ZBORSKA BLAGDANSKA LAUDA

Koncert Zbora HRT-a iz Ciklusa Sfumato, Hrvatski glazbeni zavod, 17. prosinca 2019.



  • U napučenom advenstkom koncertnom rasporedu ove godine koncert ciklusa Sfumato Zbora HRT-a u Hrvatskom glazbenom zavodu ni najmanje nije sličio pučkoj veselici kakva se i prečesto u adventsko vrijeme priređuje na svim stranama i doslovno svugdje - od crkava do dvorana. Dapače, priređivači i izvođači predvođeni mladim dirigentom Darijanom Ivezićem itekako su se potrudili sastaviti kompaktnu i intrigantnu programsku cjelinu. Nije to bio program koji osvaja na prvu loptu vječnih božićnih hitova, nego su se neka djela mogla možda i prvi put čuti uživo. Zboru se pridružio i instrumentalni ansambl probranih ponajboljih glazbenika u izvornim skladbama i obradama božićnih pjesmama u ciklusima Tomislava Uhlika i Ottorina Respighija. Po izboru, bio je to častan prilog  blagdanskom vremenu, a i nazvan je Lauda.  

    Večer je otvorila skladba O magnum mysterium Francisa Poulenca, suptilna zborskog sloga a cappella, prvi iz zbirke četiri moteta koji su dio responzorija  jutarnjih božićnih molitvi. Tiha radost rastućeg intenziteta, prozračnog sloga, uvela je u temeljito pripremanu dramaturgiju koncertne večeri. Nemale zasluge u tome pripadaju dirigentu Darijanu Iveziću i njegovu mladom i već bogatom iskustvu u radu s vokalima. Bio je korepetitor pjevačima u Operi HNK u Zagrebu, a sada nastavlja u Gaertner operi u Muenchenu. Uvježbane i možda katkad preelegantne geste koja počinje naličiti koreografiji i prijeti postati sama sebi svrhom, Ivezić je više nego precizan i jasan u vodstvu. K tome i vrlo temeljitoga čitanja, a ujedno i suptilnog odnosa prema odmjerenoj zvukovnosti, premda pomalo štreberskog mota.

    Vrijedni i radini skladatelj Tomislav Uhlik predstavljen je još jednom obradom napjeva iz Hrvatske božićne pjesmarice. Zahtjev vrsnom obrađivaču ovaj put bio je da upotrijebi instrumentalni sastav kakav je koristio i Respighi u zadnjem djelu na programu. Nikad božićni izbor kod vrsnog poznavatelja hrvatske baštine poput Uhlika nije banalan. Prosječni slušatelj isprve poznaje samo Svim na zemlji ili Radujte se narodi. U vještim i zaigranim obradama naći će se i izbor napjeva iz zbirke Južno-Slovjenske narodne popijevke koju su pripremili Kuhač, Širola i Dukat ili Dete milo, koju je u Međimurju zapisao Vinko Žganec. U suvremenoj Uhlikovoj obradi pjesme od Dubrovnika do Moravske intrigantno suprotstavljaju novu-staru suvremenost instrumentalnog sastava sa starim i ponekad nepoznatim napjevima u novom vokalnom slogu koji osnovu održava netaknutom.



    Do Uhlikovog zadanog, Respighijevog sastava obrade za zbor i instrumentalni ansambl, stiglo se preko još jednog moteta za zbor a cappellaTota pulchra es Mauricea Duruflea. Gregorijanski napjev pojavljuje se u prozirnoj i dobro odmjerenoj obradi, što je Zbor HRT-a sa savjesnim Ivezićem znao dovoljno suptilno donijeti.  Slijedila je na kraju maštovita kantata Lauda per la Nativita del Signore Ottorina Respighija, jedino njegovo djelo duhovne tematike. Ono bogatim pretvorbama i snažno obojenom i napučenom, zavodljivom instrumentacijom intenzivno tretira tekst iz 13. stoljeća. U izvedbi brojni vokalni solisti, koji su imali itekako posla i odgovorne zadatke tijekom cijele večeri, osobito su došli do izražaja u karakteriziranim ulogama Marije, Pastira i Anđela. Puno su truda i intenziteta uložili Nikolina Virgej Pintar i Siniša Galović i osobito nosivi i bogati glas Anđela Monike Cerovčec. Božićni koncert Zbora HRT-a pod pomnom i brižnom paskom dirigenta Ivezića zacijelo je bio jedan od boljih priloga adventskom vremenu, koji se uspjelo suprotstavio zaraznoj općoj trivijalizaciji razdoblja.

    Darijan Ivezić, dirigent
    Monika Cerovčec, sopran
    Nikolina Virgej Pintar, mezzosopran
    Siniša Galović, tenor

    Program:
    Ottorino Respighi: Lauda per Natività del Signore
    Tomislav Uhlik: Hrvatske božićne pjesme

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 6. siječnja 2020.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike