Glazbeno sjećanje na tragični potres

Koncert Glazba glasnija od potresa, Hrvatski glazbeni zavod, 22. ožujka 2021.

  • Zagrebački solisti

    Svi koji smo 22. ožujka 2020. iskakali iz svojih kreveta rano ujutro, u 6 sati i 24 minute, nedvojbeno nikada nećemo zaboraviti zacijelo prvo životno iskustvo jakog potresa koji je svojim tragičnim posljedicama ranio Zagreb i teško oštetio mnoga povijesna zdanja. Nije mi namjera kritizirati nemar, očito i nesnalaženja mnogih Vladinih i gradskih institucija koje su se trebale pobrinuti za brze sanacije i za mnogo toga što je Zagrebu i njegovim brojnim ugroženim stanovnicima trebalo, a treba im još i danas. Želim se naime koncentrirati samo na itekako važnu i uglednu zgradu u kojoj je već gotovo dva stoljeća Velika koncertna dvorana, glazbeni prostor koji Zagrebu pridaje epitet značajnog središta i njeguje njegovu glazbenu kulturu.

    Riječ je dakako o zgradi Hrvatskog glazbenog zavoda u Gundulićevoj ulici broj 6 u koju se Društvo Societas filharmonica zagrabiensis, u javnosti isprva poznato kao Musikverein, kasnije s današnjim nazivom HGZ, uselilo 1876. godine. Zgrada je dakle doživjela i preživjela tragični potres 1880. Ali, ovaj najnoviji kojemu smo svjedočili, znatno je oštetio upravo Veliku koncertnu dvoranu i na dulje vrijeme osujetio odvijanje glazbenih događaja u središtu grada i osobito omiljenom koncertnom prostoru.

    Pijanist Matej Meštrović

    Za spašavanje te ponovo uređenje i osposobljavanje za okupljanja prvi su reagirali upravo glazbenici, među kojima među prvima skladatelj i pijanist Matej Meštrović, kao i pijanistica Martina Filjak, gitarist Petrit Çeku i violončelistica Kajana Pačko. Poseban pak trud i angažman trajno ulaže predsjednica HGZ-a prof. dr sc. Romana Matanovac Vučković. Sve se tako polako sređuje, ali posljedice doista nije lako do kraja ukloniti. Kako bi javnost ponovno senzibilizirali za neophodnu podršku, dakako prvenstveno financijsku, organiziran je 22. ožujka ove godine – dakle na godišnjicu tragičnog potresa, u isto vrijeme – dakle u 6 sati i 24 minute, osobiti glazbeni događaj. U HGZ-u su se okupili glazbenici koji svojim djelovanjem pripadaju različitim žanrovima, ali srcem istom umjetničkom području – ljubavi prema glazbi.

    Miroslav Lesić Lesique, Ivan Pešut i Bruno Kovačić

    Nastupom započetim točno u 6:24 glazbenici su odali pijetet žrtvama potresa u Zagrebu i na Banovini, iskazali zahvalnost svim plemenitim ljudima koji su nesebično pomagali potrebitima te poslali poruku optimizma i nade u bolje sutra. Koncert je izravno prenošen u sklopu emisije Dobro jutro, Hrvatska na HTV1 te na HR3 i Radio Sljemenu, tako da sam ga i osobno mogla pratiti jedino od kuće, jer je zbog epidemioloških razloga nazočnost u Velikoj dvorani HGZ-a bila dopuštena jedino glazbenicima i djelatnicima HTV-a, a prijenos su prenosili urednica Jana Haluza i Dražen Ilinčić te Mirena Stijačić i uvijek dobro uigrana ekipa HRT-a.

    Jazz-pjevačica Lela KaplowitzOvaj jedinstveni koncert započeo je pijanist i skladatelj Matej Meštrović svojim novim djelom naslovljenim Potresno i nastalim spontano nakon prve vijesti o oštećenjima u HGZ-u i viđenja fotografije Zvonimira Ferine, glazbom koja je zvukovno doista potresna u onom drugom značenju, onome koji dira emocije. Potom su nastupili gitaristi Ivan Pešut, Bruno Kovačić i Miroslav Lesić skladbom Take it Easy Ivana Pešuta, a ugledna jazz-pjevačica Lela Kaplowitz i pijanist Joe Kaplowitz pokazali su u nastavku koncerta svoje veliko umijeće.

    Višestruko angažirani gitarist Ante Gelo nakon virtuoznog solo-nastupa s aranžmanom Nocturna Zdenka Runjića zasvirao je s udaraljkašom Bornom Šercarom, koji magično muzicira na bocama ispunjenima tekućinom, izumu koji je dobio naziv flašofon, a uz sudjelovanje odličnog mladog basista Zvonimira Šestaka. Nakon pop, rock i jazz idioma ugledno je mjesto pripalo sopranistici Valentini Fijačko Kobić koja je uz klavirsku pratnju Maria Čopora izvela duhovnu popijevku Ave Maria suvremenog poljskog skladatelja  Michala Lorenca.

    A pri kraju, uvijek rado slušana violončelistica Monika Leskovar izvela je uz pratnju Zagrebačkih solista Elegiju Rudolfa Matza, tu doista antologijsku obradu međimurske pjesme Vehni, vehni fijolica. Zagrebački solisti, čiji je HGZ neprikosnoveni „koncertni dom“,  ovaj su vrhunski glazbeni doživljaj ispunjen s toliko simboličkih elemenata, zaključili vedrom i optimističnom izvedbom završnog stavka Allegro con spirito iz 88. Simfonije Josepha Haydna.

    Gitarist Ante Gelo

    Ministrica Nina Obuljen Koržinek pridružila se glazbenicima nakon koncerta, a predsjednica HGZ-a Romana Matanovac Vučković najavila je sjajnu vijest – uskoro kreće cjelovito konstrukcijsko ojačanje povijesne zgrade u Gundulićevoj uz pomoć sredstava iz Fonda solidarnosti i Ministarstva kulture i medija. Glazba će u HGZ-u živjeti i dalje i to u još boljim uvjetima, a glazbenika nam – hvala Bogu, ne nedostaje!

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 31. ožujka 2021.

    Program:

    Matej Meštrović, klavir
    Meštrović: Potresno

    Miroslav Lesić, gitara, Bruno Kovačić, gitara i Ivan Pešut, gitare
    Pešut: Take it easy

    Lela Kaplovitz, vokal i Joe Kaplowitz, klavir
    Kaplowitz: Imamo sve

    Ante Gelo, gitara
    Zdenko Runjić: Nocturno

    Borna Šercar, flašofon, Zvonimir Šestak, kontrabas i Ante Gelo, gitara
    Vittorio Monti: Czardas

    Valentina Fijačko Kobić, sopran i Mario Čopor, klavir
    Michal Lorenc: Ave Maria

    Monika Leskovar, violončelo i Zagrebački solisti
    Rudolf Matz: Elegija

    Zagrebački solisti
    Joseph Haydn: Simfonija u G-duru, br. 88, IV. stavak, za gudače,  obradio Sreten Krstić
    IV. Finale. Allegro con spirito

Piše:

Zdenka
Weber

kritike