Romantičarski zanosi s pravom mjerom dostojanstvenosti i originalnosti

Koncert pijanista Ivana Krpana, Hrvatski državni arhiv, 13. studenog 2020.

  • S Bachom sve počinje i završava - kao da je u službenom dijelu recitala poručio Ivan Krpan, mladi pijanist i svojedobno još mlađi pobjednik prestižnog Busoni natjecanja, pred kojim su još mnoge godine nastupanja. Na početku njegova izabranog programa bila je Bachova Druga partita u c-molu, a na kraju Lisztove Varijacije na Bachovu temu.

    Dakako, nakon podrške malobrojne publike smještene po svim važećim korona-propisima, slijedili su i dodaci, a ostali su se - kao i ja, prilagođavali na gledanje i slušanje preko izravne veze na svojim kompjutorima. Kupiti zvučnike bila mi je prva misao, jer u zadanim okolnostima spas je samo u desetljećima iskustva i možebitne glazbene mašte djelomično stečene i obrazovanjem. I ako se može potvrditi odgovor na staro pitanje – biste li ponovno slušali koncert, ansambl ili osobu u slučaju Ivana Krpana, on bi bio potvrdan. Pa bilo to i preko streama. Gubi se tada čak i klaustrofobična atmosfera korona-koncerata, ali i novonormalno u ovom slučaju, kroz sva ta neugodna cjedila jako se dobro razaznaje sadržajnost i smislenost Krpanovog nastupa.

    Ambiciozna pijanistička reprezentacija koju predstavlja Udruga Cristoforium itekako u svim generacijama onih koji nastupaju, ima što za reći. Jedan od takvih je zacijelo i Ivan Krpan, koji potvrđuje svoje izbrušene kvalitete iz nastupa u nastup. Suzdržan i bez ikakvih mladalačkih ili sveprisutnih estradnih navada, savjesno pristupa izabranim djelima, tražeći i angažman slušatelja. Kompetentno i s lakoćom na dragocjenom obnovljenom Stančićevu Pleyelu.



    Obol domaćoj baštini Ivan Krpan donio je šarmantnom Venecijanskom barkarolom Blagoja Berse. Iako eklektična za doba svoga nastanka, stamenost i dosljednost Bersina pisma i danas je intrigantna. No, suzdržani i nadasve pristojni Krpan u opreci s takvim nastupom ipak izgleda zasad najviše voli romantičarske zanose i tome sukladna djela u reminiscencijama Franza Liszta. Od Schuberta preko stavka Miserere Palestrine do Varijacija na jednu Bachovu temu. Svim tim Lisztovim pravim romantičarskim tumačenjima u skladu sa svojim vremenom, virtuoznim stilom, iz doba kada nisu postojale snimke, Krpan razumno suzdržano pokušava naći mjeru dostojanstvenosti i originalnosti. U svoje doba ujedno i prosvjetiteljsko Lisztovo pismo, kojem se bez prethodnih znanja danas u vrtlogu pijanističkih zahtjeva izvori teško mogu razaznati.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 20. studenog 2020.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike