Izvrsno izvedena Fešta od Brandenburga

Prvi koncert 21. sezone Hrvatskog baroknog ansambla, Avec Plusieurs Instruments, Hrvatski glazbeni zavod, 24. siječnja 2021.



  • Početak nove, 21. koncertne sezone Hrvatskoga baroknog ansambla podudara se po mjesecima s kalendarskim početkom 2021. godine. Iako je s programske knjižice prvoga koncerta iščeznuo usklik „Izvorni užitak!“, za pretpostaviti je da će planiranih sedam koncerata (jedan od njih je koncert iznenađenja kao poklon pretplatnicima i publici) potvrditi provjerenu koncepciju i izvedbu planiranih programa.

    Koncert najavljen pod naslovom Fešta od Brandenburga odnosi se na šest Brandenburških koncerata Johanna Sebastiana Bacha (1685-1750), nazvanih tako tek u 19. stoljeću prema markgrofu Christianu Ludwigu od Brandenburga, kome ih je skladatelj poslao nadajući se novome namještenju. Iz naslova Bachova izvornika Six concerts Avec plusieurs instruments (Šest koncerata s više glazbala) zaključenog 1721. godine, na programskoj knjižici izostavljen je početak Six concerts. Naslov možda krije sadržaj ne samo prvog nego i više koncerata sezone na kojima će biti predstavljeni ovi jedinstveni Bachovi instrumentalni koncerti.



    Kao rezidencijalni ansambl Hrvatskoga glazbenog zavoda prvi koncert sezone održao je Hrvatski barokni ansambl u njegovoj velikoj koncertnoj dvorani. Svega četrdeset i četiri posjetitelja bila su u publici, a izravni prijenos mogli su pratiti slušatelji Trećega programa Hrvatskoga radija i ljubitelji barokne glazbe iz svijeta putem kanala YouTube, što su i potvrdili njihovi komentari pristigli tijekom koncerta. Prema ustaljenoj praksi koncerti će imati kao i ranije goste-umjetničke voditelje, renomirane glazbenike, dugogodišnje suradnike Hrvatskoga baroknog ansambla.

    Prvi koncert, kako je rekla voditeljica i koncertna majstorica Laura Vadjon, kao i nekoliko ranijih godina u siječnju, pripremio je gost iz Austrije Andreas Helm. Jedan je od najistaknutijih današnjih solista na baroknim instrumentima oboi i blok-flauti i nastupio je u sve tri izvedene skladbe. Uz stalne glazbenike-gudače i čembalista Pavla Mašića, nastupili su oboisti Stjepan Nodilo i Jelena Ilčić, fagotist Matko Smolčić te Bánk Harkay i Bruno Grošić, solisti na cornima da caccia.

    Šest Bachovih Brandenburških koncerata nastajalo je tijekom njegova boravka u Weimaru i u Cöthenu gdje je djelovao kao dvorski glazbenik (između 1708. i 1723. godine). Kako je postupno proučavao concerta grossa Antonija Vivaldija (1678-1741), Bach je neke od koncerata napisao u toj formi, podijelivši glazbenike na malu skupinu concertino i veću ripieno prilagodivši profilu glazbenika u dvorskoj kapeli. Neki koncerti bliži su po broju stavaka i tempima Vivaldijevim uzorima, a neki višestavačnoj baroknoj suiti.

    Na početku koncerta izveden je Prvi Brandenburški koncert u F-duru, BWV 1046 za koji se pretpostavlja da je nastao kao obrada Sinfonie u F-duru, BWV 1046a, odnosno uvodnog stavka Lovačkoj kantati. Uz potpuni gudački sastav u kome su propisani violina piccolo i violone grosso kao preteča kontrabasa, tri oboe i fagot koji pojačava dionicu bassa continua, uveo je Bach i corne da caccia (lovačke rogove) naglasivši ozračje lova u tri, osim u polaganome drugom stavku.

    Rogovi bez ventila nisu, dakako, mogli preuzeti iznošenje tematske građe, nego su pridonijeli kolorističkom nijansiranju zvučnoga tkiva. Sljedeća izvedena skladba Brandenburški koncert br. 4 u G-duru, BWV 1049 uključuje concertino u sastavu violina i dvije blok-flaute te suprotstavljeni sastav ripieno s po jednim glazbenikom u svakoj od dionica gudača i obaveznim čembalom kao nositeljem harmonijskog uporišta u razrađenim akordima. Na koje je flaute Bach pomišljao odabirući ih za concertino, nije se uspjelo potpuno dokučiti pa se, na temelju drugih podataka i iskustava, za duo flauti d'echo naznačen u partituri koriste blok-flaute, kao i u kasnijoj obradi toga koncerta za čembalo i orkestar.



    Hrvatski barokni ansambl završio je prvi ovosezonski koncert (bez stanke) Uvertirom-suitom u D-duru, TWV 55:D21 Georga Philippa Telemanna (1681-1767) nastupivši u punome sastavu uz izuzetak jedne oboe. Odabir ove skladbe nastavak je svojevrsnog ciklusa Telemannia, u kome se već niz godina predstavljaju djela skladatelja čiji obiman opus nije toliko poznat našoj publici. U sedam, karakteristično za barok, kontrastno raspoređenih stavaka Telemannove uvertire-suite, u prvom je planu melodija povjerena gudačima ili oboama, a osobito lijepo ostvario je to u stavku Carillon (Zvono) povjerivši temu oboama iznad tihog pizzicata gudača. Svečani ugođaj naglašava punktirani ritam u nekoliko stavaka, kao i rogovi koji pojačavaju temeljne tonove akorda.

    Izvedba ovako sastavljenoga programa iziskuje potpuni angažman svih glazbenika, osobito u Bachovu, gotovo solistički koncipiranom Četvrtom brandenburškom koncertu. Za gudački sastav Hrvatskoga baroknog ansambla može se reći da je opet udovoljio svim tehničko-interpretativnim zahtjevima odabranih partitura, što se odnosi na preciznu intonaciju u brzim i u polaganim stavcima i na dinamičko nijansiranje omogućeno ne pretjerano naglim kontrastiranjem pojedinih odlomaka. Glazbenik neupitnih tehničkih vještina, velike muzikalnosti i osmišljene interpretacije Andreas Helm imao je izvrsnog suradnika u Stjepanu Nodilu u nastupima u okviru ansambla, ali osobito u concertinu u Četvrtom brandenburškom koncertu.



    Njihovom intonativno usklađenom sviranju (često u paralelnim tercama), neprimjetnome disanju, čime su ostale lijepo oblikovane melodijske linije, pridružila se mlada violinistica Helga Korbar, čije je isto tako tehnički neupitno sviranje obojila jedna individualna interpretativno crtica u smislu slobodnije agogike, zadržavši se ipak u suglasju s ostalim solistima. Svečani ugođaj Bachova Prvog brandenburškog koncerta i Telemannove Uvertire-suite svojim su sjajem trebali obogatiti i lovački rogovi što je, ipak, bilo manje uspješno u smislu intonacije, a može se pripisati nesavršenosti tih instrumenata. Potporu na čembalu glazbenicima je dao Pavao Mašić, svirajući sigurno i diskretno dionicu bassa continua. Koncert Hrvatskoga baroknog ansambla bio je još jedno uspjelo predstavljanje barokne glazbe.

    © Snježana Miklaušić-Ćeran, KLASIKA.hr, 30. siječnja 2021.

    Hrvatski barokni ansambl

    Andreas Helm, solo oboa, blok flauta i umjetničko vodstvo
    Laura Vadjon i Helga Korbar, solo violine
    Stjepan Nodilo, solo oboa i blok flauta
    Bank Harkay, Bruno Grošić, solo horne 
    Matko Smolčić, bassoon, solo fagot

    Program:
    Johann Sebastian Bach:
    Brandenburški koncert br. 1 u F-duru, BWV 1046
    Brandenburški koncert br. 4 u g-duru, BWV 1049

    Georg Philipp Telemann: Uvertira-suita u D-duru, TWV 55:D21

Piše:

Snježana
Miklaušić-Ćeran

kritike