Za Evu Sedak – sa štovanjem
Glazba prijelaza. Svečani zbornik za Evu Sedak, ur. Nikša Gligo, Dalibor Davidović i Nada Bezić, ArTresor i Hrvatska radio televizija, Zagreb, 2009.
-
Ugledna hrvatska muzikologinja Eva Sedak dobila je za sedamdeseti rođendan izniman dar – knjigu Glazba prijelaza s podnaslovom Svečani zbornik za Evu Sedak, objavljen 2009 u Zagrebu. Zbornik su uredili njezini kolege muzikolozi Nikša Gligo, Dalibor Davidović i Nada Bezić.
Za razliku od svečanih zbornika koji se inače objavljuju u takvim prigodama ovo je vrlo neobična i rijetka knjiga koja sadrži pedesetak različitih eseja iz pera slavljeničinih domaćih i inozemnih kolega i suradnika, ne samo iz užeg stručnog kruga, nego i šireg umjetničkog obzora. Tekstovi su i spomenar posvećen kolegici bogatog profesionalnog i privatnog života, agilnoj magistrici muzikoloških znanosti i doktorici društveno-humanističkih znanosti iz područja filologije, čije se djelovanje uvijek oslanjalo na nekoliko uporišta. Najčešće umreženih u širokoj lepezi njezinih interesa, znatiželje i potrebe da svoje veliko znanje i talent s izvanrednim radnim elanom usmjeri i podastre na dobrobit prvenstveno hrvatske glazbene kulture i da je predstavi i u svijetu.
Sažeto na najosnovnije, ti su se interesi već za vrijeme studija na Odjelu za historiju muzike na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji usmjerili na pisanje glazbenih kritika i tekstova u redakciji za kulturu Radio Zagreba i u raznim novinama i časopisima, zatim na uredništvo u Trećem programu iste kuće. Posvetila se proučavanju suvremene hrvatske i jugoslavenske glazbe te od samog početka intenzivno surađuje s Muzičkim bienalom Zagreb. Istovremeno predaje na Odjelu za muzikologiju i glazbenu publicistiku na Muzičkoj akademiji Sveučilišta u Zagrebu, a potom preuzima i funkciju glavne i odgovorne urednice Glazbenog programa Hrvatskog radija, ubrzo i Glazbene proizvodnje.
Nakon prekida radnog odnosa na Hrvatskom radiju definitivno postaje i do umirovljenja ostaje profesoricom na Muzičkoj akademiji te sve intenzivnije surađuje i s Hrvatskim glazbenim zavodom. I danas je njegova potpredsjednica, čuvarica arhiva i inicijatorica niza projekata kojima se unapređuje rad te naše najstarije glazbene institucije ljubitelja glazbe. Uz sav taj posao Eva Sedak našla je vremena i za sudjelovanje u Upravnim odborima Fondova Lovro & Lilly Matačić, Stjepan Šulek i Hrvatske glazbene mladeži. No njezina temeljna vokacija je muzikološki, spisateljski, urednički i prevoditeljski rad s opsežnom bibliografijom objavljenih znanstvenih radova i stručnih tekstova, a nad svime se ističe reprezentativna knjiga u dva sveska Josip Štolcer Slavenski – skladatelj prijelaza.
Prijelaznost je naime fenomen koji je slavljenicu uvijek naročito zanimao. Kao prijelaz između različitih rodova glazbe, između glazbe i drugih umjetnosti, te glazbe i njezine okoline. Ta riječ nalazi se i u naslovu ovog Zbornika, jer su i prilozi u njemu tematski široki i raznoliki, od znanstvenih radova do intimnijih tekstova posvećenih Evi Sedak s osobnim sjećanjima na međusobnu suradnju i prijateljstvo, zatim u obliku pisama ili podsjetnika na njezine korijene i zavičaj, a ima i nekoliko originalnih glazbenih posveta Evi u obliku partitura.
Ukratko knjiga je vrlo opsežna s blizu 350 stranica većeg formata i likovno je zanimljivo opremljena (Marcel Bačić). Autori priloga se nižu abecednim redom, većina radova sadrži sažetke na hrvatskom i engleskom jeziku, a neki tekstovi tiskani su u originalu. U tom osebujnom zborniku saznajemo mnogo o profesionalnom i privatnom životnom putu Eve Sedak, o njezinim mnogostranim interesima, o duhu vremena u kojem je djelovala (generacija šezdesetprvaša) i o tome koliko je cijenjena i poštovana u domovini i u svijetu.
© Višnja Požgaj, KULISA.eu, 29. prosinca 2009.
Piše:
Požgaj