Uvjerljiva i uživljena izvedba kompetentnog pijanista

31. Muzički biennale Zagreb, 2021.: Online-koncert pijanista Ivana Batoša



  • Muzički biennale u ovogodišnjem izdanju, koje se odvija u četiri nastavka, slavi šezdeseti rođendan i u četiri dijela nastavka od travnja do rujna pod svježim vodstvom Margarete Ferek Petrić – skladateljice sa stalnom bečkom adresom, nastoji obuhvatiti  njegovu povijest i ukazati na nova stremljenja svih generacija skladatelja. Nezgodno pandemijsko vrijeme velik je dio raznolika programa preselilo na ekrane televizora i kompjutora, izostaje dio druženja toliko karakterističnog za festival nove glazbe koja je, čini se, u međuvremenu ostarjela i postala prihvatljivom svim generacijama. Sreća je da je pri ograničenim mogućnostima doživljaja uživo Biennale unaprijed planiralo mnoga snimanja i prijenose u medije bliske mladoj publici i na stanovit način olakšavajuće za okorjele stare bijenalce tijekom nepredvidivo kišnog proljeća i pandemijskih ograničenja.



    Tako se u prvom dijelu, Continuum I – Furioso,  raznolikih sadržaja koji dijelom rezimiraju povijest festivala isključivo online našao i koncert pijanista Ivana Batoša, okorjelog zagovornika suvremene glazbe i korepetitora na Muzičkoj akademiji koji svojim aktivnostima kreativno pridodaje i onu na Fejsu. Nedugo nakon bijenalskog koncerta otvorio je malu tribinu u kojoj riječ imaju profesionalni korepetitori uvijek u sjeni đačkih, studentskih ili pak opernih zbivanja. Njegov jednosatni bijenalski recital spojio je skladbe Kelemena, osnivača festivala i radove mlađe i već srednje generacije skladatelja, nastale za neizostavan instrument svakog glazbeničkog školovanja. Može iznenaditi koliko zajedničkih osobina imaju skladbe nastale u tako velikom vremenskom rasponu premda su skladatelji mlađih generacija klavirski zvuk obogaćivali elektronikom, igračkama, glačalom i drugim izvorima koji proizvode zvuk, skladno se uklapajući s onim klavirskim.


    Batošev recital otvorila je Kelemenova rana skladba Magarac šeta pored mora, namijenjena ali i nedohvatna djeci – od Cvrčka koji ugađa violinu do brzih vratolomija Dječaka na biciklu. Dobru je zabavu uz predanog interpreta duhovito složio Davor Branimir Vincze u Šest minijatura za očajnu kućanicu – od usisavanja prašine, čišćenja, pranja rublja, glačanja, kuhanja i smiješka na kraju. Batoš se ozbiljno primio posla s usisavačem, gumenim rukavicama, rifljačom, glačalom, loncima, s reminiscencijama na popularnu glazbu i bečki valcer uz smiješak na kraju. Sav taj kućanski pribor je skupa s klavirom postao izvorom zvuka, stvarajući duhovite kombinacije običnoga dana jedne vrijedne i radine kućanice, u čemu je Batoševa razigrana uživljenost odigrala ključnu ulogu.



    Krajnju preciznost i dosluh u sekundu s zadanom elektronskom kompozicijom zahtijevao je Koncert za klavir i elektroniku Frane Đurovića, u kojem su uloge raznovrsnih ugođaja ravnopravno raspoređene. Šarmantna Toy story Tene Ivane Borić koristi dječje igračke velikim dijelom u ritamskom dijelu kompozicije, dok se klavirska dionica kreće od ugođaja uspavanke do razbuktale zaigranosti. Candlelight music mit Rondo Matthiasa Kranebittera na kraju dugočasno postavlja kontrastne zadatke kompetentnom izvođaču. Uvjerljivom i uživljenom izvedbom izbor Batoševa klavirskog recitala – a festivalska godišta pamte slavne pijanističke trenutke, nesumnjivo je bio dodana vrijednost predstavljenim kompozicijama.

    © Maja Stanetti, KLASIKA.hr, 22. svibnja 2021.

    Ivan Batoš, pijanist
    Online-koncert, 21. travnja 2021.
    Poslušajte koncert

    Program:

    Milko Kelemen:
    Magarac šeta pored mora
    Davor Branimir Vincze: Šest minijatura za očajnu kućanicu
    Frano Đurović: Koncert za klavir i elektroniku (praizvedba, narudžba 31. MBZ-a
    Tena Ivana Borić: Toy Story (praizvedba, narudžba 31. MBZ-a)
    Matthias Kranebitter: Candlelight Music mit Rondo

Piše:

Maja
Stanetti

kritike