Užitak glazbe za rog i klavir

CD album s djelima hrvatskih skladatelja, Signali, Hrvoje Pintarić, rog, Tamara Jurkić Sviben, klavir, Cantus d.o.o., 2019.

  • Tijekom povijesti umjetničkog stvaralaštva, tako i glazbenog, uvijek osobite zasluge valja pripisivati onim interpretima koji su znali poticati nastajanje novih djela i predstavljati ih javnosti. Ta se konstatacija zacijelo odnosi posebno na glumce i glazbenike kao izvođače koji su trajno u potrazi za novim naslovima. Jer, baština pjesničkih i dramskih kao i glazbenih tekstova nedvojbeno je neiscrpno vrelo i posizati za tim već provjerenim vrijednostima bila je i ostaje zadaća interpreta u svim razdobljima. Međutim, upravo oni izvođači koji svoje suvremenike, pisce i skladatelje, potiču na stvaralaštvo i pomažu im da njihovi novi, najnoviji zapisi dopru do potencijalne publike, zavrjeđuju dodatnu pozornost i pohvale.    

    Među mnogim takvim primjerima ponuđen je ljubiteljima ozbiljne glazbe nosač zvuka na kojemu su snimke suvremenih skladatelja, dakle na kojemu hornist Hrvoje Pintarić i pijanistica Tamara Jurkić Sviben izvode djela šestoro hrvatskih autora skladanih upravo za njih dvoje. CD je nakladnik Cantus d.o.o., kojega zastupa Mirjana Matić, objavio prošle 2019. godine, financijsku potporu pružilo je Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, izvedbe su snimljene u Dvorani Domoljub u Koprivnici još 2018. godine, glazbeni producent i tonski majstor izdanja je Dalibor Grubačević, izvršni producent Hrvoje Pintarić, Mix potpisuju dvojica imenovanih, mastering NEXUS produkcija, pomoćnik produkcije bio je Alan Holley, a urednica izdanja Marija Saraga. Valja navesti još i autora teksta u popratnoj knjižici Zvonimira Bajevića, lektoricu Mirnu Muratti, prevoditeljicu na engleski jezik Ankicu Žarnić i likovnog oblikovatelja Emila Šimika iz tvrtke ECONIK d.o.o, navesti broj izdanja 889254501542 pod kojim je CD objavljen, te svakako pohvaliti Hrvatsko društvo skladatelja i njegovu sestrinsku firmu Cantus d.o.o. za još jedan itekako važan prinos poznatosti djela hrvatskih skladatelja, kao i interpreta koji se posvećuju toj važnoj misiji.



    Novi CD jedan je od rjeđih nosača zvuka koji afirmiraju rog, hornu, glazbalo kojemu se solistički posvećuju ipak samo ponajbolji izvođači. Dakako, Radovan Vlatković ime je koje će svakom ljubitelju glazbe za rog u Hrvatskoj prvo pasti na pamet. Osim toga, u svijetu poznatog hornista djela za rog-solo uz klavirsku pratnju, javnosti je predstavljao i njegov profesor na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu - preminuli Prerad Detiček. Iz mlađe generacije izdvaja se upravo Hrvoje Pintarić.

    Rođen 1971. godine u Bjelovaru, gdje je završio osnovnu i srednju glazbenu školu, studirao je Hrvoje Pintarić na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu i u razredu Stjepana Matetića diplomirao 1995. godine. Još kao student i do 1996. član Simfonijskog puhačkog orkestra Hrvatske vojske, usavršavao se u razredu Zdeneka Tylšara u Pragu, da bi 1997. postao prvi hornist Dubrovačkog simfonijskog orkestra. Po povratku u Zagreb 2004. zaposlen je kao član orkestra Opere HNK, a od 2018. predaje rog na Glazbenoj školi Vatroslava Lisinskog.

    U svim razdobljima profesionalne karijere nastupao je Hrvoje Pintarić i solistički, bilo u Hrvatskoj ili pak u inozemstvu, a već gotovo deset godina surađuje s pijanisticom Tamarom Jurkić Sviben s kojom uz repertoar svjetskih autora (pra)izvodi i brojna djela hrvatskih skladatelja. Izuzetno aktivan i angažiran, nastupa u nizu komornih sastava i na brass festivalima, jedan je od utemeljitelja komornog festivala Amadeus Fest u Bjelovaru, umjetnički je voditelj Puhačkog orkestra ZET-a u Zagrebu, a za australsku izdavačku kuću Hammering Records snimio je nova djela australskog skladatelja Alana Holeyja za rog i klavir i za rog solo.

    Pijanistica Tamara Jurkić Sviben (Pula, 1973.) diplomantica je iz razreda akademika Jurice Muraia na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, a magisterij je stekla 2006. godine kao studentica Vladimira Krpana. Doktorirala je kroatologiju 2016. s temom Glazbenici židovskog podrijetla u sjevernoj Hrvatskoj od 1815. do 1941. godine i djela židovskih skladatelja trajno izvodi. Pijanistički se usavršavala na uglednoj École Normale de Musique Alfred Cortot u Parizu, a do sada je ostvarila vrlo bogatu solističku karijeru, nastupajući diljem Hrvatske kao i u brojnim europskim i izvaneuropskim državama. Za Croatia Records snimila je tri nosača zvuka s djelima hrvatskih i američkih skladatelja, a redovito snima i za Hrvatski radio.

    Solistički nastupi s nizom orkestara i brojni nastupi u komornim sastavima, suradnja s hornistom Hrvojem Pintarićem i mezzosopranisticom Sofijom Cingula u Triju Ludens, bogata su pijanistička iskustva Tamare Jurkić Sviben koja je od 2019. godine interdisciplinarna docentica na Učiteljskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Članica je niza strukovnih društava, potpredsjednica Hrvatskog glazbenog zavoda i pročelnica za glazbu Matice hrvatske - riječju glazbenica, znanstvenica, pedagoginja i kulturna djelatnica izuzetnih sposobnosti i zadivljujuće energije.



    Kako bi desetgodišnju suradnju okrunili nečim trajnim, dakle nosačem zvuka kao trajnim dokazom zajedničkog muziciranja i umijeća, osmislili su Hrvoje Pintarić i Tamara Jurkić Sviben sadržaj CD-a kojega su nazvali Signali. Taj naziv je i naziv drugog stavka u prvoj skladbi na CD-u, Suiti za rog i klavir Miljenka Prohaske. Uz trostavačnu suitu jedinog već preminulog autora, uglednog majstora jazza ali i skladatelja djela umjetničke glazbe koja plijene posebnim šarmom i pružaju ugodu za slušanje, na nosaču zvuka su skladbe Sonatina za rog i klavir Tomislava Uhlika, Prijateljski trio Alfija Kabilja, Capricio Davora Bobića, Solid Pictures Dalibora Grubačevića, Dreamers Sande Majurec, Fantazija Branka Okmace te Tuga i Horn Play Laure Mjeda Čuperjani.

    Kako je većina skladbi nastala na poticaj dua Pintarić-Jurkić Sviben, sakupio je Zvonimir Brajević kao autor popratnog teksta pismene izjave nekih od zastupljenih skladatelja u kojima autori opisuju nastanak svoje skladbe ili pak daju njezin vrlo sažeti opis. Nažalost, nisu sakupljeni tekstovi svih zastupljenih skladatelja, tako da je popratni tekst ipak prilično manjkav.

    U svakom slučaju, riječ je o komornim minijaturama, pa kada se i radi o trostavačnim naslovima, kao što su primjerice Prohaskin, Kabiljev i onaj Sande Majurec, svi stavci i sve minijature imaju naslove koji upućuju na određene izvanglazbene inspiracije i asociraju izvanglazbene teme. Jedino se Tomislav Uhlik čvrsto drži klasičnog oblika Sonatine koji ostvaruje standardno u tri stavka na principu brzo-polagano-brzo, pa tako i stavke označuje kao Allegro molto-Lento-Allegro, ispisavši skladnu cjelinu nepretenciozne izražajnosti. Svojim Prijateljskim triom, koji su Hrvoje Pintarić, Tamara Jurkić Sviben i trombonist James Lebens praizveli 2014. na sveučilištu Laval u kanadskom Quebecu, dao je Alfi Kabiljo svojevrsni omaž prijateljima koji i inače izvode njegova djela, a za turneju u Kanadu trebao im je novi zapis. Tako su stavci Prijateljski susret, Koračnica i Prijateljski finale tri kontrastna ugođaja koja, prema riječima samog autora glazbe, donose „malo folklora i avangarde“ s ciljem da kod publike izazovu „urnebesni aplauz!“. Doista, Kabiljo je ispisao vrlo privlačnu glazbu.

    I dok Bobićev Capriccio asocira na wagnerijansku zvukovnost a Grubačevićeva partitura Solid Pictures donosi „raspjevane melodijske linije s dramatičnim klimaksima te naglim promjenama dinamike i ritma s mirnom kadencom“, Sanda Majurec nadahnuto sanjari na teme osamljenosti, blagog protoka misli i vremena i tajnovitosti plave kiše. Tako svoje stavke imenuje Solitude, Flow i Mystery of  Blue Rain. Podulja Fantazija Branka Okmace, još jedno u nizu djela posvećenih duu koji ih izvodi, osniva se na tematskom materijalu koji je slobodno obrađen u nekoliko cjelina različita tempa i karaktera, spajajući improvizatorske elemente s formulama jasnije odredljivosti.

    I na kraju dvije skladbe Laure Mjeda Čuperjani, profesorice na Muzičkoj akademiji Sveučilišta Juraj Dobrila u Puli, čiji je prvi naslov Tuga - popijevka inspirirana stihovima istoimene pjesme Vladimira Nazora, te je u izvedbu uključena i mezzosopranistica Sofija Cingula. Drugi je naslov Horn Play, skladba nastala 2012. godine, posvećen mladom pulskom hornistu Diegu Goldinu i pripada skladateljičinu opusu Simple koji ona opisuje kao „skladbe jednostavnijeg izričaja, jer su upravo pisane za mlade glazbenike i iz potrebe za literaturom (hrvatskih autora) koja bi se izvodila na natjecanjima“.

    Doista, upravo ovaj opis skladateljice Mjeda Čuperjani odlično definira novi nosač zvuka hornista Hrvoja Pintarića i pijanistice Tamare Jurkić Sviben. Naime, album Signali okuplja skladbe koje zahvaljujući melodijskoj jasnoći uz uglavnom tonalnu harmonijsku potporu, a uz sve tehničke zahtjeve koje postavljaju pred izvođače, sjajno odgovaraju pedagoškim potrebama u procesu studija roga - bilo na srednjoškolskoj, bilo na visokoškolskoj razini. Estetski, umjetnički dojam i užitak koje okupljena djela pružaju, a njih svakako valja uz skladateljske invencije pripisati i vrsnim interpretacijama dua Pintarić-Jurkić Sviben, nadgradnja su ostvarena nakon dugog bavljenja profesijom. Tu su neophodnu umjetničku razinu glazbenici koji su djela snimili dakako već ostvarili, pa svojim CD-om svakako mogu biti primjer i uzor budućim generacijama. Svakako i radost svim ljubiteljima glazbe za rog i klavir.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 5. travnja 2020.

Piše:

Zdenka
Weber