Pet uspješnih premijera

Operni život u Rijeci u 2008.

  • Maribel Ortega (Lady Macbeth), Matteo Suk (Macbeth), Davor Lešić (MacDuff); Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka, Giuseppe Verdi, Macbeth, red. Ozren Prohić, dir. Nada MatoševićRaznolikost i broj opernih predstava tijekom 2008. godine u riječkom kazalištu Ivana pl. Zajca nije bila brojčano zadovoljavajuća, napose talijanskih naslova, ali naglasimo da je upriličeno čak pet opernih premijera čime se ne može podičiti niti jedna naša nacionalna operna kuća.

    Prva prošlogodišnja operna premijera održana je sredinom veljače. Osuvremenjen i s efektnim režijskim rješenjima ravnatelja Opere Ozrena Prohića izveden je Macbeth, deseta opera Giuseppea Verdija koja je u Rijeci prvi put izvedena 1852, samo pet godina nakon praizvedbe u Firenzi. Naslovnu ulogu Macbetha tumačio je Marzio Giossi, scenski dojmljiv talijanski bariton dramskog timbra glasa, dok je Lady Macbeth bila španjolska sopranistica snažna glasovna potencijala i ugodne vanjštine Maribel Ortega. Ansamblom riječke Opere suvereno je ravnao Nikša Bareza.

    Robert Kolar (Figaro), Ivica Čikeš (Don Basilio), Zrinko Sočo (Grof Almaviva), Sarah Castle (Rosina), Bojan Šober (Bartolo); Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka, Gioacchino Rossini, Seviljski brijač, red. Ozren Prohić, dir. Nada MatoševićPočetkom svibnja premijerno je postavljena komična opera Seviljski brijač remek-djelo talijanskog opernog skladatelja Gioachina Rossinija u kojoj je kreacijom glavnog lika, brijača Figara, pozornost slušatelja privukao riječki bariton mlađega naraštaja Robert Kolar. Do izražaja su došle njegove glasovne kvalitete, jasna dikcija i snalažljiv scenskim nastup. Ulogu Rosine pjevala je Sarah Castle, engleska mezzosopranistica nevelika obujma glasa, dorađenih koloratura i jasnih visina, a raspjevanog Almavivu predstavio je tenor Zrinko Sočo. Redatelj je Ozren Prohić, a u brioznom tempu dobro pripremljen orkestar vodila je maestra Nada Matošević.

    Davor Lešić (Mario Cavaradossi); Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca Rijeka: Giacomo Puccini, Tosca, red. Damir Zlatar Frey, foto: Dražen Šokčević (HNK Ivana pl. Zajca Rijeka)U sklopu programa festivala 5. Riječkih ljetnih noći održana je premijerna ambijentalna izvedba glasovite opere Tosca Giacoma Puccinija, koju je godinu prije redatelj Damir Zlatar Frey postavio i zgradi HNK Ivana pl.Zajca u Rijeci. Prema zamisli umjetničkog vodstva Festivala predstava se, prvi put u Hrvatskoj, izvodila na tri kulturnopovijesne lokacije i u tri različita vremenska termina što je predstavljalo suvremeni scenski operni iskorak i prvorazredni glazbenoscenski spektakl. Prvi čin s početkom u 12 sati igrao se u Kapucinskoj crkvi, drugi u Atriju Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka u 22 sata, dok je posljednji, treći čin uprizoren u dva sata ujutro u autentičnim prostorima Trsatske gradine. Uprizorenje opere na tri različite lokacije iziskivalo je dodatni napor cjelokupnog ansambla, no sveukupan glazbeni i scenski dojam predstave bio je vrlo ohrabrujući.

    Redatelj predstave Damir Zlatar Frey, koji potpisuje scenografiju i kostimografiju, vješto je uz manje prilagodbe koristio već postojeće prostore i pronalazio prava režijska rješenja te ostvario stilski zanimljivu predstavu. Glasovno i scenski snažno i impresivno, dramski zaobljena soprana naslovni lik Toske dala je Olga Kaminska. Valja istaknuti i tenora Davora Lešića, sve prisutnijeg i uspješnijeg na sceni riječke Opere. Njegov Cavaradossi je pjevački i glumački vrlo seriozno izrađen, te je pjevajući u primjerenom belcanto stilu plijenio finesama oblikovanih melodijskih linija i intenzitetom glasa. Bariton snažna glasa i scenskog nastupa Valentin Enčev kao barun Scarpia bio je dostojan partner u trolistu solista. Maestra Nada Matošević umješnim je vođenjem cijelog ansambla oživljavala i naglašavala glazbeno-dramske vrijednosti te čuvene partiture.

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci: Boris Papandopulo, Sunčanica, red. Ozren Prohić, dir. Nikša BarezaSredinom listopada premijerom opere Sunčanica Borisa Papandopula, u izvođenju solista, zbora i orkestra riječke Opere, svečano su otvoreni 16. Zajčevi dani važna godišnja kulturna i glazbena manifestacija posvećena životu i djelu Ivana pl. Zajca, rođenog 1831. u Rijeci. Sunčanica je nastala 1935, a praizvedena je sedam godina kasnije u Zagrebu, kada je naslovnu ulogu pjevala hrvatska, u svijetu proslavljena, sopranistica Srebrenka Jurinac. Bila je to prva cjelovita glazbenoscenska izvedba Sunčanice u Rijeci. Libreto te romantične opere, čija se radnja odvija početkom 17. stoljeća u Bosni, napisao je Marko Soljačić posluživši se ulomkom glasovita epa Osman Ivana Gundulića. Siže radnje govori o prelijepoj djevojci Sunčanici koja pripada staroj vladarskoj lozi te peripetijama i dogodovštinama oko njezina spašavanja od turskoga ropstva.

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci: Boris Papandopulo, Sunčanica, red. Ozren Prohić, dir. Nikša BarezaOrkestar, kojemu je Boris Papandopulo, jedna od najznačajnijih ličnosti hrvatskoga glazbenog života, dao istaknutu ulogu sadrži više prepoznatljivih temeljnih tema. One se poput lajtmotiva provlače kroz cijelo djelo predstavljajući pojedine osobe i događanja, što pridonosi cjelovitosti i jedinstvenosti glazbene građe. U partituri je vješto izbjegnuto citiranje izvornoga glazbenog folklora i majstorski se prožimlju glazba i tekst. Maestro Nikša Bareza vodeći orkestar riječke Opere, nije u slušatelja uspio u cijelosti pobuditi doživljaj i atmosferu događanja radnje i podcrtati bitne značajke glazbe, a to su nacionalni i orijentalni element te lirsko ozračje. Napose u prvome činu orkestru je nedostajalo primjerena homogena zvuka i preciznosti, što se može pripisati i nedovoljnom broju pokusa za pripremu ove u svakom pogledu velike, zahtjevne i kompleksne opere. Režija Ozrena Prohića imala je stanovitih originalnih ideja, no i suviše suvremenih pristupa i ostvarenja, koji su pokazali da nije potrebno robovati osuvremenjivanju baš svakoga glazbenoscenskog djela, posebice ne onih koja svojom originalnošću i vrijednošću zahtijevaju izvornu reprodukciju u svim segmentima libreta i partiture, što je Papandopulova Sunčanica i potvrdila.

    Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci: Boris Papandopulo, Sunčanica, red. Ozren Prohić, dir. Nikša BarezaPrimjerice u prvom činu smještanjem radnje u kavanu suviše su naglašena raskalašena stanja te se osjetila konfuzija i nedorečenost u režiji, dok je u ostala dva čina donekle uspostavljena ravnoteža. Naslovnu ulogu Sunčanice tumačila je Ingrid Haller koja je svojim svježim i zvonkim sopranom, lijepim i opuštenim fraziranjem te scenskom neposrednošću stvarala neophodnu atmosferu i stilsku uvjerljivost. Osobito je s mnogo žara i saživljenosti izvela sjetnu ariju iz drugoga čina opere. Njezina oca Ljubdraga korektno je pjevao Siniša Štork, a ulogu Velikog Vezira scenski je, a posebno glasovno, na zavidnoj umjetničkoj razini ostvario tenor Davor Lešić. Tenoru Sergeju Kiselevu vrlo je dobro legla teška uloga pastira Ratka, a s dovoljno snage i vitalnosti bas Ivica Čikeš, česti gost riječke Opere, tumačio je lik Kizlar-age, premda s nedovoljno jasnim izgovorom teksta. Uspjelo glazbeno ostvarenje pružio je zbor, napose ženski dio, a uvježbao ga je Igor Vlajnić. Scenografija Dinke Jeričević, kostimografija Sandre Dekanić i koreografija Jasne Frankić Brkljačić udovoljili su zajedničkim zahtjevima postave opere.

    Slikar Matko Trebotić na predstavljanju novog svečanog zastora HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, foto: www.r-1.hrPrije premijere predstavljen je umjetnički vrijedan i dekorativan svečani zastor scene riječkog kazališta autora Matka Trebotića nadahnut povijesnim i glazbenim motivima Rijeke. Začuđuje da se svečano predstavljanje odvijalo popraćeno glazbom iz Straussove simfonijske pjesme Tako je govorio Zaratustra, a ne primjerice, što je bilo za očekivanje, glazbenim motivima Zajca ili Papandopula. Opera Sunčanica svakako je bila dobar izbor u repertoarnoj politici riječke Opere, jer je predstavljeno vrijedno glazbenoscensko djelo velikana hrvatske glazbe.

    U nzu opernih premijera u Rijeci sredinom studenoga stigla je i posljednja peta, lirska operna tragedija u tri čina Madama Butterfly velikog talijanskog majstora verističke glazbene operne scene, Giacoma Puccinija sa sjajnom kineskom primadonom, sopranisticom Hui He. Madama Butterfly uprizorena je u Rijeci samo tri godine nakon praizvedbe u Milanu 1904. U novije vrijeme ta je opera u riječkom HNK-u Ivana pl. Zajca premijerno izvedena 1950. godine, a izvedbom je ravnao prošle godine preminuli dirigent Zdenko Peharda. Ta je Puccinijeva opera redovito na repertoaru riječke Opere, a posljednji put prikazana prije deset godina.

    Davor Lešić (F. B. Pinkerton), Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci: Giacomo Puccini, Madame Butterfly, red. Dora Ruždjak Podolski, dir. Ivan RepušićNajsvježija operna premijera, Madama Butterfly u Rijeci je, kako zbog samog djela tako i protagonista, pobudila golemo zanimanje kritike i publike. Redateljica predstave Dora Ruždjak Podolski na prvom gostovanju u Rijeci predstavila se kao darovita i ozbiljna redateljica mlađega naraštaja, istančana osjećaja za scenski prostor i dinamiku radnje. Osmišljeno razrađenim detaljima prema sadržaju libreta i glazbe, Dora Ruždjak Podolski oblikuje cjelovite i markantne psihološke karaktere protagonista i cijelog ansambla na sceni, te je stvara živu i dinamičnu predstavu koja je psihološki vrhunac doživjela u završnom prizoru opere. Scena Ive Knezovića i dio kostima Barbare Bourek posuđeni su iz predstave HNK-a u Zagrebu premijerno izvedene 2000. također u režiji Dore Ruždjak Podolski.

    Hui He (Cio-Cio-San), Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca u Rijeci: Giacomo Puccini, Madame Butterfly, red. Dora Ruždjak Podolski, dir. Ivan RepušićNaslovnu ulogu Madame Butterfly, odnosno Cio-Cio-San tumačila je osebujna kineska sopranistica Hui He prema mnogima jedna od najboljih Butterfly današnjice. Nakon 57 izvedbi te uloge diljem svijeta, kojom je osvojila simpatije slušatelja i u primjerice Bečkoj državnoj operi, milanskoj Scali te pariškoj Operi, prvi put je gostovala u Hrvatskoj. Umjetnost Hui He temelji se na izrazitoj muzikalnosti, besprijekornoj pjevačkoj tehnici, koja plijeni zaobljenim i ujednačenim glasom kristalno jasnih visina i snažna dramska intenziteta u cijelom rasponu. Hui He profinjeno razrađenim psihološkim i scenskim nastupom te glasovnom impresivnošću u potpunosti stalno zaokuplja slušnu i vidnu pozornost posjetitelja, što je svojstveno samo velikim opernim umjetnicima. Punim i sočnim glasom sonornih i čistih visina te muzikalno oblikovanim kantilenama riječki tenor Davor Lešić kao Pinkerton, pružio je dojmljivu kreaciju toga složenog Puccinijeva lika. S dovoljnim uživljavanjem u dramski protok radnje te glasovnom svježinom i posebnim šarmom ulogu Suzuki ostvarila je mezzosopranistica Kristina Kolar. Izdvojimo Kirila Manolova, Stjepana Franetovića i Dinka Lupija u ulogama Sharplessa, kneza Yamadorija i ujaka Bonza koji su se napose glasovno dobro uklopili u radnju predstave.

    U ocjeni predstave valja istaknuti i siguran zbor kvalitetna zvuka, koji je uvježbao Igor Vlajnić. Maestro Ivan Repušić odgovoran je za sveukupnu glazbenu komponentu izvedbe koja je bila na razini velikih glazbenoscenskih projekata. Vodio je pedantno, elegantno i istodobno odlučno cjelokupan operni ansambl, podupirući pritom ritmički, agogički i dinamički u svakom trenutku soliste kao i ostale sudionike predstave. Udahnuo je potreban tempo i zamah predstavi te vrlo usklađenim grupama pojedinih instrumenata, orkestrom izbalansirana i sugestivna zvuka intonativne čistoće i potvrdio se kao umjetnik posebna afiniteta za dojmljiva glazbenoscenska ostvarenja. Repušić je izvrstan poznavatelj delikatnoga Puccinijeva operna opusa te je uz sjajnu gošću, sopranisticu Hui He i redateljicu zanimljivih zamisli Doru Ruždjak Podolski, jednako zaslužan za uspjeh predstave. Premijera opere Madama Butterfly Giacoma Puccinija na sceni HNK-a Ivana pl. Zajca u Rijeci predstavlja visoki domet naše glazbenoscenske reprodukcije, čime je na doličan način obilježena 150. obljetnica Puccinijeva rođenja.

    HNK Ivana pl. Zajca: Bruno Bjelinski, Pčelica Maja, red. Ivan Leo Lemo, dir. Igor VlajnićOsim tih pet premijernih opernih projekata i njihovih repriznih izvedbi, na sceni riječke Opere izvođene su još opere Nikola Šubić Zrinjski Ivana pl. Zajca, Ero s onoga svijeta Jakova Gotovca, Judita Frane Paraća, Traviata Giuseppea Verdija, dječja opera Pčelica Maja Brune Bjelinskog i mjuzikl Jalta, Jalta Grgića i Kabilja. U Rijeci, gradu duge i bogate operne tradicije, u prošloj je godini izveden solidan broj opernih naslova, no ipak je nedostajalo više talijanskih opera, posebice onih Giuseppea Verdija, tradicionalno omiljenog kod riječke operne publike.

    © Ramiro Palmić, KULISA.eu, 8. siječnja 2009.

Piše:

Ramiro
Palmić

kritike