Od foxtrota do Tibetanskog plesa

25. Muzički biennale Zagreb: Koncerti Simfonijski orkestar HRT-a i Pekinškog simfonijskog orkestra

  • Simfonijski orkestar i Big Bend HRT-a, foto: Thomas Krstulović, mbz.hr
    Umreženi simfonijski i big band zvuci

    U sklopu 25. MBZ-a u velikoj KD Vatroslav Lisinski dvije su večeri za redom (23. i 24. travnja) nastupila dva simfonijska orkestra; Simfonijski orkestar HRT-a i Pekinški simfonijski orkestar. Prvi koncert održan je u Majstorskom ciklusu HRT-a i Ciklusu Big Banda HRT-a, a drugi u ciklusu Plave oktave Zagrebačke filharmonije koja je na turneji u Mostaru i Turskoj. Publike nije nedostajalo, a premda ona inače zazire od suvremene glazbe, ovaj put nije bila razočarana.

    Nikša Bareza, foto: Thomas Krstulović, mbz.hrProgram koncerta Simfonijskog orkestra i Big Banda HRT-a pomno je pripremio maestro Nikša Bareza. Tri skladbe smo prvi put čuli u Hrvatskoj: Petu simfoniju za električnu gitaru, big band i simfonijski orkestar estonskog skladatelja Erkkija-Svena Tüüra, Gondwanu francuskog skladatelja i središnjeg gosta ovogodišnjeg MBZ-a Tristana Muraila i Glazbu za večere kralja Ubua njemačkog skladatelja Bernda Aloisa Zimmermanna. Uz to na programu je bila i praizvedba Crvenog koncerta za glasovir i orkestar našeg Silvija Foretića.

    Edin Karamazov, foto: Thomas Krstulović, mbz.hrSolist na električnoj gitari u Tüürovoj Petoj simfoniji bio je slavni svestrani gitarist Edin Karamazov, koji je slobodnim rock-improvizacijama, često i vrlo agresivnim, povremeno unosio treću dimenziju zvuka uz simfonijsku i jazz paletu četverostavačnog djela. Muzika za večere kralja Ubua baletna je glazba, takozvani crni balet za orkestar i big band na libreto koji koristi motive iz slavne farse Kralj Ubu Alfreda Jarryja, utemeljitelja europskog avangardnog kazališta. Zimmermannova glazba dosjetljiv je kolaž različitih stilova i citata iz poznate glazbene literature kao zvukolik opis grotesknog lika koji sjedinjuje ljudsku primitivnost, glupost, niskost, pohlepu i taštinu.

    Danijel Detoni, foto: Davor Hrvoj, mbz.hrNajdojmljivija je bila praizvedba duhovitog Crvenog koncerta (Concero rosso) za glasovir i orkestar darovitog hrvatskog skladatelja Silvija Foretića, uvijek raspoloženoga za dosjetke kojima glazbu oživljuje i čini zanimljivom. Jednostavačni Concerto rosso nadahnut je istoimenom antologijskom slikom francuskog slikara i grafičara Raoula Dufyja, okupanom crvenilom, koja prikazuje orkestar, dirigenta i publiku promatrano iza leđa glazbenika. Foretićeva glazba pršti ritmom pod utjecajem jazza s neprestanim izmjenama svojevrsne toccate i foxtrota. Sjajnu solističku dionicu ostvario je daroviti mladi pijanist Danijel Detoni, s efektnom završnicom u kojoj njegovom instrumentu kao eho odgovara drugi glasovir skriven iza paravana te solist nakon nekoliko pokušaja napokon pokriva uši i odustaje od nadmetanja.

    Kineska glazba na europski način

    Iduće je večeri u velikoj dvorani Lisinski nastupio Pekinški simfonijski orkestar pod ravnanjem šefa-dirigenta Tana Lihue. Gosti su se predstavili kao vrstan ansambl koji posebnu pozornost posvećuje razvoju i promociji kineske simfonijske glazbe. Tako smo ovom prigodim čuli djela dvojice suvremenih kineskih skladatelja, te dvije praizvedbe hrvatskog skladatelja Ante Knešaureka i Alberta Colle iz Aleksandrije.
    Pekinški simfonijski orkestar, foto: Davor Petričić, mbz.hr
    Ante Knešaurek vrstan je orguljaš, improvizator i skladatelj. Njegovo najnovije djelo Passacagla na temu obojenu blagim zvucima marimbe koja omata ton h dojmljiv je slobodan i zanatski isprepleten slijed varijacija.

    Praizvedbu je doživjelo i djelo Concinnitherium – Zaziv velikog saura, za klarinet i orkestar Alberta Colle iz Aleksandrije, u kojem se predstavio odličan talijanski klarinetist Gianpiero Sobrino. Autor i solist zajedno su studirali na Konzervatoriju u Alessandriji i uvjerljivo su u suradnji s orkestrom i dirigentom dočarali skladateljevu pretpostavku da su današnje ptice potomci one vrste letećih dinosaura koji su nestali prije šezdeset i pet milijuna godina i koji su izvodili nevjerojatne pjesme. Stoga je skladatelj zamislio da svojom glazbom dočara "nepreglednu preriju prepunu dinosaura, koja odjekuje njihovim glasnim krikovima".

    Li Biao i Pekinški simfonijski orkestar, , foto: Davor Petričić, mbz.hrU Koncertu za udaraljke i orkestar Tanga Jianpinga pod naslovom Sveta vatra solist je bio mladi kineski virtuoz na udaraljkama Li Biao, koji je djelo i praizveo uz isti orkestar 2006. u dvorani Zabranjeni grad u Pekingu. Velikom vještinom i energijom pokazao je umijeće na brojnim udaraljkama, a na aklamacije oduševljene publike odgovorio je vibrafonom, dojmljivim umirujućim dodatkom u kineskom stilu.

    Na kraju koncerta izvedena je Simfonija Pekinška opera. Autor Bao Yuankai mješovitim stilom tradicionalne kineske i klasične europske glazbe u četiri kontrastna stavka zanimljivom orkestracijom u kojoj su se istakli i brojni odlični solisti u orkestru opisuje četiri osnovna lika i karaktera Pekinške opere: obojeno lice (Jing), Komedijaša (Chou), Damu (Dan) i Muškarca (Sheng).

    Gostovanje Pekinškog simfonijskog orkestra na 25. MBZ-u ispraćeno je odobravanjem publike uz još jedan dodatak iz kineske glazbe, a zanimljivo je da će gosti idućeg tjedna održati još jedan koncert u Zagrebu. U utorak 28. travnja u ciklusu Svijet glazbe KDZ bit će izveden Koncert za udaraljke i orkestar Wena Jinga (solist je također Li Biao) uz Tibetanski ples i Kineske narodne pjesme te ciklus Slike s izložbe Modesta Petroviča Musorgskog.

    © Višnja Požgaj, KULISA.eu, 26. travnja 2009.

Piše:

Višnja
Požgaj

kritike