Oduševljavajuća osjećajnost i misaonost glazbenog izraza

Koncert Gudačkog kvarteta Sebastian povodom 30. godišnjice djelovonja, Crkva sv. Nikole, Varaždin, 31. ožujka 2021.

  • Gudački kvartet Sebastian

    Zagrebački Gudački kvartet Sebastian, u sastavu Anđelko Krpan, prva violina, Teodora Sucala Matei, druga violina, Nebojša Floreani, viola i Zlatko Rucner, violončelo, nastupio je u sezoni u kojoj obilježava 30 godina djelovanja, na poziv Hrvatskog narodnog kazališta u Varaždinu, 31. ožujka u varaždinskoj župnoj Crkvi sv. Nikole. Kako Gudački kvartet Sebastian u svojoj jubilarnoj sezoni koncerte započinje Duhovnim harmonijama, to je bilo i u skladu s mjestom održavanja koncerta.

    Anđelko Krpan, prva violinaProgram su ugledni gosti-gudači započeli izvedbom korala Es ist das Heil uns kommen her (Stiglo nam je spasenje) Paula Speratusa (1484.-1551.), njemačkog katoličkog svećenika koji je postao protestantski propovjednik, reformator i pisac himni. 1523. pomagao je Martinu Lutheru u stvaranju Prve luteranske pjesmarice, objavljene 1524. i nazvane Achtliederbuch, dakle skladatelja koji je bio daleki povijesni prethodnik protestantskog glazbenog genija Johanna Sebastiana Bacha (1685.-1750.). Stoga ne čudi da je Bach obradio Speratusov koral budući da je tradicija protestantskih korala, osobito u njemačkoj glazbenoj i duhovnoj kulturi i crkvenoj praksi, itekako duga i važna. Slijedila je za korizmeno vrijeme karakteristična hrvatska popjevka Narode moj ljubljeni iz zbirke Cithara octochorda (1701.) u harmonizaciji Franje  Dugana starijeg (1874.-1948.), hrvatskog skladatelja, orguljaša, glazbenog pisca i akademika.

    Nakon duhovnog uvoda Gudački kvartet Sebastian izveo je dvije opsežnije skladbe i to Terra memoria finske skladateljice Kaije Saariaho (1952.), koja je kompoziciju studirala u Helsinkiju, Freiburgu i Parizu, gdje živi od 1982. godine., te Stabat mater, suitu iz oratorija Tomislava Uhlika (1956.), koji je na Muzičkoj akademiji u Zagrebu završio studije teorijskih glazbenih predmeta i dirigiranja. Uhlik pripada srednjoj generaciji hrvatskih skladatelja čiji opus sadrži preko stotinu djela namijenjenih raznim ansamblima, od amaterskih zborova, tamburaških i harmonikaških orkestara, preko komornih sastava, do simfonijskog i simfonijskog puhačkog orkestra.

    Teodora Sucala Matei, druga violinaFinska skladateljica Kaija Saariaho napisala je djelo Terra memoria 2006. godine. To je njezina druga skladba za gudački kvartet, prva je bila Nymphea iz 1987. godine.  O skladbi Terra memoria autorica je zapisala:  “Skladba je posvećena onima koji više nisu među nama. I dalje su u našim mislima. Materijal – njihov život – je potpun, ništa se više neće dodavati. No mi koji smo ostali sjećamo se  zajedničkih iskustava, naši se osjećaji mijenjaju u odnosu na različite aspekte njihove osobnosti, neka nas sjećanja zaokupljaju u snovima. Poslije puno godina, neka se sjećanja mijenjaju, neka ostaju svježa i netaknuta. Te su me misli dovele do posebnog načina tretmana glazbenog materijala – neki njegovi dijelovi prolaze kroz specifične transformacije dok drugi ostaju nepromijenjeni i prepoznatljivi. Naslov Terra memoria združuje dvije riječi bogate asocijacijama: zemlju i sjećanje. Zemlja se odnosi na glazbeni material, a sjećanje na način kojim njime baratam.

    Gudački kvartet Sebastian nadasve je koncentrirano i disciplinirano izvodio glazbu Kaije Saariaho i očito je posvetio mnogo pozornosti uvježbavanju kvarteta znatnih tehničkih zahtjeva. Pa ipak, glazba sama po sebi ostavlja dojam naglašenog konstruktivističkog pristupa u kojemu su zatomljeni osjećaji, a do izražaja dolazi nemali napor umrežavanja fragmenata pretežno disonantne zvukovnosti, što je nedvojbeno u suglasju sa suvremenim pristupom skladateljskom racionalizmu.

    Nebojša Floreani, viola Stoga i ne čudi ugled koji je skladateljica stekla na međunarodnoj koncertnoj sceni, budući da je studijem u modernističkom institutu IRCAM u Parizu, koji je utemeljio Pierre Boulez (1925.-2016.) a čija sam predavanja osobno imala priliku mnogo puta slušati na Collège de France za vrijeme studija u Parizu, očito usvojila estetske vrijednosti serijalizma, pa potom i spektralizma i gustih polifonih struktura u kojima nema mjesta tradicionalnijim pristupima melodijske izražajnosti.

    Hrvatski skladatelj Tomislav Uhlik predstavnik je glazbenog stvaralaštva bližeg ljubiteljima zvukovne emocionalnosti i prisnije harmonijske strukturiranosti. Nedavni dobitnik Nagrade Porin za životno djelo, Uhlik nerijetko sklada u folklornom stilu, a mnoga je djela izvodio  ansambl Lado, u kojemu je kao glazbeni voditelj počeo profesionalnu karijeru. Dobitnik je i Vjesnikove nagrade Josip Slavenski za 1998. godinu, kao i drugih značajnih državnih priznanja, a kao dirigent djeluje najviše u Zagrebačkom gradskom kazalištu Komedija, u kojem je postavio niz premijera operetnih i mjuzikl naslova. Profesor je za teorijske glazbene predmete na Odsjeku za glazbenu kulturu Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu.

    Suita Stabat Mater sažeta je obrada istoimenog djela za soliste, zbor i orgulje, nastalog 2015. godine. Autor je odabrao osam stavaka, pretočivši vokalne dionice i orguljašku pratnju u jedinstven zvuk gudačkog kvarteta. Izvorno djelo praizveo je Mješoviti pjevački zbor KUD-a INA pod ravnanjem Bojana Pogrmilovića 12. ožujka 2016. u crkvi sv. Petra u Zagrebu, a inačica posvećena Gudačkom kvartetu Sebastian u povodu 30 godina postojanja praizvedena je na istom mjestu 21. lipnja 2020.

    Zlatko Rucner, violončeloSuita ima slijedeće stavke Stala plačuć tužna Mati, Dušom njenom ražaljenom, O kako ucviljena, Koji čovjek nebi plak’o, Gleda svoga milog Sina, Vrelo milja slatka Mati, Kada ognja vrući dohvate me dasi i Kad mi zemlja tijelo primi. Kako je to izvorni tekst marijanske molitve Stabat Mater (Stoji Majka pod križem) stihove je recitirao glumac HNK u Varaždinu Zdenko Brlek.

    Tomislav Uhlik, skladatelj čiju glazbu odlikuje melodijska pjevnost, harmonijsko bogatstvo uglavnom tonalnog sloga, ritmička razigranost i formalna jasnoća, i u ovoj je suiti iskazao sve navedene značajke osobnoga stila. A upravo zbog tih karakteristika koje ističu naglašenu osjećajnost i misaonost izraza, glazbenici, pa tako i Gudački kvartet Sebastian, prepoznaju u Uhlikovoj, a upravo tom gudačkom kvartetu posvećena Suita, evocira iskonsku glazbenu ljepotu i sklad što je nedvojbeni razlog posizanja za partiturom, pa onda i dugog i oduševljenog pljeska slušateljstva.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 28. travnja 2021.

    Gudački kvartet Sebastian
    Anđelko Krpan, violina
    Teodora Sucala Matei, violina
    Nebojša Floreani, viola
    Zlatko Rucner, violončelo
    Gost: Davorin Brozić, klarinet

    Program:

    Paul Speratus / Johann Sebastian Bach
    : Koral Es ist das Heil uns kommen her (Stiglo nam je spasenje)

    Cithara octochorda / Franjo Dugan
    Narode moj ljubljeni

    Kaija Saariaho
    Terra memoria

    Tomislav UhlikStabat Mater – suita iz oratorija
    Stala plačuć tužna Mati
    Dušom njenom ražaljenom
    O kako ucviljena
    Koji čovjek nebi plak’o
    Gleda svoga milog Sina
    Vrelo milja slatka Mati
    Kada ognja vrući dohvate me dasi
    Kad mi zemlja tijelo primi

Piše:

Zdenka
Weber

kritike