Proširivanje kanona

Kvartet flauta 4 Syrinx, KD Vatroslav Lisinski, 11. ožujka 2012.

  • Kvartet flauta 4 Syrinx, foto: 4syrinx.com

    Više od deset godina kontinuirana djelovanja jednog komornog sastava, dva objavljena studijska nosača zvuka, redovni ciklus posljednjih nekoliko sezona u Maloj dvorani KD Vatroslav Lisinski uz niz koncerata održanih u Sloveniji i Hrvatskoj čine sažetak djelovanja Kvarteta flauta 4 Syrinx, vrijednog svake pažnje. Tu slovensko-hrvatsku kombinaciju čine: Karolina Šantla-Zupan, Špela Benčina, Marina Novak i Darija Zokić. Kvartet je nastao još godine 2001., a čine ga glazbenice aktivne kao pedagoginje na Glazbenim akademijama (Šantl Zupan, Novak) ili kao orkestralne glazbenice (Benčina, Zokić) u Ljubljani i Zagrebu. U svome nastupu prošle nedjelje raznovrstan i zanimljiv program uokvirila su djela: Griega, Berthomieua, Dvořáka, Johnsona, Ferrantea, Daije, Karanisa i Kuljerića.

    Aktivno sviračko umijeće članica ansambla, kao i njihov bogat pedagoški rad, izuzetna su polazišna platforma koju su glazbenice odlučile oplemeniti komornim djelovanjem, svojevrsnim vrhuncem u radu svakog ozbiljnog klasičnog glazbenika. To je uočljivo i u pripremi svakog od njihovih nastupa, koji su većinom odlično koncepcijski izbalansirani i pokazuju svestranost interesa u okviru ansambla. Bilo je tako i ovom prigodom, kada smo u prvom dijelu večeri slušali koncentriranu, formalno zaokruženu i zvukovno fino izbalansiranu interpretaciju peterostavačne Griegove Holberg suite, op 40. Skladatelj koji je dobar dio svoga opusa posvetio pisanju za flautu i ansamblu flauta Francuz je Marc Berthomieu, a Kvartet 4 Syrinx izveo je njegovu Malu plesnu suitu, koja je odisala lakoćom zvučne slike i vedrinom skladateljeva harmonijskog izražaja. Do kraja prvog dijela slušali smo još Dvořákov Valcer, op. 54, br. 1 i Johnsonov Cum-Bac Rag, na kojima su se, povrh izvrsne Karoline Šantl Zupan u prvim dvjema točkama večeri, na mjestu prve flaute izmjenjivale i ostale članice Kvarteta, što dodatno naglašava visoku kvalitetu svake članice sastava.

    Odmak od postojećih kanona ili, bolje rečeno, njihovo proširivanje u postojećem komornom muziciranju još je jedna od odlika koje iskazuje taj slovensko-hrvatski kvartet. Tako smo u drugom dijelu večeri nakon lijepo oblikovane skladbe La danza delle fate belle mogli prisustvovati nesvakidašnjoj plesnoj stilizaciji skladbe Albanski plesovi Tisha Daije. Naime, gošća Kvarteta bila je vrsna trbušna plesačica Petromila Jakas, inače i profesionalna glazbenica, koja je toj četverostavačnoj skladbi nadahnutoj pastoralnom tematikom Daijeve rodne Albanije podarila i sjajan vizualni identitet, koji je u svakom trenutku sjajno korespondirao s glazbenim materijalom. Ako smo u početku i bili skeptični u pogledu takve kombinacije, vizija 4 Syrinx na kraju se pokazala potpuno utemeljenom i glazbi je dala jednu novu dimenziju kakvu ne doživljavamo prečesto na koncertima komorne glazbe.

    Zaključak vrlo kvalitetna nastupa Kvarteta flauta 4Syrinx bila je razigrana interpretacija obrade Silbenskog tanca Igora Kuljerića, u kojoj su glazbenice ugostile dvije mlađe kolegice, flautistice Helenu Potočnik i Janu Fajdigu, te udaraljkašicu Špelu Mastnak, koja je na cajonu odlično naglasila plesni karakter skladbe.

    © Zvonimir Bajević, KLASIKA.hr, 13. ožujka 2012.

Piše:

Zvonimir
Bajević

kritike