Savršeno i po svim pravilima struke

Snimka koncerta Aljoše Jurinića u ciklusu Pleyel Svetislava Stančića, Spomenik Beethovenu, Hrvatski državni arhiv, 22. prosinca 2020.



  • Pretkraj prošle godine, uoči blagdana i uoči zaredalih katastrofa, recital je u Hrvatskom državnom arhivu održao Aljoša Jurinić, dobitnik brojnih nagrada i pijanist s pedigreom nastupa posvuda. Samo u zadnjoj sezoni ciklusa Pleyel Svetislava Stančića, na obnovljenom i dragocjenom instrumentu izredali su se recitali generacije relativno mladih i već na svoj način zrelih pijanista – I. Krpan, Velić, Krasnitsky, Jurinić....

    Za neke ispod radara medijske pozornosti nije se pretjerano čulo, ali upućeni organizatori Cristoforiuma znaju. U dva ciklusa svirača na povijesnim i uređenim instrumentima s tipkama u Atriju Muzeja za umjetnost i obrt i Hrvatskom državnom arhivu, bivšoj čitaonici Nacionalne i sveučilišne biblioteke s malobrojnim posjetiteljima u skladu s propisanim epidemiološkim mjerama, pijanisti-samotnici ne pristaju da vrijedna muzika zašuti.

    Jurinić je i u tim uvjetima novonormalnog, s pandemijom za vratom, pokazao najbolje u svom uređenom pijanističkom svijetu. Pod nazivom Spomenik Beethovenu predstavio je program djela – od Beethovena do Beethovena. Domišljen program otvorio je s Andante favori, svojedobno mišljenim polaganim stavkom Sonate u C-duru, op. 53. S njim bi Sonata poprimila neslućene razmjere,  pa ga je revolucionarni kompozitor čiji se rođendan slavio, naprosto izdvojio u zasebnu skladbu. A recital je završio upravo s tom Sonatom posvećenom grofu Waldsteinu, po kojem se i danas odmila naziva Valdšajnicom.

    U međuvremenu smjestila se Schumannova Fantazija u C-duru i Mendelssohnove Ozbiljne varijacije. Zašto? Jurinić ih je ciljano uvrstio jer su ih i Schumann i Mendelssohn zapisali, kako se navodi, kao potporu izgradnji spomenika Beethovenu u njegovu rodnom Bonnu. Druge posvete nisu tada važne, a ima ih koliko sjećanje služi.

    Odlično osmišljen program Aljoša Jurinić i može i zna predstaviti. Pritom se kloni svakog osobnog mišljenja, savršeno i pametno izvedenog, nepogrešivog pijanizma bez ikakvih zapreka na klavijaturi, mekanog njegovanog baršunastog tona, po svim pravilima struke. Za one koji to mogu, a Jurinić zacijelo može. S velikim djelima pod svemoćno kontroliranim prstima.



    No, ipak ostaju pitanja kad će izvrsni pijanist izaći iz svoje čahure moćne korektnosti, kojoj i ocjenjivački sudovi i publika mogu bez zadrške aplaudirati. Čini se da dobro osmišljen i izazovan program vapi za izazovnom izvedbom. Čak i pod cijenu neke sitne greške, koju bi si kompetentni interpret poput Jurinića mogao bez kajanja priuštiti u uvijek novoj pustolovini interpretacije uživo.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 29. siječnja 2021.

    Snimka koncerta: Spomenik Beethovenu

    Program:
    Ludwig van Beethoven

    Andante favori u F-duru, WoO 57

    Robert Schumann
    Fantazija u C-duru, op. 17
    Durchaus fantastisch und leidenschaftlich vorzutragen - Im Legendenton

    Felix Mendelssohn
    Variations sérieuses,u d-molu, op. 54  

    Ludwig van Beethoven
    Sonata u C-duru - Waldstein, br. 21, op. 53
    Allegro con brio Introduzione: Adagio molto
    Rondo: Allegretto moderato - Prestissimo

Piše:

Maja
Stanetti

kritike