VELIKI JUBILEJ U SJENI GLOBALNE KRIZE

50. Varaždinske barokne večeri (18. - 27. rujna 2020.); Svećano otvaranje, Varaždinski komorni orkestar, 18. rujna 2020.



  • Jedan od najrespektabilnijih festivala rane glazbe svjetskoga ugleda – Varaždinske barokne večeri, ove godine slavi veliki jubilej, pola stoljeća postojanja. U planu je bilo veliko i raskošno slavlje, ali se zbog nesretne globalne pandemije koronavirusa program morao reducirati. Otpala su tako  atraktivna strana gostovanja, ali je srećom zadržan kontinuitet s jedanaest koncerata u Varaždinu i još pet u ostalim gradovima županije - Križevcima, Prelogu, Ludbregu, Belcu i Varaždinskim Toplicama. Dakako, uz stroge mjere opreza. Varaždinski i općenito hrvatski umjetnici u prvome su planu. Oni predstavljaju našu i svjetsku glazbenu baštinu, jer su Hrvatska i Varaždin oduvijek bili dio europske kulture. Stoga je i dosadašnja praksa festivalskog partnerstva s po jednom stranom zemljom na nekoliko posljednjih  Festivala ove godine prerasla u partnerstvo cijele Europe.



    Uz bogate i uobičajene popratne sadržaje pod nazivom Total Baroque, koji uključuju 25. Međunarodnu izložbu cvijeća i izložbu Ceramica Multiplex, ovogodišnja novost je postavljanje izložbe VBV u slici (50 slika za 50 godina) iz bogatog festivalskog foto-arhiva, izložene na velikim panoima na pročeljima zgrade varaždinskog HNK. 28. rujna održat će se i promocija prigodne monografije o povijesti VBV-a, a na koncertima će između ostalih nastupiti Zagrebački solisti, Hrvatski barokni ansambl, Zbor HRT-a, Camerata Garestin i studenti hrvatskih muzičkih akademija.



    Svečano otvorenje 50. VBV-a, koje je počelo tek hrvatskom himnom u izvedbi varaždinske sopranistice Lane Kos (srećom bez uobičajenih govora) a završilo spektakularnim vatrometom, nije prema tradiciji održano u crkvi, nego u očekivanju većeg broja posjetilaca na velikoj livadi sa 400 razmaknutih stolica podno bedema Staroga grada. Bilo je to prvo otvorenje na otvorenom u Varaždinu, iako pamtimo i jedno atraktivno otvorenje na jezeru uz dvorac Trakošćan. Ako vremenske prilike budu povoljne, i drugi koncerti upriličit će se na otvorenim varaždinskim prostorima uz izravne prijenose na video-zidu za širu publiku. Velik i slikovit prostor uz atraktivno osvjetljenje kraj ulaza u Stari grad promovirao je Varaždinski komorni orkestar pod umjetničkim vodstvom  ugledne violinistice i pedagoginje hrvatsko-japanskog podrijetla Latice Honda-Rosenberg.



    Komornom ansamblu u tom neuobičajenom, otvorenom i izrazito hladnom prostoru trebalo je ozvučenje, što se pak nije u potpunosti posrećilo. Jer, takvom sastavu u izvedbi baroknog repertoara više odgovaraju intimniji i topliji ambijenti. Osim toga, ozvučenje je potenciralo nesavršenost izvedbi bisera barokne literature. Bio je to Treći Brandenburški koncert u G-duru Johanna Sebastiana Bacha, zatim manje poznata Uvertira-suita La Bizarre za gudače i basso continuo u G-duru Georga Philippa Telemana i na kraju popularna Četiri godišnja doba – četiri koncerta za violinu i gudače, op. 8 Antonija Vivaldija.



    Iako Varaždinski komorni orkestar kao redoviti sudionik VBV-a ovaj put nije bio u svojoj najboljoj formi, posebno što se tiče nesložnih završetaka pojedinih fraza, ipak treba u pozitivnom smislu izdvojiti prvu violinu orkestra u rukama Ivane Penić Defar, šefa VKO violončelista Krešimira Lazara, violista Krešimira Ferenčinu i čembalista Krešimira Hasa. Umjetnička voditeljica i solistica  na violini, ugledna gošća Latica Honda Rosenberg, dala je osobit pečat  izvedbama. Predstavila se u odličnom svjetlu svojim lijepim tonom, virtuozitetom, muzikalnošću, temperamentom, izražajnošću te osebujnim glazbenim izričajem i načinom sviranja, kojim je potaknula i orkestar na aktivniju i skladniju suradnju s vrhuncem u Vivaldijevim koncertima Četiri godišnja doba (Proljeće, Ljeto, Jesen i Zima).

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 24. rujna 2020.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike