Oduševljavajuće izvedbe vrsnog Festivalskog ansambla

45. Samoborska glazbena jesen; Finalna večer, 4. listopada 2020.

  • Uz sve mjere opreza u globalnoj borbi protiv zloćudnog koronavirusa, od 25. rujna do 4. listopada održana je u svakom pogledu atraktivna i odlično  organizirana jubilarna 45. Samoborska glazbena jesen. Na devet koncerata nastupili su vrsni, pretežno hrvatski umjetnici na koncertima u Župnoj crkvi sv. Anastazije i u Galeriji Prica. Bili su to Zagrebački solisti uz sudjelovanje najbolje naše violončelistice Monike Leskovar, pijanist Lovro Pogorelić, Trio Eusebius, Harlequin Art Collective, gitarski Trio Elogio i Festivalski ansambl s dva koncerta. Dvije večeri bile su posvećene i 17. Međunarodnom natjecanju  mladih glazbenika Ferdo Livadić. Prijavilo ih se četrnaest u različitim disciplinama, a nastupilo šestero. Prosudbena komisija u sastavu Srećko Bradić, Tomislav Fačini, Ivana Kocelj, Zdravko Šljivac i Branko Mihanović izrazili su zadovoljstvo visokom razinom mladih glazbenika te izdvojili flautisticu Luciju Stilinović (Zagreb, 1995.) kao umjetnicu s najvećom osobnošću.

    Iz njezine impozantne biografije spomenimo da je diplomirala na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u razredu Renate Penezić, ali i na Manhattan School of Music u New Yorku, a bila je i studentica Kraljevskog  konzervatorija u Antwerpenu i Konzervatorija u Utrechtu. Iza nje su brojna usavršavanja,  nastupi i nekoliko osvojenih nagrada. Nagrada Ferdo Livadić, osim 15 tisuća kuna, uključuje i nastupe na četiri koncerta (na Dubrovačkim ljetnim igrama, Samoborskoj glazbenoj jeseni, Osorskim glazbenim večerima i Festivalu sv. Marka), a skladateljica Mirela Ivičević će napisati za nju novu skladbu koja će biti praizvedena na idućoj SGJ 2021. Kao što je to ove godine na koncertu prošlogodišnjeg laureata vrsni Trio Eusebius u sastavu Eva Šulić, violina, Tonka Javorović, violončelo i David Vuković, klavir praizveo skladbu Za njih troje Silvija Foretića. Hrvatsko društvo skladatelja dodijelilo je na tom natjecanju Nagradu za najbolju izvedbu hrvatske skladbe pijanistici Miji Pečnik za Impromptu, op. 32b Dore Pejačević.



    Samoborska glazbena jesen može se podičiti s još jednom atrakcijom - Međunarodnim skladateljskim natjecanjem New Note. Prosudbena komisija u sastavu Nikša Gligo, Choushane Siranossian i Srećko Bradić proučila je tridesetak prispjelih partitura i  odlučila da pobjednik 9. Natjecanja bude Poljak Przemyslaw Scheller za djelo Little Match Girl. Praizvedba se međutim zbog Covida nije mogla održati ove godine, nego se odgodila za idući Festival ujesen 2021.

    Vrsni Festivalski ansambl Samoborske glazbene jeseni – od milja nazvan „ekipom snova“, i ove je godine oduševio publiku priredivši dva sjajna koncerta. Najbolji glazbenici svjetskoga ugleda, međunarodne karijere i djelovanja  većinom iz našega okružja redoviti su gosti samoborskog Festivala i njegov najljepši ukras. Poznati su po uzornom komornom muziciranju, svojim virtuoznim kvalitetama, ali i po međusobnom skladu i savršenom suglasju uz nadahnutu ljepotu i intenzitet tona te izrazitu muzikalnost. To su violinisti Sreten Krstić i Aleksandar Ivić, violisti Aleksandar Milošev i Hrvoje Philips, violončelistice Monika Leskovar i Jelena Očić, kontrabasist Ivan Nestić,  klarinetist Mihael Paar, fagotist Žarko Perišić, kornist Bank Harkay i pijanistica Martina Filjak.



    Na prvome koncertu posvećenom Ludwigu van Beethovenu u povodu 250. godišnjice rođenja izvedena su majstorova komorna djela Klavirski trio, op. 70 br. 1 u D-duru i Septet u Es-duru, op. 20 a na drugom, ujedno i završnom koncertu Festivala, čuli smo djela Franza Schuberta i Felixa Mendelssohna-Bartholdija. Na početku drugog koncerta izveden je Klavirski sekstet u D-duru, op. 110 Felixa Mendelssohna, svojevrsni komorni koncert za klavir i gudače gdje klavir dominira djelom, a tu je dionicu maestralno i nadasve suptilno dočarala Martina Filjak uz nešto virtuozniji udio i violine u završnom stavku, koju je također odlično izveo Sreten Krstić. Taj sekstet napisan je za redoviti jutarnji nedjeljni koncert u salonu obitelji Mendelssohn, a odlikuje se posebnim ugođajem toplog i tamnijeg zvuka neuobičajenog komornog sastava, čija je bajkovitost i melankoličnost impresivno najavljena već na samom početku djela.

    Druga skladba večeri bila je poznatiji Gudački kvintet u C-duru D-956 – posljednje i najcjenjenije komorno djelo Franza Schuberta. Pisano je za specifičan i rijedak  sastav: dvije violine, jednu violu i dva violončela. Naročito je u tom remekdjelu cijenjen 2. stavak Adagio, koji je poslužio i kao popratna glazba u nekim filmovima i TV-emisijama i kojeg je pijanist Arthur Rubinstein  nazvao „vratima raja“, a solističku dionicu dojmljivo je interpretirao violinist Aleksandar Ivić.



    „Ekipa snova“ bila je na visini zadatka, na najljepši način zatvorivši jubilarnu 45. Samoborsku glazbenu jesen. „Plovila“ je kroz „borbu svjetla i tame“ emotivno, koncentrirano i uvjerljivo, s vrhuncem u posljednjem, elegantnom i razigranom Allegrettu, ispraćena  dugim pljeskom i oduševljenim ovacijama publike.

    Ansambl:
    Sreten Krstić, violina
    Aleksandar Ivić, violina
    Aleksandar Milošev, viola
    Hrvoje Philips, viola
    Monika Leskovar, violončelo
    Jelena Očić, violončelo
    Ivan Nestić, kontrabas
    Martina Filjak, klavir

    Program:
    Franz Schubert: Gudački kvintet u C-duru, D. 956
    Felix Mendelssohn: Klavirski sekstet u D-duru, op. 110

    © Višnja Požgaj, KLASIKA.hr, 16. listopada 2020.     

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike