Uvijek na nov način
CD klasika: Viktorija Čop, Musical Moments, Cantus, 2011.
-
Musical Moments je skladba za glasovir Viktorije Čop, čiji je naslov bio idealan kao ime za nosač zvuka na kojemu je snimljen skladateljičin autorski koncert održan 19. listopada 2008. u Hrvatskom glazbenom zavodu. Radi se, naime, o nizu glazbenih trenutaka koje je Viktorija Čop posvetila različitim izvođačima i različitim instrumentima istražujući pri tome njihovo zvučanje, timbre, ritmičnost i, uopće izvedbene mogućnosti instrumenata kroz spojeve različitih instrumentalnih boja.
Prve dvije skladbe namijenjene su flauti, koju svira Lidija Ljubičić i koja vješto prenosi skladateljičine, ponekad za izvođača iznimno zahtjevne misli. Ona to čini ili sama (u skladbi Out of Mind koja je naslov dobila upravo zato što je na rubu izvedbenih mogućnosti, jer jednim instrumentom prati zvučanje više različitih instrumenata iz porodice flauti), ili uz pratnju pijanista Ivana Bratoša (a ta je pratnja daleko više od puke glasovirske pratnje). Tako kombinacija Ljubičić-Bratoš, koji izvode kompoziciju Cantus, donosi isprepletanje pjeva flaute i pjeva glasovira, pri čemu se ne istražuju samo njihove boje, nego se prenose duboka emotivnost i nježnost i izvođača i skladateljice.
Two Musical Boxes još se više oslanja na boje različitih instrumenata – ovaj put saksofona (koje sviraju Gordan Tudor i Goran Jurković) te glasovira (Ivan Bratoš) i vibrafona (Marko Mihaljević). Nadovezivanje, prelijevanje i nadopunjavanje boja srodnih i nesrodnih instrumenata toliko je važno u ovom djelu podijeljenom u dva stavka, da na trenutke na pamet pada Schönbergov princip melodije zvukovnih boja. Dapače, u drugom stavku taj princip prerasta u još složeniji princip koji bi se, zbog svoje višeslojnosti, mogao prozvati polifonijom zvukovnih boja. Također pada na pamet usporedba s nijansiranjem boja pri stvaranju umjetničke slike, gdje se boje ili miješaju zbog svoje srodnosti ili se, zbog komplementarnog odnosa, stavljaju jedna do druge.Na tom je tragu i skladba Mozaik, koju izvode Branko Mihanović na oboi i Ivan Bratoš za glasovirom. U Mozaiku su dva instrumenta u dijalogu i traže međusobne dodirne točke – a kada ih nađu, nastaje još jedno umjetničko djelo, gdje savršeni spoj glazbenih linija i boja na platnu Viktorije Čop tvore nove i neočekivane kombinacije i oblike.
Dok je u Two Musical Boxes skladateljica stavke samo naznačila brojkama tražeći od slušatelja da ih sam naslovi, u skladbi Tri minijature za fagot i saksofone odlučila se na sasvim drugačije rješenje. Naime, u imena tri stavka ukomponirani su njihovi izvođači, Žarko Perišić (fagot) i Goran Tudor (saksofoni), a ti su naslovi također koloristički rječiti: Žarko crveni odsjaj na zapadu, Goranov alter ego i Sunce žarko obasjava tvoje rame. Međutim, bez obzira na mogućnost programnog čitanja, ovi naslovi znače i sve i ništa, jer je skladateljicii u prvom planu glazba a ne površinsko naslovljavanje, tako da je netko s pravom primijetio da nam ostaje vidjeti hoće li skladateljica tražiti nove naslove stavaka za nove izvođače ili će ovi naslovi i dalje metaforički upućivati na dvojicu vrsnih glazbenika koji su znali (na koncertu, ali i na ovom CD-u) prenijeti jedinstveni način skladateljičinog pogleda na Glazbeno djelo.
Naposljetku, pretposljednja u nizu malih glazbenih trenutaka, skladba Musical Moments, premda nije eksplicitno pisana za pijanisticu Katarinu Krpan (koja djelo izvodi), izgleda da se odnosi upravo na njezin odlučan, intelektualistički promišljen, a opet na trenutke nježan, glazbenički senzibilitet.
Kompaktni disk zaključuje kompozicija Atraktor, skladana za fagot i gudački kvartet (izvode je Žarko Perišić na fagotu i Zagrebački kvartet), koja kroz tri stavka ponavlja sve tipične karakteristike skladanja Viktorije Čop. Tu je tipična pikavost koja je predstavljala početak istraživanja dodirnih točaka između glasovira i oboe u Mozaiku, no pikavost je ritmizirana u melodiju i ples, podsjećajući na finale (treći stavak) iz Tri minijature. Tu je i neizbježno spajanje i razdvajanje instrumenata kroz njihove boje u potrazi za novim zvukom, što se kao skladateljski postupak provlači kroz sve skladbe. Slušanje CD-a Musical Moments, dakle, otkriva očito, a to je činjenica da skladateljicu neizmjerno veseli povezivanje boja i istraživanje zvučanja instrumenata pri čemu se kreira neizmjerno zanimljivo glazbeno tkivo koje se uvijek može slušati na nov i drugačiji način.
© Irena Paulus, KLASIKA.hr, 5. listopada 2011.
Read the English version of the text
Piše:

Paulus