Neprijeporna vještina Anne Prohaske uz dramatske naglaske ansambla

Koncert ansambla Il Giardino Armonico i sopranistice Anne Prohaske, dirigent Giovanni Antonini, Koncertna dvorana Lisinski, 28. studenog 2020.



  • Gostovanje slavnog ansambla Il Giardino Armonico spominjat će se sigurno još godinama među dobrim sjećanjima iz nevoljnog doba korone. Hrabri ansambl koji nije ni odgodio niti otkazao gostovanje u ciklusu Lisinski subotom, suočio se zajedno s malobrojnom publikom, čiji broj određuju epidemiološke mjere, s nesvakidašnjom situacijom. Ali to nije omelo niti ansambl niti entuzijazam prorijeđene publike da ih prisile na dodatke nakon njihova već godinama zacrtanog programa pod nazivom Serpent and Fire – Zmija i vatra. Očito je ansambl bio svjestan i na svoj način zahvalan sigurnim stotinama koje su ih uživo pratile u izravnom prijenosu, streamingom. Nije isto kao ni već postojeća snimka programa dostupna i na internetu, ali je više nego dobrodošlo u vremenu zgusnutog i opipljivog straha od korone.

    Vještina ansambla Il Giardino Armonico, kojega vodi flautist Giovanni Antonini, nikad ne prelazi u dosadnu rutinu ponavljanja već snimljenog programa, nego čak i preko streaminga zadržava svježinu i napetost živog nastupa. Program Zmije i vatre posvećen je dvjema povijesnim i mitskim ženama – Didoni i Kleopatri, a nadasve ga je obogatio nastup sopranistice austrijsko-engleskog porijekla Anne Prohaske.

    Ona, sklona istraživanju, nije izabrala samo najpoznatije nego i rjeđe izvođene recitative i arije koje su najavljivali i uokvirivali instrumentalni ulomci. Za bolje poznavatelje pravaca u baroknom stilu zacijelo je bila razvidna pomno modelirana izvedba svakog pojedinog broja, a oni su se ujedinjavali u živu cjelinu. Jedino što se u bistrini i neprijepornoj glasovnoj vještini i razgovijetnoj dikciji nastupa Anne Prohaska moglo primijetiti jest da se većim veseljem i lagodnosti pristupa brzacima kasnoga baroka nego što joj uspijeva s tužaljkama, kojima lakoćom izvedbe i možda prebrzim tempima oduzima kontemplativnost, pa i dio neminovnih afekata i njihove izražajnosti.

    Program je obuhvatio ulomke glazbe nastale diljem barokne Europe, ulomke izbrane iz djela Purcella, Graupnera, Sartoria, Lockea, Castrovillarija, Sammartinija, Hassea, Händela, Castella, Cavallija, Rossija... Sve to uklopljeno u smislenu i vođenu cjelinu kojoj su dramatske naglaske davali i samostalni nastupi ansambla, ne služeći samo kao odmor pjevačici u glavnoj ulozi. I kad je već situacija polu-karantene nalagala specijalne uvjete slušanja, napetost živog nastupa posvećenog ansambla nije izostala, kao da im je prvi put.



    Radovalo bi ponovno gostovanje ansambla Il Giardino Armonico u staronormalnim uvjetima, u kojima bi veliki prostor dvorane Lisinski zacijelo bio ispunjen pažljivim i zahvalnim slušateljima, a i ovako su to bili, pa i doma u šlapama, iskustvom i maštom nadograđujući živu izvedbu.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 4. prosinca 2020.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike