Saksofon, čembalo i glasovir

Ciklus Piano pianissimo KDZ: Nikola Fabijanić, saksofon, Linda Mravunac-Fabijanić, klavir, Preporodna dvorana palače Narodnoga doma, Zagreb, 11. veljače 2009.

  • Nikola FabijanićNikola Fabijanić jedan je od najboljih saksofonista proizašlih iz uglednog razreda prof. Dragana Sremca na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a tu je i magistrirao. Usavršavao se kod nekoliko uglednih svjetskih saksofonista, a i sam se uz solističku karijeru bavi pedagoškim radom u Glazbenoj školi Pavla Markovca. Sretna je okolnost da je životnu i umjetničku suradnicu pronašao u čembalistici i pijanistici Lindi Mravunac Fabijanić, učenici Harija Guseka i prvoj diplomantici čembala u povijesti zagrebačke Muzičke akademije u razredu Višnje Mažuran. Linda Mravunac Fabijanić također djeluje kao pedagog (trenutno na Muzičkoj akademiji) te često nastupa, uglavnom u komornim sastavima, posebice baroknim.

    S obzirom na višestruke mogućnosti suradnje umjetnici su za koncert u Preporodnoj dvorani palače Narodnoga doma 11. veljače odabrali zanimljiv program sastavljen od barokne glazbe i novije glazbe prošlog i ovog stoljeća. Kako je saksofon instrument dvadesetog stoljeća, izvorne literature iz ranijih razdoblja nema. No, Johann Sebastian Bach uvijek je velik izazov za sve glazbenike, pa su se i naši umjetnici pozabavili njegovom Sonatom za flautu i čembalo u Es-duru, BWV 1031 u obradi za klarinet, koji je u ovom slučaju zamijenio sopran saksofon. I to vrlo uspješno, osim u završnom Allegru, koji zbog izrazito brzog tempa nije bio dovoljno ritmički usklađen.

    Linda Mravunac FabijanićDvadeseto stoljeće, međutim, obiluje izvornom literaturom za saksofon. Tako smo čuli Divertissement za alt saksofon i glasovir, virtuozno djelo koje je francuski skladatelj Pierre Max Dubois napisao još za vrijeme studija 1953. Osim sjajnom virtuoznom tehnikom Nikola Fabijanić osvojio je ljepotom tona i fraze, posebice u središnjem polaganom stavku. U Rapsodiji za alt saksofon i orkestar Clauda Debussyja u obradi za glasovir Linda Mravunac Fabijanić je u bogatoj dionici doslovno dočarala orkestar i pružila odličnu podršku sjajnom solistu.

    On je pak veliko bogatstvo tehnike i boja na svom instrumentu pokazao u vratolomnoj Fuzzy Bird, sonati za alt saksofon i glasovir suvremenog japanskog skladatelja Takashija Yoshimatsua. Skladba iz ciklusa posvećenom pticama, arhaičnog je prizvuka, virtuozna i efektna s ponešto folklornog i jazz prizvuka. U programu se našla i praizvedba skladbe Playtime za sopran saksofon i čembalo mladog saksofonista i skladatelja Gordana Tudora, nadahnuta upravo glazbenim parom Mravunac-Fabijanić i igrom njihove djece. Djelo počinje zanimljivim uvodom solo saksofona s kratkim motivima poput kapljica koje se postupno grupiraju, prelijevaju i miješaju s bisernim zvukom čembala u virtuozne ritmičke nakupine, nadmetanje i improvizaciju.

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 16. veljače 2009.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike