13. prosinca 2019.



  • Vrlo hrabar izbor četiri  Beethovenove klavirske sonate predstavio je nizozemski pijanist Ronald Brautigam. Lijepi, zaštićeni prostor atrija Muzeja za umjetnost i obrt bio je po mjeri njegova senzibiliteta. Sonate je izvodio na uređenom i obnovljenom starom klaviru Bechstein iz 1870-ih godina, a pripada vrijednoj Zbirci klavira Danijela i Ljubomira Gašparovića. Zbirci koja još traži primjeren smještaj, odnosno krov nad glavom u toplom, ne pretjerano vlažnom prostoru i što li već ti stari, vrijedni i obnovljeni instrumenti razmaženo zahtijevaju.

    Ako se uz stanovit napor moglo ignorirati prateće zvukove fešte koja se uz povremenu viku i kriku veselih sudionika pripremala u podrumu Muzeja, malobrojni slušatelji, koji su se usred gradske adventske histerije probili do prostora, prisustvovali su vrlo osebujnoj i intenzivnoj najavi 250. obljetnice Beethovenova rođenja. Rođendan jednog od najvećih glazbenih genija dogodine će obilježavati cijeli glazbeni svijet s puno pompe, starih i novih čitanja majstorovih zapisa koji su postali dijelom svakodnevnog okuženja, a komadić Devete simfonije je i himna Europske unije.

    Brautigam je na pravi način predstavio meko, plemenito i ujedno veličanstveno zvučanje starog instrumenta četirima sonata, izborom iz majstorova opusa, koje su s puno razloga nazvane Novim zavjetom klavirske literature. Prva je bila rjeđe izvođena Sonata u Es-duru op. 31, koja na neki način zatvara autorovu raniju fazu stvaranja, kako su to proučavatelji njegova opusa objasnili. Slijedile su je dvije kapitalne sonate - u C-duru op. 53, zvana Waldstein prema naručitelju i u f-molu op. 57, Appassionata. Uzburkani recital Brautigam je završio Sonatom u Es-duru op. 81a, Les Adieux, koja zaključuje srednje, zrelo razdoblje Beethovenova impozantnog sonatnog opusa. Brautigam vještinom iskusnog majstora i ponajviše poniranjem i odgonetavanjem tajni slojevitog teksta prihvaća svaki rizik interpretacije na način majstora staroga kova. Uspijeva mu stvoriti živu izvedbu velike dramatske moći koja pristaje revolucionarnom skladatelju koji je imao 21 godinu kada je umro Mozart. Toga je zacijelo bio svjestan djelujući u Beču, tadašnjem centru svjetskih glazbenih zbivanja i svjestan svog genija, jednako tako ingeniozno otvorio nove puteve glazbenog stvaralaštva. Brautingam, iskusan interpret na starim glazbalima, nastojao je rastvoriti svu slojevitost majstorova jedinstvenog rukopisa.

    U njegovim izvedbama k tome nema kalkulacija nego im pristupa iskreno i rizično kao da mu je prvi put, stvarajući tako uzbudljive i osebujne muzičke slike pune dramatskog naboja. Pri tome ne propušta s pravom mjerom podvući snažno obojene detalje. Sugestivno slušatelja uspijeva uvući u pravu pustolovinu ponovnog čitanja izabranih sonata, držeći napetost glazbenih zbivanja na visokoj razini i ujedno ne ispuštajući kontrolu nad velikim lukom cjeline svake pojedine sonate. Za oproštaj od srčane i oduševljene malobrojne publike poslužila je vječna Für Elise za velike i male majstore klavira. 

    Program:
    L. van Beethoven:

    Sonata op. 31, br. 3
    Sonata op. 53
    Sonata op. 57
    Sonata op. 81a

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 17. prosinca 2019.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike