Reminiscencije na ljetni ugođaj

34. Samoborska glazbena jesen: Dunja Bontek, violina, Ansambl Cantus, dirigent Berislav Šipuš, 24. rujna 2009.

  • Dunja Bontek, foto: www.samoborska-glazbena-jesen.comSamoborska glazbena jesen doista zna napraviti svečanost s mjerom za kraj međunarodnog natjecanja Ferdo Livadić. Doduše na njemu su, uz jednu slovensku iznimku, uglavnom nastupali mladi hrvatski umjetnici. Specifičnost je natjecanja da mladi glazbenici ne prolaze etape nego priređuju recital trajanja do 45 minuta, s obveznom izvedbom djela hrvatskog autora. Isto tako nije natjecanje za jedan instrument, jer u preliminarnome su izboru svi, uključujući i pjevače. Nagrade su privlačne – petnaest tisuća kuna za glavnu i deset tisuća za najbolju izvedbu djela hrvatskog autora.

    Proglašenje ovogodišnjih slavodobitnika – gitarista Srđana Bulata i violinista Marina Marasa – uobičajeno je praćeno koncertom. Za Bulatov nastup dogodine Željko Brkanović će napisati Koncert za gitaru i gudače. Naime, jedinstven i dobar običaj Samoborske glazbene jeseni jest da za pobjednika naruči skladbu koja dogodine stiže na svečani koncert i svježe otisnuta.

    Tako je za lanjsku pobjednicu – dvadestjednogodišnju violinisticu Dunju Bontek Jutro na moru za violinu i komorni ansambl napisala Olja Jelaska. Praizvedbu Jelaskine skladbe uokvirle su Cardhu belgijskog kompozitora Luca Brewayesa i Con variazione Željka Brkanovića.

    Cardhu je, navodi kompozitor, pretposljednje djelo u nizu skladbi pod zajedničkim nazivom Viski od ječmenog slada. Djelo je nastalo lani, a pisano je za osam svirača. Brewayes se u njemu bavi spektralnom glazbom, čije se finese u jeci Franjevačke crkve znaju pomalo i pogubiti. U toj lebdećoj tonskoj slici s otkucajima timpana, on zanimljivo razvija i neku melodiju violine ili pak bas-klarineta. Ansambl Cantus, u sklopu projekta razmjene dvanaestoro međunarodnih partnera i ansambala nazvanom Re:New Music, u izvedbi se dostojno iskazao.

    U dobroj formi Ansambla pod vodstvom Berislava Šipuša prošla je i izvedba skladbe Con variazioni Željka Brkanovića koju su 2001. naručili i praizveli Zagrebački solisti. Gudači u prvome planu varirajući razvijaju sluteću temu nalik na koral i potom žustro prionu snažnom pulsu.

    Prepoznatljiva lirika ključajuće utrobe začula se u praizvedbi skladbe Jutro na moru Olje Jelaske. No, u vlastitom komentaru skladateljica će samo zapisati o njezinoj trodijelnoj formi i glazbenoj konstrukciji te napomenuti da je u funkciji reminiscencije na ljetni ugođaj. U crkvenoj je akustici, ansambl fino usklađenih instrumentalnih boja koje je Olja Jelaska izabrala, možda bio za stupanj preglasan u odnosu na razvijeni pjev vrlo uvjerljive i odlične violine Dunje Bontek.

    © Maja Stanetti, KULISA.eu, 4. listopada 2009.

Piše:

Maja
Stanetti

kritike