Perspektivni mladi glazbenici pred vjernom publikom Gudačkog kvarteta Rucner

Gudački kvartet Rucner i gosti: Ciklus Četiri godišnja doba, Jesen, Koncertna dvorana Lisinski, 19. listopada 2020.

  • Dora Kuleš, violončeloTreći koncert Jesen svoje osamnaeste sezone ciklusa koncerata komorne glazbe Četiri godišnja doba održao je Gudački kvartet Rucner u ponedjeljak, 19. listopada 2020. u Maloj dvorani Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskog. U prostor u kojemu su najčešće nastupali primio je vjernu publiku koja ih godinama prati i u novonastalim uvjetima posjeta koncertima u trenutnoj Covid-19 epidemiji. Viđeni su i mnogi mladi posjetitelji koji su došli čuti svoje dvije kolegice iz Glazbene škole Zlatka Grgoševića iz Sesveta, kao i troje vrsnih mladih solista koji su nastupili u drugom dijelu koncerta naslovljenog Podrška mladim glazbenicima.

    Glazbena forma (vrsta) gudački kvartet sazrijevala je u djelima skladatelja stilskog razdoblja poznatog kao Bečka klasika - Josepha Haydna (1732-1809), Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756-1791) i Ludwiga van Beethovena (1770-1827). 250. obljetnica rođenja posljednjeg od trojice navedenih bila je Gudačkom kvartetu Rucner povodom odabira jednog od njegovih šesnaest gudačkih kvarteta. U njima je Beethoven prošetao putem prihvaćanja naslijeđenih stilskih odrednica u vidu primjene sonatnog oblika u početnome stavku, tipičnog za klasični stil, i nizanja triju stavaka polaganog tempa (drugi i četvrti) i scherzoznog (treći) karaktera do posljednjih kvarteta u kojima je napuštao uzore uvodeći nove izražajne mogućnosti i formalna rješenja.

    Jelena Hadaš, flautaPrvih šest gudačkih kvarteta skladao je Ludwig van Beethoven između 1798. i 1800. godine, a tiskani su kao njegov op. 18 godine 1801. s posvetom pokrovitelju, knezu Josephu Franzu von Lobkowitzu. Gudački kvartet Rucner odabrao je Gudački kvartet u G-duru, drugi u izdanju, ali prvi po redoslijedu nastanka i najbliži velikom uzoru Josephu Haydnu koji je Beethovena neko vrijeme podučavao. Njemački izvođači nazvali su ga Kompliment-kvartet, povezavši uz početni nastup prve violine svojevrsno prisjećanje na Haydna i njegove gudačke kvartete. Karakterno različite dopadljive teme umetnute u jednostavne ili složene metričko-ritamske obrasce nizale su se u dobro odabranim tempima i dinamičkim nijansama, učinivši izvedbu Gudačkoga kvarteta Rucner zanimljivom i primjerenom stilskim odrednicama.

    U drugom dijelu koncerta na podiju se izmijenilo pet mladih glazbenika. Dvanaestogodišnja djevojčica Dora Kuleš, učenica violončela u razredu Lovre Kovačevića u Glazbenoj školi Zlatka Grgoševića u Sesvetama, odsvirala je polagani stavak Elegija iz diptiha Elegija i Humoreska Rudolfa Matza (1901-1988). U skladbi iznikloj na međimurskoj pjesmi Vehni, vehni, fijolica u prvom je planu pijevna, polagana, sjetna melodija koju je Dora Kuleš izvela intonativno sigurno, muzikalno i tonski lijepo, prilagodivši se pratnji – gudačkom kvartetu. Flautistica Jelena Hadaš polaznica je trećeg razreda srednje škole u Glazbenoj školi Zlatka Grgoševića u Sesvetama u razredu Jelene Valković čiji su učenici, uključujući i Jelenu Hadaš, osvojili niz nagrada na natjecanjima mladih glazbenika. Od pet koncerata za flautu i orkestar koje je skladao Saverio Mercadante (1795-1870) najpopularniji je u e-molu, op. 57 čiji je virtuozni prvi stavak Allegro maestoso tonski precizno i dinamički iznijansirano u brzom tempu odsvirala Jelena Hadaš.

    Veronika Brzica, saksofonIako je dosta velik izbor izvornih skladbi za saksofon, odabrala je Veronika Brzica, učenica srednje Glazbene škole Varaždin iz razreda Aljaža Razdevšeka, skladbe dvaju autora izvorno pisane za druge instrumente. Polagani uvod činila je skladba Oblivion Astora Piazzolle (1921-1992), a u nastavku su izvedena tri posljednja stavka (od pet) iz suite Nigunim izraelskog skladatelja Leva Kogana (1927-2007). Vrativši se iz Moskve u Izrael godine 1972. Kogan je svoje skladbe gradio na hasidskim tradicijskim napjevima, kao i u suiti Nigunim, izvorno pisanoj za rog i klavir odnosno za rog i orkestar, koju je za saksofon i gudački kvartet obradio Saša Beriša. Lijepo oblikovane melodijske linije, precizan ritamski puls u brzim stavcima i raznolika dinamika zahvalnog alt-saksofona obilježili su sviranje Veronike Brzice oslonjeno na pouzdanu pratnju Gudačkoga kvarteta Rucner.

    Gabriela Hrženjak, sopranZavršnica koncerta pripala je studentima Muzičke akademije u Zagrebu koji – unatoč svojoj mladenačkoj dobi – već bilježe uspješne koncertne nastupe i brojne nagrade na natjecanjima. Iz Varaždina i njegove Glazbene škole Varaždin potekli su mnogi ugledni vokalni solisti, pa je tako iz Varaždina preko Akademije za glasbo u Ljubljani dospjela Gabriela Hrženjak u razred Lidije Horvat Dunjko na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Odabirom solo-pjesme Lehku noć Vladimira Ruždjaka (1922-1987) i arije udovice Hanne Glawari Vilja iz operete Vesela udovica Franza Lehara (1870-1948) pokazala se Gabriela Hrženjak pjevačicom koja će moći tumačiti široki raspon Lieda i solističkih uloga u glazbeno-scenskim djelima.

    Lijep glas, sigurne visine (soprana), muzikalno oblikovanje fraza na dugome dahu i dobra dikcija temelji su uspješne buduće pjevačke karijere. Dvadesetogodišnji student violine Matej Mihalić u razredu je Oresta Shourgota na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a violinu je počeo svirati u rodnoj Rijeci u Glazbenoj školi Ivana Matetića-Ronjgova. Iza njega su već brojne nagrade sa natjecanja i koncertni nastupi na kojima se potvrđuju njegove sviračko-interpretativne vještine, u što se mogla uvjeriti i publika u Maloj dvorani Lisinski.

    Matej Mijalić, violinaEfektan, kratki Čardaš Vittorija Montija (1868-1922) skladba je sa sedam različitih kraćih cjelina od kojih neke – kao uvod – iziskuju pjevnost i mirno vođenje gudala, dok gotovo furiozni završetak pretpostavlja veoma dobru tehniku sviranja kako bi se u različitim načinima sviranja postigla sigurna intonacija.

    Matej Mijalić odsvirao je virtuoznu solističku dionicu s lakoćom i muzikalno, ne posustajući u brzome tempu u završnici u kojoj ga je podržao prateći Gudački kvartet Rucner. U vremenu smanjenoga broja koncerata dobili su, zahvaljujući Gudačkome kvartetu Rucner, priliku predstavljanja mladi, perspektivni glazbenici na javnome nastupu pred relativno brojnom publikom koja će ih sigurno i dalje rado slušati i podržavati.

    Program:
    L. van Beethoven, R. Matz, S. Mercadante, A. Piazzola, L. Kogan, V. Ruždjak, F. Lehar, V. Monti

    Gosti:
    Dora Kuleš, violončelo
    Veronika Brzica, saksofon
    Matej Mijalić, violina
    Jelena Hadaš, flauta
    Gabriela Hrženjak, sopran

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 23. listopada 2020.

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike