Impresivno pijanističko dijalogiziranje nenadmašnih bravura

Koncert pijanista Julie Gubajdulline, Rubena Dalibaltayana, Arsena Dalibaltayana i Varaždinskog komornog orkestra, Velika koncertna dvorana HNK-a u Varaždinu, 6. lipnja 2021.

  • Pijanisti Julia Gubajdullina, Ruben Dalibaltayan, Arsen Dalibaltayan i Varaždinski komorni orkestar, Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu, 6. lipnja 2021.

    U ovoj 2020/21., koronom tako ošamućenoj koncertnoj sezoni, održao je Varaždinski komorni orkestar svoj peti, završni, sezonski koncert 6. lipnja sa solistima i programom na način na koji nastavlja doista odličnu ideju predstavljanja glazbeničkih obitelji koje djeluju u Hrvatskoj. Gost VKO-a bila je obitelj pijanista – mama Julia Gubajdullina, tata Ruben Dalibaltayan i sin Arsen Dalibaltayan, a na programu je prvo bio Koncert za dva klavira i orkestar br. 10 u Es-duru, KV 365 W. A. Mozarta (izveli mama i tata) te Koncert za klavir i orkestar br. 1 u e- molu op. 11 Frédérica Chopina (solist sin).

    Redovni profesor na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu Ruben Dalibaltayan, a iz njegova su razreda primjerice hrvatski klavirski virtuozi Aljoša Jurinić i Ivan Krpan, pijanist je za kojega je hrvatska javnost već odavno saznala koliki je dobitak za našu glazbenu sredinu i koji su njegovi izuzetni doprinosi hrvatskoj glazbenoj kulturi, jednako kao interpretu kao i u svojstvu pedagoga. Stoga je zacijelo nepotrebno ponovno navoditi sve pojedinosti iz životopisa ovog doista sjajnog pijanista rođenog u armenskom glavnom gradu Erevanu, a školovanom na Državnom konzervatoriju Čajkovski u Moskvi. Jer, svatko tko se razumije u pijanističko umijeće i pedagogiju a ima barem malo mašte, odmah će povezati silnice odlične škole u razredima vrhunskih profesora, a što je sve Rubenu Dalibaltayanu osiguralo međunarodne nagrade, opsežno iskustvo i neophodna znanja.

    Pijanisti Ruben Dalibaltayan i Julia Gubajdullina

    Kad se potom čita životopis njegove supruge Julie Gubajdulline, rođene u glavnom gradu Moldavije Kišinjevu, koja je poslijediplomski studij zaključila na istom moskovskom konzervatoriju te također osvojila niz međunarodnih nagrada, također nije potrebno više od samo malo mašte da se shvate dometi ozbiljnog školovanja i rada. Uostalom, oboje pijanista već su u Hrvatskoj dovoljno afirmirani da ih nije potrebno, barem ne u ovoj prigodi, predstavljati sa svim do sada ostvarenim uspjesima.

    A genetika, čini se, ima itekakav utjecaj, baš kao i obiteljsko okruženje, obrazovanje i odgoj, što sve njihov sin Arsen Dalibaltayan nedvojbeno odlično usvaja i punom ozbiljnošću te bogomdanim darom nastavlja. Za osamnaestogodišnjaka podaci iz već do sada ispisanog životopisa očito su jamstvo o drugoj generaciji sjajnog mladog pijanista u obitelji Gubajdullina-Dalibaltayan. Dakle, VKO, s voditeljem violončelistom Krešimirom Lazarom i koncertnom majstoricom Ivanom Penić Defar punim je pravom, opravdanjem i odličnom inicijativom u goste pozvao pijanistički trojac.

    Pijanisti Julia Gubajdullina, Ruben Dalibaltayan i Varaždinski komorni orkestar, Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu, 6. lipnja 2021.

    Mozartov Koncert za dva klavira i orkestar br. 10 u Es-duru, KV 365, djelo još mladog genija, pršti pijanističkim virtuozitetom, a u dijalogiziranju dvaju klavira lako je zamisliti pošalice između brata i sestre Mozart – skladateljskog „čuda od čovjeka“ i sestre mu Nannerl, kojoj je koncert posvetio i kojoj je u pismima uvijek tako razigrano i reklo bi se zafrkantski pisao pijanist i skladatelj čija je glazbena mašta bila apsolutno nepogrešiva, formalno savršena i neodoljivo uvjerljiva. Još i danas.

    Ruben Dalibalayan i Julija Gubajdullina za dva suprotstavljena klavira i VKO, obogaćen drvenim i limenim puhaćima te timpanima, smješten u prostoru za publiku a mi slušatelji, dakako zbog epidemioloških mjera, u oskudnom broju na koncertnom podiju i na balkonima, izveli su Mozartov koncert upravo onako kako treba. Sjajno uigrani pijanistički dvojac, pažljivo od koncertne majstorice dani znaci za početak svakoga stavka, profesionalnost orkestralnih glazbenika – sve je bilo na visokoj razini. Pogotovo je impresioniralo dijalogiziranje dvoje pijanista čija je bravura bez premca, kao i razumijevanje stilskih značajki klasične partiture jednog od nedvojbeno najzahtjevnijih koncerata za dva klavira i orkestar.

    Pijanist Arsen Dilabaltayan

    Nakon tako razigranih roditelja za klavir je došao sin Arsen Dalibaltayan kako bi nam predstavio, dakako napamet, svoju viziju Chopinova Koncerta za klavir i orkestar br. 1 u e- molu op. 11. Glazbeno smo u drugom vremenu, drugom stilu, drugom pristupu glazbenom materijalu, tematici i formi, riječju – s glazbom smo jednog od najvećih romantičnih pjesnika klavira. Mladi pijanist itekako je svjestan u kojem je glazbenom svijetu i spreman je, ne samo tehničkom bravurom nego i duhovnim poimanjem, ispričati Chopinovu priču. Nimalo sentimentalno, naprotiv – (možda) iznenađujuće muževno i zrelo. Uz pratnju gudačkog korpusa VKO-a Arsen Dalibaltayan uronio je slušateljstvo u poetske dubine duše još jednog od skladateljskih genija i doživljaj je bio predivan.

    Pijanisti Julia Gubajdullina, Ruben Dalibaltayan, Arsen Dalibaltayan i Varaždinski komorni orkestar, Velika koncertna dvorana HNK u Varaždinu, 6. lipnja 2021.

    Dodatak je priredio varaždinski skladatelj Davor Bobić, nazvavši ga Varaždinska humoreska. Za jedan je klavir sjelo svo troje pijanista i šestero ručno zatutnjalo kratki, zacijelo duhovito zamišljen ali u krivom trenutku praizveden poklon s glazbenom podlogom popularne varaždinske pjesme. Jer, trebala je to biti i ostati večer vrhunskog pijanizma obitelji za koju možemo biti sretni da živi u našoj sredini. Lijepo je poklanjati, ali gromoglasni je pljesak nakon Mozarta i Chopina nedvojbeno dovoljno govorio o zadovoljstvu i pruženom užitku.

    © Zdenka Weber, KLASIKA.hr, 7. lipnja 2021.

    Varaždinski komorni orkestar

    Julia Gubajdullina, klavir
    Ruben Dalibaltayan, klavir
    Arsen Dalibaltayan, klavir

    Program:

    Wolfgang Amadeus Mozart
    Koncert za dva klavira i orkestar br. 10 u Es-duru, KV 365

    Frédéric Chopin
    Koncert za klavir i orkestar br. 1 u e- molu op. 11

Piše:

Zdenka
Weber

kritike